Islam


Samhälle & Kultur

Samhälle

Våra egna artiklar och översättningar

Kristen arabisk TV-station startar internationell verksamhet Ledare vill vända sig till förestående synod för biskopar, översättning till svenska av ZE10100804 - 2010-10-08

Katolske biskopen kritisk till publicering av Muhammedbilderna  "Det är ogenomtänkt att på nytt provocera och kränka troende människor. Det gagnar inte yttrandefriheten utan är bara ägnat att riva upp gamla sår och underblåsa en konflikt som äntligen borde få biläggas."Biskop Anders Arborelius, Pressmeddelande Stockholms katolska stift 2008-02-13

Josephine Bakhita såld på Sudans slavmarknaderfrån Afrika kanoniserad Hon föddes omkring år 1869 - hon själv visste inte exakt datum - i Darfur i Sudan. Vid nio års ålder blev hon kidnappad av slavhandlare, slagen blodig och såld fem gånger på Sudans slavmarknader. Till sist fann hon sig själv arbetande som slav åt modern och frun till en general, och där pryglades hon varje dag blodig; som följd av detta hade hon 144 ärr hela sitt liv. Slutligen köptes hon år 1882 av en italiensk handelsman åt den italienske konsuln Callisto Legnani, som återvände till Italien när de islamiska mahdisterna ryckte fram.Översättning från Encyclikan "Spe salvi" av Benedikt XVI

Islam balanserar på en tunn lina mellan våld och reform av Samir Khalil Samir, sj

Våldsamma fatwor oroar de muslimska regeringarna av Samir Khalil Samir, S.J.

Imamernas okunnighet hindrar den kulturella utvecklingen hos dem som önskar leva enligt islam av Samir Khalil Samir, S.J.

Att lära upp Europas imamer är islams största utmaning. av Samir Khalil Samir, S.J

För att överkomma sin kris behöver islam förnyelse inifråninte försjunka in i sig själv. av Samir Khalil Samir, S.J.

En bok avslöjar Marockos och Saudi-arabiens plan att förvandla Spanien till ett muslimskt land igen. I boken kommer dess författare till den slutsatsen att den muslimska världen försöker att ideologiskt återvinna "Al Andalus" (det historiska namnet för det muslimska Spanien). Montánchez, chefredaktör för efterforskningsavdelningen i tidningen La Razón och Pedro Canales, korrespondent för Magreb i samma tidning undertecknar boken tillsammans och understryker att det bara rör sig om att starta en social debatt kring detta fenomen.Conoze.com

Samexistens med islam är möjligJournalisten Luigi Accattolis bok om muslimer i Italien Zenit.org

Den islamiska agendan och dess planerÖversättning till svenska från answering-islam.

Slaveri i IslamEn institution sanktionerad av islams profet Muhammed och som gäller fortfarande Answering-Islam.org

Islams hårda lagtyp Uppkomsten av Shariah uppväcker orozenit.org

Islams Andalusien; tolerans eller intolerans - makt och maktbalansAl-Andalus, kristendom och islam, Spanien, en resa genom historien för en förståelse av dagens Europa. av f.Daniel Adner

Islam mer än en religionVare sig muslimerna är medvetna om det eller inte, är ortodox islam ett trefaldigt system - en religiös - politisk - kulturell ideologi - med målet att lägga världen under sig själv. answering-islam.org.uk

De kristna församlingarna aktiva medlemmar av det arabiska samhälletunder historiens gång. Den grekiska kulturen (filosofi, medicin, arkitektur, mekanik, geometri) etc kommer på 700-talet till det arabiska imperiet på fornsyriska. Kaliferna betalade kristna forskare för att översätta till arabiska. p.Samir Khalil Samir S.J. - expert på arabisk teologi, historia och litteratur.

Externa artiklar

Revolterna sänker islamismens makt Revolterna mot Mellanösterns och Nordafrikas diktaturer drivs av sekulära - inte religiösa - motiv, skriver Jan Hjärpe. http://www.expressen.se/1.2339250

Ställ krav på imamutbildningen  De faktorer som brukar ses som modernitetens kärna: kommunikation, geografisk rörlighet, marknader och sekularism; allt detta återfinns på ett eller annat sätt i den muslimska världen. En snar reformation i den muslimska världen i paritet med den europeiska på 1500-talet kan komma. Rakel Chukri, Sydsvenskan 27 mars 2008

Ställ krav på imamutbildningen Påståendet att islam idag är en svensk religion behöver nyanseras. Islams språk är arabiska. Religionens universella anspråk gör att den konkurrerar med nationella kulturer och juridiska system. De som jobbar politiskt för islam är aktiva i en global offentlighet där de flesta auktoriteterna finns i andra delar av världen än Skandinavien. Sydsvenskan 16 februari 2008

