Den islamiska agendan och dess planer

Det rapporterades i The Times torsdagen den 17 januari 2002, att den utpekade brittiske skobombaren Richard Reid, en misstänkt agent i al-Qa'eda, lyckades förbli i säkerhet genom bedrägeri.
Rapporten sade, att ett av hans knep var att gömma sin religiösa fanatism genom gatusopning och borttagande av tomma alkoholflaskor (muslimer dricker i allmänhet inte alkohol) och cigarettfimpar från avfallslådor och lämna detta på sitt hotellrum. Ett annat knep var att låta sitt pass gå genom tvättmaskinen för att avlägsna en pakistansk visumstämpel, som skulle kunnat ha ställt till svårigheter, när han reste till Israel.
Varför skulle någon göra det som är ett svek mot det egna trossystemet och vara bedräglig ifråga om det? Var det hans egen idé? Är det vad hanfick lära sig, och om så är fallet, av vem och varför? Skulle det kunna vara en del av det islamiska trossystemet? För att förstå Richard Reids beteende behöver man ha satt sig in grunderna i den islamiska läran: dess maxim är att islam borde dominera världen. Vilka medel som helst, som krävs för att uppnå detta mål, kommer att användas, inklusive bedrägeri. Naturligtvis handlade Richard Reid, ifall han var en del av en islamisk radikal rörelse, inte ensam.

Islam är social-politisk

Majoriteten av människor fasthåller, att islam är en av världens större religioner, men de vet knappast någonting om den. Sedan den 11 september har den fått en mängd medial uppmärksamhet och framställs som en fredsälskande religion som predikar om fred. Det kan vara sant i fråga om många muslimer, men är detta troget ideologin och lärorna i islam? Förvisso är islam en religion, men det skulle vara högst vilseledande att stanna vid det. Hjärtat i islams lära är, att religionen inte bara är den av livet, utan att livet är en mycket liten del av religionen. Sålunda domineras allting i livet av detta lagstiftande, juridiska och militära system under sken av religiös terminologi.

Koranen lär, att Muhammed inte endast sändes till hela människosläktet utan även till den demoniska världen, i vilken många har gett vika och blivit muslimer enligt Sura 72 i Koranen.
Hans uppgift var universell och med deklarationen, att "religionen för Allah är islam (Sura 3:19), var det hans uppgift inte endast att predika utan att förändra det befintliga samhället till ett islamiskt samhälle styrt av de lagar Allah uppenbarat, "Shariah", och även av hans personliga exempel, känt i islam som Sunnah (stavas ibland Sunna).

Ledare är ense

Islam som sådan tillerkänner radikala muslimer ett mandat. Det är ett mandat att förändra det befintliga samhället till ett islamiskt samhälle. Det handlar inte om att bygga några få moskéer för de muslimska församlingarnas behov, eller skolor, eller några få kulturella centra. Det handlar om att ge islam överhöghet och sålunda låta den dominera varje aspekt i samhället. Detta är inte endast en önskan från fundamentalister, sådana som Osama bin Laden, utan utifrån deras lära, predikningar och publikationer torde det finnas en önskan om ett större antal muslimer över hela världen.

Ett sådant dokument, författat av Khurram Murad så långt tillbaka som till år 1980, hade titeln den islamiska rörelsen i Väst. Den avlidne Khurram Murad var då ledare för "Islamic Foundation" med grenar över hela världen. Han skisserade sin islamiska revolution och plan, hur man skulle föra ut den runt omkring i Väst. På sidan tre i sitt dokument framlade han frågan: "Vad är en islamisk rörelse?" Han fortsätter att svara: "En islamisk rörelse är en organiserad strid för att förändra det befintliga samhället till ett islamiskt samhälle baserat på Koranen och Sunna och göra islam, som är en nyckel till ett fullödigt liv, suverän och inflytelserik, särskilt på social-politiska områden."

