ISLAMKRIS TVÅ

" 09/05/2006 16:15

Våldsamma fatwor oroar de muslimska regeringarna
av Samir Khalil Samir, S.J

.

Publ. med tillstånd från författaren och AsianNews
http://www.asianews.it/index.php?l=en&art=7130&dos=73&size=A

Översättning till svenska av Natasja Hoven

De styrande i de muslimska länderna börjar inse att deras religion befinner sig i en djup kris. Ett tecken på krisen är det växande antalet fatwor eller juridiska utlåtanden av muftis som beordrar mord på ateister, avfällingar, israeliska civila... Men deras uppmaning till reform är inget annat än yttre kosmetika. De muslimska regeringarna anser nämligen att "vådsamma terrorister" är en uppfinning av den västerländska fantasin. Det är bara några få liberala muslimer som är redo att utöva självkritik. Här följer den andra i en serie artiklar som analyserar islams kris, författad av fader Samir Khalil Samir.

Beirut - Islams kris är av intresse även för regeringar. Den 7 och 8 december, 2005, försökte man under en konferens i Mecka att finna sätt på vilka man skulle kunna hejda den allt vidare krisen. Muslimska politiker och intellektuella från hela världen var närvarande vid konferensen som hade sammankallats av De islamska staternas organisation. Här följer ett försök att analysera vad som kom ut av den.

Till att börja med bekräftar protokollet från konferensen och erkänner att den muslimska världen befinner sig i kris. Regeringsmedlemmar från olika muslimska länder försökte fastställa olika anledningar till krisen. Den första är floden av fatwor som plågar de muslimska samhällena.

1. Floden av fatwor

En fatwa är ett utlåtande som äger juridisk kraft och som yttras av mer eller mindre lärda personer i syfte att ange vad som är islams väg att följa i olika angelägenheter. I islams början var fatwor enstaka utlåtanden som gjordes av personer som ägde särskilda kvaliteter. Det var politiska beslut och kunde därför inte tas av vilken imam (böneledare) eller faqih (muslimsk jurist) som helst. Senare växte antalet fatwor över alla bräddar och började beröra varje aspekt av den troendes liv. Dessa fatwor är ofta så klumpiga att man skämtar med dem i de arabiska tidningarna.

De fatwor som behandlades i Mecka var framför allt de som ropar på våld. Det är de som givit islam ryktet att vara förknippat med terrorism. Representanter från muslimska regeringar sade: "Vi är trötta på imamer som tar sig rätten att säga: Döda den eller den gruppen, eller som legitimerar jihad (det heliga kriget)." I islam är våldets problem förknippat med krig. Och för att krig skall vara något legitimt måste det föregås av en utlysning om jihad.

2. Fatwor som ropar på våld och terror

När en imam förklarar att en situation är jihad, betyder det att varje muslim, allt efter de medel han har till sitt förfogande, äger plikten att bekämpa den part som kränkt en för att försvara och sprida islam. Dylika strider kan ske med vapen och med fysiskt våld och då kallas de kämpande för mujahidin. De som inte kan gå till direkt strid kan medverka genom att betala dem som ger sig ut i striden. Ett annat sätt att strida - särskilt emot ateister - är att försvara islam genom skrifter. Till och med kvinnor kan medverka på sitt sätt i jihad, deras medverkan består i att föda flera barn! I vilket fall som helst är alla muslimer, utan undantag, kallade att medverka i jihad.

Under senare år har antalet imamer som beordrat att israeler skall dödas vuxit ofantligt. Den allra kändaste imamen i den muslimska världen av idag, Yussef al Qaradawi, slungade ut en fatwa som rättfärdigar palestinska terroristanfall mot civila israeler. Al-Qaradawi är en egyptier som bor i Arabemiraten men reser också mycket i Europa, London och på Irland, där "det europeiska fatwainstitutet" ligger. Detta institut spelar en mycket viktig roll i Europa, ibland är det en positiv roll, andra gånger en negativ. Al-Qaradawi offentliggjorde en fatwa i vilken han förklarade att en kamikaze, en mujahid som spränger sig själv i samband med ett terrordåd i ett kafé, på en gata eller en buss i Tel Aviv eller någon annanstans i Israel är en sann martyr.

För att förstå vad en fatwa innebär måste här sägas att den muslimska traditionen inte tillåter att man dödar en obeväpnad person. jihad kan bara sättas i verket gentemot en beväpnad motståndare. Men Al-Qaradawi upptäckte hur man skulle kunna rättfärdiga dödandet av civila. Han förklarar att i detta läge som vi befinner oss i nu kan man säga att hela Israel är som en armé, som en angripare på emot islam, eftersom alla israeler stöder ockupationen av Palestina, av ett muslimskt landområde.