Malmö är bästa platsen för en svensk imamutbildning  I moskéer runt om i Sverige leds böner av predikanter som är dåligt utbildade, har studerat i koranskolor i Saudiarabien eller Pakistan och som inte vet mycket om det svenska samhället. Många som kallas imamer i moskéerna är inte utbildade. De tar kanske bara en hundra år gammal predikan från Internet. Imamer är inte bara predikanter, utan också mentorer som vägleder unga människor i deras vardag. Då blir det väldigt konstigt om unga söker hjälp hos någon som importerats från Saudiarabien. - Många unga tycker inte att imamerna har något att säga som berör deras vardag.Sydsvenskan 6 februari 2008

Malmö är bästa platsen för en svensk imamutbildning I moskéer runt om i Sverige leds böner av predikanter som är dåligt utbildade, har studerat i koranskolor i Saudiarabien eller Pakistan och som inte vet mycket om det svenska samhället. Många som kallas imamer i moskéerna är inte utbildade. De tar kanske bara en hundra år gammal predikan från Internet. Imamer är inte bara predikanter, utan också mentorer som vägleder unga människor i deras vardag. Då blir det väldigt konstigt om unga söker hjälp hos någon som importerats från Saudiarabien. - Många unga tycker inte att imamerna har något att säga som berör deras vardag.Sydsvenskan 6 februari 2008

Varför? Unga köper inte förbud Trots att det religiösa intresset ökar bland unga kan sällan samfunden fånga upp det. ”Du hör och du lyder”. Så förklarar Islamic center varför homosexualitet är förkastligt inom islam. Det köper inte eleverna. Sydsvenskan 18 december 2007

Ayaan Hirsi Ali – älskad och hatad Problemet är att de inte är rasister, förstår du. De säger att de har en bättre lösning på invandringsfrågan. Det är det första. För det andra är rasismen som jag ser i Europa idag inte så mycket den klassiska rasismen vit mot icke-vit utan icke-vit mot vit. Om du ser på den islamiska diskursen så är det ren rasism. Det handlar bara om vi och dem. Om du inte är muslim ska vissa rättigheter gälla, om du är muslim gäller andra rättigheter. Rakel Chukri Sydsvenskan 071202

Skippa skitsnacket om yttrandefrihet I alla sunda relationer är en respektfull kommunikation den viktigaste ingrediensen. Mellan den muslimska världen och väst finns en grundkonflikt som härstammar från kolonialism och brassas på av USA:s krig mot terrorismen. Lars Vilks rondellhund är som att inleda en diskussion om konflikten med en örfil. Hur går man vidare från det?Zanyar Adami är grundare av magasinet Gringo, som han fått Stora journalistpriset, Expressen 2007-09-17

Vi står bakom pressfriheten För oss iranier som har kämpat för ett sekulärt samhälle och frihet är det ingen hemlighet att regimen i Teheran stödjer olika extrema grupper, bland annat Hizbollah och Hamas, ekonomiskt och moraliskt för att tänja på demokratins gränser utanför Irans. Idag handlar det om pressfriheten och om man ger efter nu måste man vara förberedd på att det nästa gång kommer att handla om ännu en av demokratins grundpelare. Man borde komma ihåg att Islamiska republiken Irans huvudideologi är att exportera islam till omvärlden och detta kommer man att fullfölja med alla medel Mani Aryamand, partisekreterare för Marze Por Gohar, iranier för en sekulär republik, Sydsvenskan 2007-09-05

"Ignorera det fullständigt" Det är konspirationsteorier. Muslimer i allmänhet upprörs inte av rondellhunden i profetisk tappning. Det säger islamologen Jan Hjärpe som beklagar att bråket framställer en hel folkgrupp i dålig dager. Aftonbladet 2007-08-28

Svenska imamer kan få problem Församlingarna är inga religiöst neutrala arenor. De är moskéer som etablerats av islamister med olika idéer om islams roll i individens liv och i samhället. Risken är att dessa förmedlar en religiös kunskap som är allt annat än anpassad till ett liv i Europa. Det är inte självklart att moskéerna frivilligt låter europeiska imamer predika andra budskap än de församlingarna står för. Risken är alltså att de europeiskt utbildade imamerna inte har någon arbetsmarknad när de får sin examen. Aje Carlblom, Sydsvenskan 28 augusti 2007

Ny fatwa mot Taslima Nasrin Om möjligheten av ett reformerat islam säger Nasrin: – En reform per se kommer inte att ändra något. Den islamiska lagen måste avskaffas och ersättas med en civil lag. Islam måste gå igenom samma process som de andra religionerna, de islamiska staterna måste sekulariseras och religionen hänvisas till den privata sfären och marginaliseras. Religionen är gjord av män för män. Min förebild är det franska systemet – laicité. Koranen måste historiseras. Man måste äntligen förstå att Koranen skrevs ned vid ett särskilt historiskt tillfälle som inte har något som helst med vår tid att göra. Islam och Koranen kan inte styra våra liv idag. Det är absurt.LISBETH LINDEBORG doktor i statsvetenskap , Sydsvenskan 18 juni 2007