Vidare säger han: "Avsikten med den islamiska rörelsen är medfödd i själva islams natur". Ett kallt faktum görs klarare, genom att man säger: "Det är inte nödvändigt att ge några argument i fråga om detta här, men oräkneliga verser i Koranen bekräftar detta utförligt, liksom de som utarbetar begreppen och målen i Jihad.

Man kan finna några av de verser i Koranen som Murad citerar : Sura 9:19--21, 40; Sura 48:28; Sura ":2:216 lyder: "Det är en plikt för er att strida och detta är förhatligt för er: Men det kan hända att något är er förhatligt och ändå är detta ett gott för er; och det kan hända att ni älskar något och ändå är detta ett ont för er - Gud vet, men ni vet inte."

Dominans

Till skillnad från andra former av islamiska aktiviteter i en islamisk rörelse, är betoningen tydligen på de fyra beståndsdelarna:

  1. total förändring
  2. islams överhöghet
  3. de social-politiska aspekterna
  4. och den organiserade striden

"Islamic Foundation" och liknande islamiska institutioner är inte endast intresserade av sina gemenskaps behov, ty själva detta ämne finns anfört på sidan 9 i Murads dokument. Han påstår: "Men det skulle vara lika tragiskt om de höga och ädla anspråken för målet, att få en världsvid islamisk revolution och att inleda en ny era, reduceras till endast uppfyllande av religiösa och undervisande behov. När allt kommer omkring har dessa behov alltid tillgodosetts i varierande grad och av olika människor. Det fanns inget behov att sätta i gång en islamisk rörelse för att endast tillfredsställa gemenskapens behov."

"Jag tvekar inte att påstå, att trots dess synbara ouppnåelighet, borde rörelsen i Väst bejaka och betona uppfattningen om islams totala förändring och överhöghet i det västerländska samhället som sitt yttersta mål och tilldela det högsta prioritet." Hans skrifter fortsätter att överlägga om en rad frågor från terminologi till islamiska missioner och strategi. Under strategi tänker han på olika slag av litteratur: från speciell litteratur för icke-muslimer till litteratur för eliten i Väst, som journalister, politiker, akademiker och skribenter, vilkas utlåtanden vanligen har ett viktigt inflytande.
Han fortsätter att tala om de olika formerna av organisationer, interna organisationer, rekrytering av olika slags människor för rörelsen t.ex. invandrade ungdomar och utländska studenter.
Det som är intressant är de punkter han för upp på listan bland "Andra mål: världsvid islamisk rörelse".

Som en del av samma slutmål i en islamisk rörelse, dvs. för att förändra samhället till en islamisk karaktär och göra islam suverän, behöver vi uppnå ytterligare tre mål vid tre olika grader av förfaringssätt, som relaterar till den världsvida islamiska rörelsen:

  1. Understöd och förstärkning av "hem"- rörelsen.
  2. Tillväxt av den internationella islamiska rörelsen.
  3. Understöd åt rörelser i alla andra länder, särskilt muslimska.

Det muslimska parlamentet

Dessutom publicerades Det muslimska manifest, daterat den 15 juni 1990, av den avlidne Dr Kalim Siddiqui, ledare för det dåvarande Muslimska institutet, numera det Muslimska parlamentet i Storbritannien. På sidan 16 paragraf 7 säger det: "Jihad är ett grundläggande behov i islam, och de muslimer som bor i Storbritannien eller har brittisk nationalitet genom födelsen eller medborgarskapet blir inte fritagna från sin plikt - gäller både män och kvinnor - att delta i Jihad. Detta deltagande kan vara aktiv tjänst i beväpnad strid i utlandet och/eller tillhandahållande av material och moraliskt understöd åt dem som är engagerade i sådan strid någonstans i världen." Naturligtvis inkluderar detta Storbritannien.

Enligt Omar Ahmed, ordförande i "Board of Cair" (råd för amerikanska islamiska relationer) gäller: "Islam skall i Amerika inte vara liktydigt med någon som helst annan tro, utan den skall bli dominerande tron. Koranen borde vara högsta auktoritet i Amerika och islam den enda accepterade religionen på jorden". (Rapport i San Valley Herald från ett tal till Kaliforniens muslimer i juli 1998; citerat av Daniel Pipes i CAIR: Moderate friends of terror, New York Post, den 22 april 2002).

