Klosterlivets historia del 3

Från "I kyrkans mitt kloster ordnar och kongreationer"
Av Catarina Broomé op och Catherine Cottin op

Den monastiska traditionen i väst

Det irländska klosterväsendet

Irland nåddes av kristendomen vid 400-talets mitt, då den helige Patrick återvände till ön dit han tidigare hade förts som slav. Klostren grundades samtidigt med att den kristna tron förkunnades, och från början blev klostren centra för både kyrka och samhälle. Klosterkyrkan var samtidigt församlingskyrka.

De irländska klostren påminner om de östkyrkliga: de var mycket stora, hade löslig organisation, stränga asketiska ideal och utpräglad individualism. Kulturellt fick de utomordentligt stor betydelse. I klostren översattes den klassiska grekiska och latinska litteraturen, och från klostren spreds den. Samtidigt ägnade man sig där åt att samla och för framtiden bevara den inhemska muntliga traditionen, som till exempel de gamla keltiska sångerna. Ett säreget drag hos de irländska munkarna var deras håg att "gå i landsflykt för Kristus". De uppsökte alla upptänkliga öar i Nordsjön och slog sig bland annat ned på Island långt innan norrmännen utvandrade dit. De spred sig också över kontinenten och grundade kloster i det som nu är Frankrike, Schweiz, södra Tyskland, Italien. Genom tiderna har detta lilla folk sänt ut oräkneliga skaror av missionärer, och denna missionärsanda har från början varit ett framträdande drag i Irlands katolska kyrka.

Vi nöjer oss här med två namn, som typexempel: Columba (d 597) grundade den berömda klosterkolonin på ön Iona nära Skottland, och därifrån kristnades Skottland. Columbanus (d 615) grundade 590 det berömda klostret Luxeuil i nordöstra Frankrike. Det antog sedermera Benedikts regel och bestod till 1700-talet.

De irländska munkarnas företagsamhet på fastlandet mattades något på 700-talet, då de benediktinska klostren hade sin guldålder.

Benediktinerna

Benedikt av Nursia(1), född 480, bröt upp från sina studier i Rom och från den stora stadens flärd för att bli eremit i bergstraktema mellan Rom och Neapel. På begäran från några munkar som redan fanns där organiserade han en gemenskap i Subiaco (Vicovaro). Men munkarna var för oregerliga, och Benedikt lämnade klostret för att i stället grunda en ny gemenskap på Monte Cassino (efter 529). Där utarbetade han, med redan existerande regler som förebild men framför allt utifrån egna erfarenheter, den regel som i så hög grad skulle bli en enhets- och kulturfrämjande faktor i medeltidens Europa. Benedikt har för övrigt fått titeln "Europasskyddshelgon" tillsammans med bröderna Metodios och Cyrillos som förde kristendomen till slaverna.

Varken innehållet eller uppställningen i Benedikts regel är särskilt anmärkningsvärda. Men i skarp kontrast till mycket i den äldre munktraditionen präglas hans regel genomgående av sans och måtta. Denna måttlighet karakteriseras rentav som "dygdernas moder". I hans regel finns inga överdrivna botövningar men anpassning till den enskildes förmåga, klok avvägning mellan arbete, bön och vila etc. Sådana tongångar finns visserligen också i Augustinus regel, men Benedikts är mer detaljerad och ingående i föreskrifterna.

Benedikt begärde bofasthet, "stabilitas", av sina munkar. "Den som blir upptagen (i gemenskapen) skall i oratoriet inför alla lova bofasthet, omvändelse och lydnad inför Gud och hans helgon" (kap 58). Man förbinder sig alltså att stanna i det kloster där man sökt in. Benedikt hade erfarenhet av de s k gyrovagerna, munkar som vandrade kring från kloster till kloster i sökandet efter ständigt nya andliga lärare. Ett sådant kringflackande liv främjar inte den andliga växten, menade Benedikt.

Ett annat särmärke för det benediktinska livet är omsorgen om ett välordnat gudstjänstliv, präglat av högtidlighet och skönhet. Bönen är munkens viktigaste uppgift, "opus Dei", Gudsverket. Regeln innehåller detaljerade anvisningar för den gemensamma bönen, tidegärden, under dygnets olika tider.

Ett annat viktigt drag är gästfriheten. "Varje gäst skall tas emot som Kristus, ty han har själv sagt: Jag var en gäst, och ni tog emot mig" (kap 53).