Ramadans dubbla budskap Den schweiziske professorn Tariq Ramadan hyllas som en upplysningsteolog som vill reformera islam. En genomgång av hans ideologiska bagage ger en helt annan bild. Sihem Habchi, ledande företrädare för Ni putes ni soumises: "Ramadan är en farlig man. Han är väldigt charmerande och smart och intellektuell. Och sååå islamisk! Han har absolut gehör för europeisk debatt och vet precis hur han ska lägga orden inför en ickemuslimsk publik. Men han pratar med kluven tunga. I hans tal måste man alltid lyssna efter det som vänder sig till det islamiska samhället.” LARS ÅBERG, Sydsvenskan 18 juni 2007

I Sverige skräms kritiker av islam till tystnadTill skillnad från våra grannländer och stora EU-länder sopar Sverige obekväma frågor under mattan. Sverige hör till de länder i Europa som präglas av en snedvriden och konfliktskygg debatt om islam. I Sverige attackeras företrädare för en konstruktiv kritik av islam och de utpekas som islamofober i syfte att skrämma dem till tystnad. Detta är särskilt olyckligt eftersom FN:s råd för mänskliga rättigheter nyligen antog en resolution som i princip förbjuder kritik av islam. Resolutionen är en skandal, eftersom FN-rådet borde veta att mänskliga rättigheter är till för att skydda individer, inte skydda religioner. För de muslimer som vågar sina liv för en vidareutveckling och modernisering av islam är FN-resolutionen ett slag i ansiktet.Lisbeth Lindeborg; doktor i statsvetenskap, DN 3 juni 2007

Starta imamutbildning Religiös förkunnelse och ledarskap kan ha en såväl positiv som negativ inverkan på integrationsprocessen. Mycket beror på kunskapen om det svenska samhället. En inhemsk imamutbildning kan ge förutsättningar för Sveriges troende muslimer, inte minst de unga, att skapa en balanserad identitet och att ta till vara den dubbla kulturkompetens man har som svensk muslim. Projektet är ett försök att gå ett samhällsbehov till mötes. Det kan bli en del av integrationsprocessen i landet och det är en viktig framtidsfråga för Sverige. JAN HJÄRPE, OTHMAN AL TAWALBEH, Sydsvenskan 18 april 2007

Det fundamentala är yttrandefriheten I sin bok skriver Ayaan Hirsi Ali: "Jag lämnade trons värld, den med könsstympning och tvångsäktenskap, för förnuftets och den sexuella frigörelsens värld. Efter den resan visste jag att en av dessa två världar helt enkelt är bättre än den andra. Inte för dess pråliga prylars skull, utan för dess grundläggande värderingars." Det är ett ganska rättvisande citat. Hon har kritik mot väst, men föredrar det framför ett samhälle där kvinnor förtrycks, censuren är kompakt och våld mot otrogna offentligt predikas. Som ett afrikanskt offer för och flykting från detta system känner hon att hon har rätt att säga så. Vad är det som är "fundamentalistiskt" med det? Christopher Hitchens skriver i bland annat Vanity Fair och i nättidningen slate.com där denna text först publicerades, Expressen 22 mars 2007

Islam förenlig med demokrati & modernitetNytolkning möjlig: islams urkunder ses som historiska källor som ska granskas ur en hermeneutisk tolkningsmodell och tolkas ur ett historiskt kontextuellt perspektiv, att behandla dem som historiska texter öppna för tolkning, att uppfatta andemeningen i dessa bestämmelser och komma med nytolkningar som står i harmoni med dagens förhållanden. Många av lagtexterna tillkom i islams begynnelse inom ramen för de specifika förhållanden som rådde under 600-talet. Mätt med den tidens mått genomdrev islam en rad positiva förändringar inom diverse områden, vilket kan tolkas som att de lagar som infördes i islams begynnelse hade för avsikt att förbättra människans livsvillkor och de facto var en förbättring i jämförelse med tidigare förhållanden. Kvinnor som saknade arvsrätt fick begränsad arvsrätt, vilket kan betraktas som ett framsteg. En nytolkning ska ta sin utgångspunkt i samma anda, det vill säga genomdriva nya förbättringar. En viktig förutsättning för att detta ska bli möjligt är att förändringarna genomförs i harmoni med det moderna samhällets normer. Mohammad Fazlhashemi, docent i idéhistoria vid Umeå universitet, DN 7 februari 2007

Finns det en upplysningsfundamentalism? Mobiliseringen för en upplyst europeisk islam är nu av grundläggande betydelse: Europa kan bli en modell, ett strålcentrum för en reformering av denna monoteism, och man hoppas att den kan bli vad andra vatikankonciliet blev för katolikerna: ett centrum för självkritik och egen rannsakan. Ändå får man inte missta sig på sina samtalspartners och tro sig finna vänner av tolerans när det är fråga om fundamentalister som förställer sig och utnyttjar vänstern eller intelligentian för att flytta fram sina pjäser och rädda sin tro från konfessionslöshetens prövning.Pascal Bruckner, EXPRESSEN 12 februari 2007