Frågan om islams överhöghet leder oss tillbaka till grunderna i den islamiska världssynen, dvs. genom att man ser världen antingen som Dar al-Islam - islams boning eller som Dar al-Harb - krigets boning. Alla de länder och samhällen, som inte domineras av islamisk överhöghet är krigets boning och sålunda rättfärdigar man Jihad.

Två slags förpliktelser

För att förstå Jihad i dess enklaste form måste man gå tillbaka till frågan om förpliktelse eller "Fard" i islamisk lära. Det finns två slags förpliktelser: Fard al-'Ayn och Fard al-Kifaya.
Fard al-'Ayn är förpliktande för alla (utom för dem som är befriade), t.ex. bön, fasta, Zakat (eller allmosegivande). Emellertid är Fard al-Kifaya en förpliktelse genom samstämmighet för dem som anmäler sig frivilligt och ansluter sig till en särskild missionstrupp för att föra ut sina islamiska plikter.

I denna mening kan de övriga muslimerna göra anspråk på, att islam är en religion präglad av fred och broderskap, medan de radikala, som har anslutit sig frivilligt under samma system, torde vara de enda som stämplas som anti-islamiska. Därför betyder frågan som handlar om Fard al-Kifaya - förpliktelse genom samstämmighet - att Richars Reid inte var ensam, något som myndigheterna håller på att upptäcka. Han och andra i likhet med honom tillhör ett nätverk, både i detta land och i världen i stort. Vad Richard Reid och hans lögner beträffar, behöver detta också lite förståelse, eftersom bedrägeri är legitimt både i Koranen och i Sunnah. Det finns ett ordspråk om islams profet, som säger, "att ljuga är en av de större synderna och Allah vill låta dig vara ansvarig för detta med undantag av dessa tre" (med andra ord, i dessa tre situationer kan du ljuga, så mycket du behöver, och Allah kommer inte ens att blinka: "(1) med era kvinnor; (2) i spionerande jihad, när ni är i minoritet; och i upprätthållande av freden." Sålunda rättfärdigar målen medlen. (Referenser).
Intressant nog finns det alla sorters "fatwas" utgångna från islamisk hierarki. De har dömt människor till döden för de mest triviala ting, några till och med endast för att de har uttryckt sin personliga mening, t.ex. Abu Zaid och dr Nawal A'Sadawi, den berömde egyptiske författaren och förkämpen för kvinnornas rättigheter i den islamiska världen.
Ännu har vi inte, så långt jag vet, haft en enda muslimsk myndighet någonstans som publicerar en fatwa (utlåtande) som förklarar de 19 terroristerna den 11 september (eller de påföljande) vara "Kafirer" eller avfällingar. Det är på tiden att det gjordes för att bevisa att de skiljer sig från de så kallade terroristerna. I annat fall förefaller de alla vara ett och detsamma, men endast under olika klädnad.

Slutsats

För ett öppet och fritt samhälle som vårt, som är baserat på judisk-kristna principer och demokratiska värden, måste sådana hot tagas mycket allvarligt.
Den stora skillnaden mellan radikala fundamentalister och fredliga muslimer, som underkastar sig lagen, är välgrundad. Men det får inte vara tillåtet att lamslå den ansträngning, som behövs för att bevara vårt samhälle och vårt judisk-kristna arv. Vi måste vara vaksamma, utöva arrestering och åtal av dem, som stöder eller predikar våld. Vi måste göra varje ansträngning att se till, att islam inte får någon speciell status, som skiljer den från den status, som ges åt andra religiösa eller etniska minoritetsgrupper och till varje pris inte på bekostnad av det kristna evangeliet.

Översättning till svenska från answering-islam.
I Korancitaten har använts Koranens budskap i svensk översättning av Knut Bernström.


Till KATOLIKnu