De benediktinska klostren blev små samhällen i samhället, avgränsade självständiga enheter, även om det fanns kontakter och ömsesidigt ansvar kloster emellan. Om split och strid rådde i världen, så skulle klostren vara fridens oaser. Pax, fred, blev benedikternas valspråk, och "den benediktinska freden" blev ett begrepp.

Munklivet blev sålunda en faktor i kyrkans mitt och inte bara i dess utkanter. Man sökte sig dit inte bara för att få råd och hjälp för det andliga livet, eller för att få bistånd när man var i nöd. Klostren blev också undervisningsanstalter och en betydande kulturell faktor.

Detta kunde skapa vissa problem när det gällde förhållandet till den lokala biskopen. Munkarna avlade lydnadslöfte till abboten. Men de var också underordnade stiftets biskop - något som konciliet i Kalcedon år 451 nogsamt hade understrukit. Problemet var att munkarna som dåförtiden vanligtvis var lekmän - kom att stå i samma förhållande till biskopen som stiftets präster. Med tiden löstes detta problem om dubbel lojalitet på så sätt att abboten fick en biskops fullmakter inom sitt klosters domäner ("abbotstift").

Benedikts regel var bara en bland många, och det tog trehundra år innan just denna regel styrde flertalet kloster. Genombrottet kom i början av 800-talet, främst tack vare Benedikt av Aniana (d 821), en outtröttlig reformator. Han fick uppmuntran och stöd av Karl den store och dennes son Ludvig den fromme. De insåg väl också att enhet och ordning i klosterlivet skulle kunna bidra till främjandet av rikets enhet.

Från och med denna tid kan man med fog tala om "den benediktinska familjen". Någon enhetlig orden i dagens betydelse utgjorde den inte, och regeln blev dessutom tolkad på olika sätt. Men där fanns en gemensam anda som bör ha verkat välgörande i en värld som i övrigt kunde vara nog så kaotisk.

Munkarna och missionen

Efter folkvandringstidens slut, på 600-talet, såg Europa ut som ett lapptäcke av olika folk och stammar. Kyrkan var försvagad och förvärldsligad, och samhällets splittring var ett stort problem. Det fanns trakter där kristendomen nästan hade utrotats genom invasionerna - hur skulle den kunna slå rot på nytt i de nya befolkningsgrupperna? I England t ex tycks det knappast ha funnits kvar några kristna alls, bortsett från små keltiska grupper i Cornwall och Wales. England, Germanien, Nederländerna och Norden var befolkade av hedningar.

År 590 valdes en benediktinmunk till påve och antog namnet Gregorius I, av eftervärlden kallad "den store". På hans begäran reste benediktiner som missionärer till anglosaxerna. Gruppens ledare, Augustinus, blev Canterburys första biskop (597). Framgångarna var så snabba att England hundra år senare själv var ett missionerande land. Därifrån reste Winfrid, kallad Bonifatius (675-754), till Germanien och blev germanernas stora apostel biträdd av sin släkting benediktinnunnan Lioba. Nu grundades munk- och nunnekloster i rask takt och blev härdar för inhemsk och klassisk kultur, bland annat genom de skolor som klostren öppnade. Mest berömt blev klostret i Fulda, där både Bonifatius och Lioba fick sin grav.

Ansgar, Nordens apostel, inträdde i benediktinklostret Corbie i norra Gallien och sändes 822 till det nygrundade klostret Corvey i norra Tyskland. Därifrån begav han sig som missionär till Danmark och Sverige. Han dog 865 som biskop av Hamburg-Bremen.

"Foris apostolus, intus monachus" - till det yttre apostel, till det inre munk - så karakteriserar Adam av Bremen den helige Ansgar. Det finns i den karakteristiken något av en konflikt mellan det tillbakadragna liv som löftet om stabilitet förutsätter, och å andra sidan missionskallelsen. Bådadera är oavvisliga kallelser i kyrkan, men de sammanfaller egentligen inte. Det är tydligt, i Rimberts skildring av Ansgars liv, att omgivningen av den anledningen inte helt accepterade missionsresan. En munk kunde inte ge sig av för att missionera i hednaland. Det var heller inte fråga om ett uppdrag i lydnadens namn' eftersom abboten överlät på Ansgar att själv fatta beslutet sedan han fått en inbjudan. "Många uttryckte sin avsky för honom och klandrade honom för den sakens skull, och somliga försökte få honom att avstå från sin föresats", skriver Rimbert.

Men på den tiden fanns det egentligen inga andra än munkarna som hade beredvilligheten att ge sig av på ett så farofyllt uppdrag i evangeliets tjänst. Först långt senare skull kyrkan få ett ordensliv som från början var inriktat på mission och som därför principiellt hade en annan livsstil än det som föreskrevs av det klassiska munkidealet. Men även de skulle då möta misstro. Så djupt rotad var (och är) föreställningen om vad som är ett "äkta" klosterliv.