Politisk islam siktar mot könsapartheid även i den fria världen Att älska sin nästa är lika främmande för islam som själavård. Men det är en annan sak. Jag ser det som smaklöst att se ner på de katolska nunnornas arbete med stöd i denna "alla religioner är lika"-relativism. Det verkar inte som om Buruma vet vad han talar om när han talar om islam. De islamiska propagandisterna för badstränder och sjukhus och moskéer bryr sig varken om mänskliga problem eller religiösa kategorier. De är ute efter att etablera en vertikal åtskillnad av män och kvinnor inom det demokratiska samhället. Necla Kelek föddes i Istanbul 1957 och flyttade till Tyskland när hon var tio, EXPRESSEN 15 februari 2007

Tolerans mot intolerans ger intolerans Intolerans mot intolerans frambringar tolerans. Eller, med andra ord, i frågor om förnuft och frihet måste samhällen såväl som individer göra ett val. Man kan inte ha allting på samma gång. Det gäller lika mycket för ursprungsinvånare som för inflyttade.LARS GUSTAFSSON, EXPRESSEN 06 mars 2007

Vi svenska muslimer vill inte ha sharia-lag Extrema konservativa muslimer vill ha egna lagar. Men det är något som de flesta muslimer starkt är emot - och till och med upplever som ett hot. I stället vill han ha större integration och anpassning till det omgivande samhället. För att motarbeta extremisterna, måste Sverige införa egen imam-utbildning för unga svenska muslimer.imamen ABD AL HAQQ KIELAN, EXPRESSEN 27 februari 2007

Med rätt att sprida fred I sommar börjar den första kullen Fredsagenter sin utbildning i Malmö. De ska i första hand vara goda förebilder genom hur de lever och anpassar sig till samhället. Men också genom hur de svarar på frågor om till exempel islam och terrorism. Tanken är att projektet på sikt ska leda till att svenska muslimer bildar egna freds- och antivåldsrörelser. Sydsvenskan 2006-06-21

Arabia Felix - i terrorns tid. Resor i Jemen" Jemen var en gång sinnebilden för det lyckliga Arabien, men uppfattas i dag som en grogrund för terror. Eva Sohlman har rest genom landets historia och samtid. DN 2007-02-20

Budskapet i den libanesiske journalisten Samir Kassirs bok ”Den arabiska olyckan”Han vill en gång för alla sticka hål på föreställningen om ett motsatsförhållande mellan islam och modernismen. Han beskriver lyriskt tanzimat, 1800-talets reformtid i det ottomanska riket. Utvecklingen inom egyptisk film på 1920-talet är ett annat exempel. Plötsligt syntes kvinnor på filmaffischerna och en ny kvinnosyn blev möjlig. Men det här passar inte in i islamisternas världsbild, menar Kassir. I stället dominerar en fossiliserad historiebild där alla lyckade försök i modernismens tecken förnekas. Resultatet har blivit ett kuvat folk som inte ser någon annan lösning än religionen.RAKEL CHUKRI, Sydsvenskan 20070131

Fattigdomen hotar freden, sade "de fattigas bankir Muhammad YunusUSA har lagt ner över 530 miljarder dollar (3 600 miljarder kronor) på kriget i Irak. Jag tror att terrorismen aldrig kan besegras med militära medel. Terrorism måste fördömas så starkt det bara går men att det är dess orsaker som måste bekämpas: – Att lägga resurser på att förbättra de fattigas liv är en bättre strategi än att lägga dem på vapen.Sydsvenskan 2006-12-10

Leicester lyckades bli mångkulturell modell Framsynta lokalpolitiker har bidragit också – och tjugo års tålmodigt arbete med kontakter och dialog mellan de olika trossamfunden. Kontakterna är täta: trossamfundens ledare samlas till exempel var sjätte vecka hemma hos Leicesters anglikanske biskop, tillsammans med företrädare för polisen och kommunen. Och Leicester anser sig ha en hel del att lära Malmö. Sydsvenskan 2006-12-10

Ali gav upp Malmö och flyttade till England Han gillar Sverige och Malmö men hans dom är hård: ”Sverige tog hand om oss när vi kom som flyktingar, Sverige gav mig en utbildning jag är tacksam för. Men Sverige gav mig inte chansen att använda min utbildning och aldrig chansen att bli accepterad som svensk. Så nu får ett annat land dra nytta både av min utbildning och av disciplinen jag lärde mig i Sverige. Det är ett väldigt slöseri”. Sydsvenskan 2006-12-10

Kan Islam och de västliga demokratierna leva tillsammans i fred?Både muslimer och kristna skulle bli mycket hjälpta av att man på ett riktigt sätt kunde fastställa vad som utgör kärnan och varaktiga doktriner, och om de tog reda på vem som är deras äkta vänner, som liksom de söker sanning och samarbete, och skilja dem från dem vars vänskap endast är ett sken. Detta skriver kardinal George Pell, ärkebiskop av Sydney Katolsk Observatör