3. En förbättring av bilden av islam

Efter att ha kritiserat fatwor som ropar på våld grep sig Mecka-dokumentet an frågan om " takfir", som är en fatwa som förklarar en person för att vara kafir, dvs. en icke-troende, en ateist. På grund av islams kris har tendensen vuxit i den muslimska världen att man slänger åt varandra anklagelser om "otro". Den pakistanska flickan som dödades av sin far i Brescia (Italien) i augusti 2006 ansågs vara "en dålig muslim". Många muslimska regeringar anklagas för att ha svikit den muslimska saken och vara "otroende". Det är den anklagelse som Al-Qaida uttalar mot Saudiarabien, men också mot Egypten, Jordanien, osv. I kriget mellan Irak och Iran var det vart och ett av de två ländernas uppgift att först bevisa att det andra var "kafir" innan man kunde ge order om anfall!

Mecka-dokumentet uppmanar till stopp för sådan ömsesidig bojkott då den försvagar enheten hos Umma, den muslimska gemenskapen. Dessutom frammanar en dylik situation bilden av våld, vilket är att ge en felaktig bild av islam som till sin natur - enligt dokumentet - är en tolerant religion (din al-samah). Och muslimska regeringar är mycket orolig över den bild, negativ och våldsam, som den övriga världen har om islam. Detta är emellertid något som fundamentalisterna inte oroar sig över. I deras mening visar detta bara hur moraliskt fördärvad västvärlden är när man inte förstår att våld mot det Onda måste vara något som kommer från det Goda.

Den tredje punkten i dokumentet handlar om ansträngningarna för att rädda den muslimska identiteten som "angrips från alla håll". Efter att ha givit några smickrande ord åt de radikala tendenserna, glider dokumentet in i ämnet "diskrimineringen" av islam, som lär bero på det faktum att hela världen har som mål att kritisera muslimernas religion. Dokumentet talar länge om det faktum att västvärlden och den övriga världen har en vanföreställning om islam. För att rädda den muslimska identiteten och rätta de felaktiga klichéerna som det internationella samhället målar upp av islam, beslöt man i Mecka att "ge en positiv bild av islam, av det riktiga Umma".

Dokumentet gör gällande att islam skapade den muslimska civilisationen vilken i sin tur bidrog till att bygga upp en universell civilisation. För att skapa en bättre bild beslöt sig regeringarna i Mecka att "ge företräde åt reformer och framsteg som är i överensstämmelse med den mänskliga civilisationen och i detta hämta sin inspiration from sharia, rättvisa och jämlikhet. Dokumentet går emellertid inte utöver dessa allmänna principförlaringar och anger i avslutningen att man behöver genomföra "en tioårsplan för att reformera samhället".

Och för att förändra den vanställda bilden väst har av den muslimska världen, har regeringarna beslutat sig för att sprida en bättre förståelse av islam i väst. Dessa regeringar som är påverkade av radikala idéer anser att västs uppfattning av islam är felaktig. Mecka-dokumentet riskerar att ta lätt på problemet när man anser att hela felet ligger hos väst. Vad det gäller för dem är egentligen bara "Hur skall vi ändra på bilden man gör sig av islam" genom att korrigera något litet här och något litet där.

Endast den liberala muslimska världen har tillräckligt med mod för att säga: "Det är denna bild som vi muslimer ger dem, det är inte något de har uppfunnit. Om den inte motsvarar det äkta islam, så är det för att vi inte lever upp till det äkta islam." Den allra mest radikala frågan ställs av de liberala intellektuella och den lyder: "Hur skall vi ändra på vår egen tolkning av islam?" Problemet är inte bara fatworna och våldet de propagerar eller sättet på vilket västvärlden betraktar islam, utan hur muslimen skall utöva sin religion i varje dags liv.

Fatworna reflekterar också förvirringen som uppstått bland ett stort antal religiösa muslimer. De vet inte hur de skall bringa islam till överensstämmelse med den moderna tiden och är rädda för att göra misstag som kan ta dem bort från "äkta islam". Så de ber och fatwor och muftin (den som uttalar fatwan) skapar nya fatwor om allt och ingenting. De svarar ju bara på de tusentals anmodningar som de får! Att folket begär fatwor bevisar bara hur mycket förvirring och religiöst okunnande som råder. En fatwa ger människorna tillförsikt för de får därigenom dikterat för sig hur de skall uppföra sig in i den minsta detaljen i vardagens liv.


Till KATOLIKnu