Den benediktinska familjen på högmedeltiden

Omkring 908 grundads i Burgundia (nuv. Bourgogen) klosstret Cluny. Den rådande samhällsordningen var vid den tiden feodalsystemet. Tack vare sin speciella organisation och sitt direkta beroende av påvestolen lyckades emellertid Cluny-klostret att stå oberoende gentemot de stora feodalherrarna i grannskapet.

Cluny kom med tiden att bli huvudklostret för en betydelsefull reformrörelse, som samtidigt skapade ett nätverk av reformkloster genom hela Europa. I Cluny fann man nämligen på ett system, som innebar att de reformerade klostren ställde sig under "moderhuset" och antog dess seder. Abboten i Cluny blev en visitator som ständigt var på resande fot mellan de olika klostren.

Tillströmningen blev enorm, och kanske var det för att skapa sysselsättning åt alla som tidegärden byggdes ut till att uppta en myckets stor del av dygnet. Jordbruket överläts mer och mer på underlydande bönder, och Cluny med dess kloster blev självt en del av det feodala systemet.

Huvudklostret kunde rymma sjuhundra munkar. Klosterkyrkan med dess sju torn var kristendomens största kyrka fram till 1600-talet då S:t peterskyrkan i Rom stod färdig - noga uträknad att bli några kvadratmeter större än den i Cluny(2).

Clunyklostren utgjorde alltså en orden i egentlig mening. Den har aldrig varit speciellt intellektuellt inriktad, men har däremot främjat den kyrkliga konsten, i synnerhet arkitekturen. Denna ordens storhet blev också dess svaghet. Organisationen var monarkisk, administrationen blev i längden mycket betungande och ställde nära nog orimliga krav på generalabboten. De första abbotarna var män av stor andlig resning och förmåga: Odo, Aymard, Majolus, Odilo, Hugo m fl och något senare Petrus Venerabilis, som var den nionde i raden och dog 1156. Man beräknar att det vid hans död fanns kanske tretusen kloster anslutna. Under hela denna blomningstid var Cluny-rörelsen en vital kraft, målmedvetet inriktad på att lyfta kyrkan ur ett djupt förfall ("påvarnas mörka århundrade").

Många benediktinska kloster förblev dock utanför Clunykretsen, bland annat de stora engelska och normandiska klostren, såsom S:t Wandrille och Bec Hellouin för att nämna ett par av de mest kända. Även i Tyskland stannade stora grupper utanför Cluny, bland annat den grupp vars moderhus var Hirsau (Speyr).

I Italien utvecklades andra reformrörelser, mer inriktade på ett liv med ökenfäderna som förebild, men ändå med Benedikts regel. Bland de grupper som blivit bestående från den tiden kan nämnas Kamaldulenserna (moderhus Camaldoli, provinsen Arezzo) och Vallombroserna (från Vallombrosa i Appenino), bägge grundade på 1100-talet.

En annan känd gren av den benediktinska familjen är den som utgick från klostret Fontevrault, nära Poitiers (grundat 1101). Klostren inom denna gren var dubbelkloster. Munkarna sörjde för nunnornas behov såväl andligt som materiellt. Det var abbedissan - helst en änka och alltså med en viss livserfarenhet - som ledde det hela.

Fontevrault, som den heliga Birgitta besökte på sin pilgrimsfärd till Compostella, grundade många dubbelkloster som vid århundradets slut hade sammanlagt femtusen medlemmar.

Cistercienserna

Det fanns på 1000-talet många försök att återvända till det enkla liv som den helige Renedikts munkar hade levt från början. Ett av dessa försök blev ursprunget till en ny och löftesrik orden: cistercienserna. År 1098 tågade en rad munkar bort i protest från klostret Molesines i Burgund och slog sig ned i ett skogsområde som hertigen av Burgund hade skänkt dem: Citeaux(3), inte långt från Dijon. De började där ett nytt liv som under de första åren blev mycket mödosamt innan de hade lyckats komma överens om hur de skulle gestalta det. I detta kloster inträdde år 1112 Bernhard (Bernard) (1090-1153) tillsammans med en grupp unga släktingar och vänner. Tre år senare blev han sänd till Clairvaux något norr om Citeaux för att där som abbot grunda ett nytt kloster. Det blev början på en blomstringstid som huvudsakligen kan tillskrivas Bernhards egen sällsynt benådade personlighet.