Pernilla Ouis läser om slöjan Ibland tror jag inte att hon förstår hur nära hon är att verkligen förklara sambandet mellan Europas avindustrialisering och islams vitalisering. ”Kapitalet” har bokstavligen bytts ut mot Koranen i bokhyllorna i Europas arbetarklass med invandrarbakgrund. Muslimerna utgör en stor grupp i den nya underklassen: arbetslöshetsklassen. PERNILLA OUIS fil dr, lektor vid Imer, Malmö högskola Sydsvenskan 20061121

Islamism på gott och ont Islamisterna har fått gehör för sin separatistiska modell hos politiker som lierat sig med religiösa ledare som står ideologiskt nära Muslimska brödraskapet. Så är det i hela Europa. Broderskapsrörelsen inom socialdemokratin har ett mångårigt samarbete - dialog, som det kallas - med den stora moskén i Stockholm vid Medborgarplatsen. I deras gemensamma rapporter framgår att islamisterna fått gehör för idén att bästa sättet att integrera muslimer är att separera dem från alla andra. - Men här, i Europa, finns en påtaglig risk för att strategin att skapa trygghet och ordning med hjälp av islam bidrar till att kraftigt försvåra integrationen för de muslimska barn och ungdomar som vill etablera sig i ett europeiskt sammanhang.AJE CARLBOM, forskare och lärare, Malmö högskola, Sydsvenskan 20061018

Kepel ger Europa två val Antingen fokuserar vi på olikheterna och släpper taget om de muslimska grupperna. Då får vi ett samhälle bestående av isolerade grupper som lever parallellt och där skillnaderna är viktigare än gemenskapen. - Eller så skapar vi förutsättningar för våra muslimska medborgare att identifiera sig med den europeiska kulturen, och gör så att de känner sig delaktiga och kan vara med och berika samhället. Sydsvenskan 2006-10-05

Integrationens baksida "Varför har det blivit tabu att tala om och debattera föraktet för etniska svenskar och svensk kultur? Varför är det "fel" att oroa sig för islams utbredning - bara på Rosengård finns sju källarmoskéer där extrem islamism predikas; islam är ju faktiskt inte kebab och falafel utan en religion intimt förknippad med politik, en religion som inte gått igenom upplysningens stålbad och där vissa saker tycks oförenliga med grundläggande västerländska värden, som jämlikheten mellan könen till exempel?" Fredrik Ekelund, Sydsvenskan 2006-10-04

Massor av nyfikna till Islamic Center i MalmöSom svar på frågan varför just Islamic Center är så populärt visar han upp en inbjudan till en världskonferens om bland annat integration och islam, som äger rum i Jakarta den 20 juni. På talarlistan syns Jordaniens kung Abdullah II, EU:s generalsekreterare Javier Solana och självaste påven Benedict XVI. -Vi är särskilt accepterade av en rad moderna muslimska länder som alla vill ha lugn och ro. Det är för att vi tar avstånd från dumheter, från terror och annat, och satsar på människans värde, säger han. -Vår policy handlar om integration, och vi bryr oss inte om dem som bara vill ägan sig åt politiken i sina hemländer. Vi jobbar för att finna gemenskap i det samhälle och den politik som förs här, i Sverige. Sydsvenskan 2006-06-09

Härifrån styr mullorna Iran Islams lag – den som råder i Iran. Den som säger att människor kan dömas till döden för homosexualitet och äktenskapsbrott. Alkohol, säger ayatolla Gerami, då blir det åttio piskrapp om man stör grannarna. Sedan tar han ny sats och lägger ner stor möda på att förklara varför islam är en överlägsen religion. Mer utvecklad än andra. Kristendomen och judendomen, säger han föraktfullt, har ju inte mer än sjuhundra regler som ska styra allt. Islam har sjuhundra regler bara för att gå på toaletten, sjuhundra regler för bön, sjuhundra regler för hur man ska tala med folk. Så ni ser vilken skillnad! säger han triumferande. Sydsvenskan 2006-05-07

Hårda tag i jakten på frihet Iran står under hård press från väst, som misstänker att landet försöker skaffa kärnvapen. Iranierna själva slits mer av inre motsättningar. President Mahmoud Ahmadinejad vill vrida samhället tillbaka till en striktare efterlevnad av Koranen. Men en ung medelklass söker desperat efter frihet - och frisk luft att andas. Sydsvenskan 2006-05-05

Granska de statsbidrag som går till Sveriges muslimska förbund. Riksdagsledamoten Nyamko Sabuni anser att utbetalningarna har skett i strid mot gällande lag, där det sägs att stöd till trossamfund enbart får ges till samfund som "bidrar till att upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar som samhället vilar på". SvD 28 april 2006

