Islams hårda lagtyp
Uppkomsten av Shariah
uppväcker oro

WASHINGTON, Columbia distrikt, den 3 september 2005 (Zenit.org ).-

Oro över extremistiska islamiska grupper och terrorism har fått förnyat intresse genom den roll, som spelas av shariah, en form av islamisk lag. En nyligen utkommen bok "Radical Islam's Rules," betraktar inflytandet hos det, som benämns "den snabba framväxten av en starkt undertryckande version av islamisk shariah-lag".

Boken är utgiven av Paul Marshall, senior-ledamot vid det i Washington baserade "Freedom House's Center for Religious Freedom" och innehåller essäer från en mångfald aktivister för mänskliga rättigheter och experter rörande frågan religiös frihet.

I sin inledning förklarar Marshall, att extrem islam endast är ett drag av den religion, som började sin moderna fas som en reaktion mot Turkiets sekularisering i början av 1900-talet. Han iakttar även, att de flesta människor, som kämpar för spridningen av shariah, inte ät terrorister, även om "sådan lag är del av terroristens ideologi".

Shariah är en kombination av både världsliga och religiösa frågor. Den försöker att göra en syntes av Koranen, uttalanden av islams grundare Muhammed och biografin om profeten och hans första efterföljare. Lika väl som shariah har delats i ett antal uttolkningsskolor, varierar den även från plats till plats, i den mån som den har inkorporerat lokala lagar och traditioner.

Marshall pekar på den extrema formen av shariah och söker befästa endast en version, en extremt bokstavstrogen syn, som har en dubbel grund: en som är baserad på wabhabismen, den form av islam, som tog vid i Saudiarabien; och den extrema form av islamisk lag, som introducerades av Ayatollah Khomeini i Iran år 1979 och som tog vid efter shahens fall.

Före 1979 var det endast Saudi Arabien som styrdes av shariah, men under de senaste två årtiondena har den spritts till ett antal andra länder. I Pakistan har shariah så småningom ersatt det tidigare lagsystemet. Sudan introducerade en radikal form av shariah år 1983. Sedan, år 1994, började talibanen i Afghanistan sätta igång med en form av shariah.

Nigeria har införlivat shariah i det lagliga systemet, sedan landet blev självständigt. Under senare år har några av landets nordliga stater meddelat, att shariah skall få den ledande rollen i fastställandet av lagar. I Asien har några stater i Malaysia under tiden introducerat lagar baserade på shariah. Liknande ansträngningar i Indonesien har stoppats, även om extremister på den lokala nivån tvingar fram shariah på några områden, skriver Marshall.

Tillvägagångssätt i Saudi

I sitt kapitel om hur Shariah verkar i Saudi Arabien, förklarar författaren och journalisten Stephen Schwarz, att den har dominerat landet sedan 1930-talet, även om det fortfarande finns områden med motstånd. Medlemmar i minoritetsgrupper går stränga straff till mötes. Det blotta besittandet av skrifter som tillhör islams Sufi-skola är en ödesdiger förolämpning och shiitiska muslimer går en regelrätt förföljelse till mötes

Utmärkande egenskaper för shariah, sådan den praktiseras i Saudi Arabien, inkluderar förbud av något offentligt utövande av icke-muslimsk religion och ett förbud mot att i landet införa icke-muslimsk litteratur eller föremål, även för personligt bruk. Kvinnornas rättigheter vägras systematiskt, inklusive möjligheten att köra bil.

Maarten Barends, jurist och redaktör för ett ungdomsmagasin för Amnesty International i Nederländerna, beskriver situationen i Pakistan. Det lagliga systemet är instabilt, och en mängd grundsatser och normer är ett drag i dess verksamhet med kvarlevor från 1800-talets strafflag av brittisk stil som fortfarande är i funktion.

Men under senare tid har det funnits ett växande påverkan från shariah, särskilt i nordvästra regionen mot gränsen till Afghanistan. Likaså har under de två senaste årtiondena shariah fått större inflytande i kriminallagen. År 1979 introducerade Pakistans president Zia Ul-Haq shariah i kriminallagstiftningen och utförde större förändringar i det rättsliga systemet. Detta har lett till förföljelse av icke-muslimer och till dålig behandling av kvinnor. Under de senaste åren har kristna och hinduer på lika villkor lidit genom muslimska extremister.