Islam sätter fokus på den europeiska identiteten Ett av de fyra ämnena som Benedikt XVI och hans kardinaler hade att behandla under det senaste konsistoriets dag ägnad åt ”reflexion och bön” den 23 mars var islam. Eller för att vara mera exakt: ”positionen som den katolska kyrkan och den heliga Stolen intar gentemot vår tids islam.” I februariutgåvan av den ansedda tidskriften Studium analyserar två skribenter frågan, och indikerar hur nära förbunden terrorverksamheten är med den panislamistiska ideologin och dess religiösa program. Sandro Magister presenterar här ett utdrag ur denna artikel. Katolsk Observatör 2006-04-21

Manifest för en ny upplysning Människan har grundläggande rättigheter som inte kan förhandlas bort av hänsyn till religion och kultur. Det hävdar Salman Rushdie, Ayaan Hirsi Ali, Taslima Nasreen och en rad andra intellektuella. det handlar inte om en konflikt mellan civilisationer eller om en kamp mellan öst och väst, utan om en global konfrontation mellan demokrati och teokrati. DN 2006-03-02

"Se upp för halal-hippier" De kallats halal-hippies. De är "goda människor" med liberala värderingar på vänsterkanten som tagit på sig den vite mannens skuldbörda. De har en förmyndaraktig syn på den värnlöse och missförstådde "andre" - denne behöver deras skydd och engagemang till varje pris. De är oförmögna att se brister hos den grupp de värnar om. De ser inte exempelvis den problematiska kvinnosynen, hederstänkandet, kränkningarna av barns rättigheter och den utbredda homofobin bland muslimer. De ser inte den rasism som frodas bland invandrargrupper sinsemellan och mot svenskar. De vulgariserar rasistbegreppet och använder det mot varje försök att peka på problem bland muslimer. Pernilla Ouis, forskare och muslim., Sydsvenskan 2005-12-19

Socialdemokraternas speciella samtalspartner, Sveriges muslimska råd genomsyrat av det islamistiska Muslimska brödraskapet Islamisterna i har många år försökt övertyga politiker och andra att muslimer måste avskiljas från andra medborgare juridiskt och socialt, att det är förbjudet för muslimer att låta sig påverkas av icke-islamiska idéer. De vill inte kännas vid att många muslimer, särskilt kvinnor, upplever det som en befrielse att komma till ett liberalt Europa.AJE CARLBOM , Sydsvenskan 2005-12-16

Muslimerna i Sverige är inte en homogen grupp. Fundamentalisternas skräck är ett mångkulturellt samhälle där människor lever tillsammans och respekterar varandras tro. De lär sina att barn att förakta människor som utövar sin religion på annat sätt än de själva för de tror deras religion är den enda rätta. Vi är många muslimer som redan har upplevt deras förtryck i våra ursprungsländer. Det är därför mycket angeläget att de olika tolkningarna av islam förs upp på dagordningen i den svenska samhällsdebatten.s-kvinnornas ordförande Nalin Pekgul, Sydsvenskan 2005-12-13

Korsfararfilmen Kingdom of Heaven fördomsfullKorsfararna skildras på ett fördomsfullt och felaktigt sätt i storfilmen Kingdom of Heaven som igår hade premiär. I verkligheten hade korsriddarna inga materiella drivkrafter, och korstågen var bättre förankrade hos allmänheten än till exempel Irakkriget.Den historieskrivning som filmen förmedlar göder fördomarna hos arabiska nationalister och islamister.Expressen, 2005-05-05

Demokrati ryms i islam Irakiska valet Inkompetenta tolkningar av islam leder till terrorism och kamp mot västvärlden. Efter mer än tio års studier är jag övertygad om att islam låter sig förenas med demokrati, skriver den välkände shiitiske teologen Schejk Dia al-Shakarchi. SvD 2005-01-27

Don Quijote av Arabien Några av de mest progressiva tänkarna, som iraniern Abdulkarim Soroush, säger att islams modernisering måste grundas på kunskapsfilosofisk skepticism. Den kris som de traditionella muslimska betraktelsesätten genomlider är en ofrånkomlig följd av att även islam har blivit en del av den moderna världen. Osäkerhet och kris är en del av moderniteten och det finns ingen väg tillbaka för islam Bjarne Stenquist, frilansjournalist och tidigare DN-medarbetare

Det förekommer väldigt lite kritisk granskning av islam i Sverige i svenska medierRiktiga muslimer ska enligt islamguiden.com grunda moskéer och skolor i icke-muslimska länder "för att kunna skydda sig själva såväl som sina barn från faran att assimileras".Sydsvenskan 10 augusti 2004

Är den döende ett tempel eller en sophög?Islam i Sverige blir vad vi svenskar gör den till. Det är det officiella Sveriges uppmuntran som islamiserar de muslimska invandrarna, som legitimerar de islamistiska anspråken på att vara ideologiskt normerande Magnus Karaveli DN 2003-11-26

Islam i EuropaIslams relation till Europa har under historiens gång växlat. Idag lever mellan 20 och 25 miljoner muslimer i Europa. ANTHONY O'MAHONY; Signum 2001 NR 8 ÅRGÅNG 27

Dålig kontroll av utlandsstudierAtt skickas till skola i ett annat land innebär två brott i identitetsutvecklingen: när man ska anpassa sig där, och när man ska slå rot i Sverige igen, säger Duads. Rektor för Al-Zahraá Idealiska Akademi är Zaineb Al-Kadhi.SvD 2/2 2003

Muslim tar strid för sin tro Adan Warsame är modersmålslärare för somaliska skolbarn i Umeå. Han är också praktiserande muslim. I våras ville han ha ledigt med full lön under fyra dagar vid två muslimska helger. Men det blev avslag. Nu anmäler han Umeå kommun till ombudsmannen mot etnisk diskriminering, DO. Eftersom Umeå kommun hänvisade till kollektivavtalet i sitt svar har han också anmält alla arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer som tecknat kollektivavtal - med andra ord nästan hela den svenska arbetsmarknaden.DN 3 juni 2002

Muslimsk standup, flärd och glamourFör 26-årige Azhar M Usman, jurist och deltidskomiker, har dock konjunkturen vänt. Nyligen vann han en ståuppkomiktävling i Illinois genom en rad självironiska skämt om terrorism, rasmotsättningar, religiösa sedvänjor och internationell säkerhetspolitik. Han beskriver humorn som en av de mest förfinade formerna av kommunikation. "Komikern vänder rädsla till skratt i en tradition av etnisk humor som har en lång historia i USA", skriver The New York Times berömmande.- Jag är amerikan och muslim på samma gång. Jag ber och äter hamburgare, sammanfattar Usman som påpekar att att islam nog borde stavas Ishard, "en lära som inte tillåter en att dricka sprit, umgås med tjejer eller äta skinkmackor".DN 2 september 2002

Europa riskerar få "ghettoislam"Uppskattningarna av antalet muslimer i Europa om trettio år varierar mellan 25 och 65 miljoner. Om integrationen misslyckas och invandrarna med muslimsk bakgrund känner sig satta under religiöst förmynderi, ghettoiserade och socialt marginaliserade med fortsatta höga arbetslöshetssiffror måste vi räkna med att underjordiska fundamentalistiska koranskolor kommer att växa fram i våra invandrarförorter med lärare som manar till kamp mot vad de betraktar som europeiska förtryckarsamhällen.SvD 21/8 2002
Islam och slaveriet - en oavslutad historiaMuhammed lärde att alla muslimer var bröder. Men det hindrade inte att somliga av dem kunde användas som konsumtionsvaror. Theodor Kallifatides läser en nyutkommen bok om den islamiska slavhandeln som inte är bara historia. DN 28 maj 2002 20:19

Kultur

Översättningar

De kristna församlingarna aktiva medlemmar av det arabiska samhället under historiens gång. Den grekiska kulturen (filosofi, medicin, arkitektur, mekanik, geometri) etc kommer på 700-talet till det arabiska imperiet på fornsyriska. Kaliferna betalade kristna forskare för att översätta till arabiska. p.Samir Khalil Samir S.J. - expert på arabisk teologi, historia och litteratur.

Externa artiklar

Islams skönhet; bildkonst i muslimsk kultur Det finns en skönhet i islam som inte ofta lyfts fram just nu, och som verkligen inte manifesteras av de mest hårdföra talesmännen för religionen - det gäller för övrigt också skönheten i kristendomen, som de högljutt troende hos oss låter försvinna bakom sitt heliga babbel. Kan man bejaka den religiösa erfarenheten, utan att acceptera doktrinerna eller den bokstavliga gudstron? Helt enkelt se att religionerna ger form åt något fundamentalt mänskligt, och i bästa fall också utvecklar det till något sammansatt och vackert? PONTUS KYANDER konstkritiker, Sydsvenskan 19 oktober 2007

Skippa skitsnacket om yttrandefrihet I alla sunda relationer är en respektfull kommunikation den viktigaste ingrediensen. Mellan den muslimska världen och väst finns en grundkonflikt som härstammar från kolonialism och brassas på av USA:s krig mot terrorismen. Lars Vilks rondellhund är som att inleda en diskussion om konflikten med en örfil. Hur går man vidare från det?Zanyar Adami är grundare av magasinet Gringo, som han fått Stora journalistpriset, Expressen 2007-09-17
Ramadans dubbla budskap Den schweiziske professorn Tariq Ramadan hyllas som en upplysningsteolog som vill reformera islam. En genomgång av hans ideologiska bagage ger en helt annan bild. Sihem Habchi, ledande företrädare för Ni putes ni soumises: "Ramadan är en farlig man. Han är väldigt charmerande och smart och intellektuell. Och sååå islamisk! Han har absolut gehör för europeisk debatt och vet precis hur han ska lägga orden inför en ickemuslimsk publik. Men han pratar med kluven tunga. I hans tal måste man alltid lyssna efter det som vänder sig till det islamiska samhället.” LARS ÅBERG, Sydsvenskan 18 juni 2007