Förändringar i Sudan

Introducerandet av shariah år 1983 i Sudan tände på nytt ett inbördeskrig, som ledde till en konflikt, som varade mer än två årtionden.. I sitt bidrag till boken beskriver Hamouda Fathelrahman Bella, aktivist för mänskliga rättigheter, hur förändringen åtföljdes av avsked av många framstående domare och skapandet av nya domstolar för att genomföra shariah. Amputeringar, offentlig prygel och avrättningar genomfördes.

En militärkupp år 1989 förvärrade situationen och ledde till överväldet från "en regim av fanatiker". Regeringen, som hade sin bas i norra delen av landet med en övervägande muslimsk befolkning, utkämpade krig mot den kristna och animistiska befolkningen i de södra områdena. Detta understöddes av fatwa, eller religiösa dekret, som användes för att rättfärdiga slaveri och massförstörelse av byar, skolor och kyrkor.

Det lagliga systemet genomgick stora förändringar efter 1983, men nya lagregler introducerades år 1991, och konstitutionen år 1999 har ytterligare befäst islams officiella roll och tillåtelsen av utövandet av hårda bestraffningar dikterade av shariah- regler.

I sitt kapitel om Nigeria noterar Paul Marshall, att under den korta tiden sedan införandet av shariah år 1999 i staten Zamfara har 12 av de 16 nordliga och centrala staterna antagit en form av islamisk lag.

Marshall fäster uppmärksamheten på den roll, som spelades av främmande hjälp, som stimulerar förändringar. Representanter från länder sådana som Saudi Arabien, Syrien och Sudan har varit närvarande i några av staterna. Förändringarna ledde snabbt till problem för de kristna. De har inte endast nekats tillstånd att bygga kyrkor på en del områden, utan några befintliga kyrkor har även blivit förstörda. Icke-muslimer har också lidit av diskriminering på sina jobb, och muslimska program dominerar de av staten ägda mediastationerna.

Liksom i andra länder är shariahs brottslag diskriminerande mot kvinnor i ärenden sådana som äktenskapsbrott, där några kvinnor döms till döden genom stening. Grymma bestraffningar är även tillåtna med föga chans att överklaga. Icke-muslimer är underkastade shariahs domstolar, men de hindras att bli domare, åklagare eller advokater i dessa domstolar.

Problem med friheten

Ett avslutande kapitel av Nina Shea, ledare för "Freedom House's Center for Religious Freedom", noterar att huvudförutsättningen för shariah är, att lagen har givits av Allah utan mänsklig förmedling. Genom att på så sätt placera systemet bortom all möjlighet till debatt eller ansvarighet, resulterar det i allvarliga problem för friheten.

Denna förutsättning har lett till tvång och förtryck av regeringar och, hävdar Shea, "i land efter land har det haft förödande konsekvenser för de grundläggande mänskliga rättigheterna". I den mån det blir en metod för absolut kontroll, förstår man bättre shariah som politisk ideologi, säger Shea.

Ett exempel på de politiska följderna är gallringen av valbara kandidater genom Irans religiösa "Council of Guardians", som år 2004 diskvalificerade mer än 2000 tilltänkta tävlande, mestadels reformivrare.

Shea är kritisk till den brist på uppmärksamhet, som ägnats fenomenet shariah. Hon noterar även, att Saudi Arabien har fått fria händer att främja sin version av radikal islamisk ideologi, även i västliga samhällen som USA. Material finansierat och distribuerat av Saudis regim framkallar hat mot kristna, judar och andra icke-muslimer, och i Pakistan har av Saudi grundade skolor eller madrassas (islamiska högskolor) blivit ett uppfostrande läger för terrorister. Det finns verkligen anledning till oro över vart islam är på väg.

Översättning till svenska från engelsk text av zenit.org ZE05090303
top

Till KATOLIKnu