Starta imamutbildning Religiös förkunnelse och ledarskap kan ha en såväl positiv som negativ inverkan på integrationsprocessen. Mycket beror på kunskapen om det svenska samhället. En inhemsk imamutbildning kan ge förutsättningar för Sveriges troende muslimer, inte minst de unga, att skapa en balanserad identitet och att ta till vara den dubbla kulturkompetens man har som svensk muslim. Projektet är ett försök att gå ett samhällsbehov till mötes. Det kan bli en del av integrationsprocessen i landet och det är en viktig framtidsfråga för Sverige. JAN HJÄRPE, OTHMAN AL TAWALBEH, Sydsvenskan 18 april 2007

Korsfararfilmen Kingdom of Heaven fördomsfull Korsfararna skildras på ett fördomsfullt och felaktigt sätt i storfilmen Kingdom of Heaven som igår hade premiär. I verkligheten hade korsriddarna inga materiella drivkrafter, och korstågen var bättre förankrade hos allmänheten än till exempel Irakkriget.Den historieskrivning som filmen förmedlar göder fördomarna hos arabiska nationalister och islamister.Expressen, 2005-05-05

Don Quijote av Arabien Några av de mest progressiva tänkarna, som iraniern Abdulkarim Soroush, säger att islams modernisering måste grundas på kunskapsfilosofisk skepticism. Den kris som de traditionella muslimska betraktelsesätten genomlider är en ofrånkomlig följd av att även islam har blivit en del av den moderna världen. Osäkerhet och kris är en del av moderniteten och det finns ingen väg tillbaka för islam Bjarne Stenquist, frilansjournalist och tidigare DN-medarbetare

Det förekommer väldigt lite kritisk granskning av islam i Sverige i svenska medierRiktiga muslimer ska enligt islamguiden.com grunda moskéer och skolor i icke-muslimska länder "för att kunna skydda sig själva såväl som sina barn från faran att assimileras".Sydsvenskan 10 augusti 2004

Högkultur i Saba fram ur mytens töckenDet är ett säreget drag i den islamiska världens traditionella historiesyn att bilden av tiden före islam är så vag. Till skillnad från tiden efter islams uppkomst var Okunnigheten, al-Djahiliyya, en tid när profeter, hjältar, demoner och fabeldjur vandrade fritt omkring och allting kunde hända. Nya rön från Sydarabien en stat som inte var en tillfällig inrättning av beduinhövdingar utan i stället ett verkligt imperium, grundat på en avancerad jordbruksteknik, med stora städer, praktfull monumentalarkitektur - en katedral, avancerad krigskonst, en utvecklad, självständig skriftkultur, alltsammans jämförbart med de stora imperierna i norr.Jan Retsö professor i arabiska vid Göteborgs universitet. SvD 18/2 2003

Arabvärlden sedd med barnets blickKanske håller även barndomen på att globaliseras. Tre nya arabiska barndomsskildringar bär emellertid vittnesmål om förmoderna livsformer, i sina skildringar av vardagens dramatik i 20-talets Betlehem, 30-talets Alexandria respektive 40-talets Marocko.SvD 21/12 2002

Landet där Gud blev kung"Jag hoppas ni har mött den verkliga islam, inte bara den de vill pracka på oss." I de orden, tycks det oss efter tio dagars rundresa, finns nyckeln till Iran. Den omtänksamma gästvänligheten, som vi överallt möter. Den spontana religiositeten - "den verkliga islam". Kritiken mot regimen, ibland försiktigt inlindad, ibland oförblommerad, ibland ursinnig.DN 22 juli 2001 

Islam i den persiska poesins spegel - en sammställning av Bo Wernes Mutaziliternas förmedlande hållning till förnuft och uppenbarelsepräglar Rumis poesi. Som efterföljare kan man betrakta dem som vill reducera Koranens budskap för att anpassa islam till förnuftet. Hanbaliternas teologskola som vill sätta uppenbarelsen över förnuftet. Islamister åberopar gärna en av hanbaliternas stora företrädare, 1300-talsteologen Ibn Taymiyya, som förebild och föregångare.Christer Hedin SvD 21/11 2001 

Andalusien - en mångkulturell sannsagaGenom att den arabiska kulturen och språket i Andalusien i mångt och mycket frikopplades från muslimsk religiositet lyckades morerna skapa en rik och öppen samhällskultur som judar och kristna relativt enkelt kunde bli integrerade i... Det största hotet mot det multikulturella Andalusien återfanns inom själva den muslimska troskretsen. Fundamentalistiska muslimska grupper från Nordafrika hade under lång tid angripit morerna med militära medel och bokbål och anklagat dem för att ha svikit den sanna tron genom sin toleranta religionspolitik.Hans Ingvar Roth ; Under strecket, SvD 8/7 2002


Till KATOLIKnu