Livet i Clairvaux var enkelt och kärvt men präglat av kärleksfullhet. De gemensamma gudstjänsterna förkortades och lämnade mer plats åt enskild, tyst bön. Maten var spartansk och tiden för sömn begränsad till det strikt nödvändiga. Allt överflöd gavs bort. Det intellektuella arbetet var begränsat till studium av den heliga skrift, och stor plats gavs åt kroppsarbete i enlighet med Benedikts regel: "då är de i sanning munkar, om de lever av sina händers arbete" (kap 48). Nya kloster anlades, gärna i ödemark där man fick börja med att röja skog och anlägga åker. Man hade inga underlydande bönder, som i det feodala systemet. Däremot tog man emot conversi ("lekbröder"), personer som ville dela munkarnas liv och leva i celibat, men utan att avlägga löften.

Cisterciensernas kunnighet och skicklighet blev till nytta för befolkningen i de trakter där de slog sig ner, och deras enkla levnadssätt och frikostighet gjorde intryck. De blev älskade var de kom. Redan under Bernhards tid grundades 350 kloster och vid 1100-talets slut hade cisterciensema omkring sjuhundra kloster. De första klostren i vårt land var cistercienskloster, först Alvastra som grundades av Bernhard 1143 utifrån Clairvaux. Därnäst kom Varnhem, ca 1150, nunneklostret Vreta 1162, (har möjligen en äldre historia som benediktinkloster), Roma på Gotland m fl. Sveriges första ärkebiskop, Stefan, var munk från Alvastra.

Avgörande för cisterciensernas framgång och tillväxt var den gemensamma organisation som denna orden fick av abboten Etienne (Stefan) Harding (Charta caritatis, "kärleksregeln", år 1119). Varje kloster har en abbot, vald av klostrets munkar. Varje år samlas samtliga abbotar till generalkapitel, med lagstiftande rätt över samtliga kloster. Alla kloster är jämlika, men ett kloster har under viss tid ansvar för de kloster som det eventuellt grundat.

Det var alltså cistercienserna som "uppfann" generalkapitlet. På Laterankonciliet 1215 föreskrevs denna institution för alla ordnar, och även de övriga benediktinklostren fick rätta sig efter det i viss mån. Samtidigt som de förblir oberoende av varandra möts abbotarna för gemensamma överläggningar.

De moderna republikerna, USA till att börja med, har haft detta system som förebild. Det hade då utvecklats ytterligare, främst av dominikanerna, till ett mer utpräglat "demokratiskt" system.

Kartusianerna

Återgången till ökenfädernas ideal är ganska typiskt för 1000-talets ordensliv. Vi har redan nämnt två ordnar som tolkade den benediktinska regeln i "eremitisk" riktning: kamaldulenserna och vallombroserna. Denna tendens fick sitt kanske bästa uttryck i en nygrundad orden utanför den benediktinska familjen: kartusianerna. Namnet kommer av La Chartreuse, bergsmassivet där denna orden grundades.

Grundaren hette Bruno och var född i närheten av Köln omkring år 1030. Han hade bakom sig ett liv som teolog och kyrkoman när han tillsammans med några likasinnade bestämde sig för att bli eremit. Biskop Hugo i Grenoble gjorde honom uppmärksam på en bergstrakt i Alpernas utkant, La Chartreuse. Där grundade han år 1084 ett eremitsamhälle i en vacker dalgång.

Detta kloster är alltjämt (rättare: på nytt) moderkloster för kartusianerna. Det är byggt på ett karakteristiskt sätt: en lång rad eremitboningar med varsin täppa och sins emellan förenade av en gång som leder till kyrkan. Varje enskilt hus har en verkstad, en bönekammare och en sovalkov. Munkarna äter och ber var för sig på bestämda tider som anges genom klockringning. Vissa gudstjänster och måltider är dock gemensamma, och på söndagarna går man på vandring i grupp. Det är ett harmoniskt liv, men svårt, och kartusianerna har alltid varit få till antalet. 1147 fick orden en kvinnlig gren genom att ett äldre kvinnokloster med mycket gamla anor (en klosterregel från 500-talet upprättad av Cesarius och hans syster Cesaria i Arles) anslöt sig.

Kartusianerna kom till Sverige 1494 på inbjudan av riksföreståndaren Sten Sture. På Gripsholm grundade de klostret Pax Mariae, Mariefred. De anlade ett tryckeri och började bland annat översätta Johannes Uppenbarelser till svenska. Under sin korta existens - det var det första klostret som stängdes av Gustav Vasa - fick klostret ta emot många bevis på sympati.

Kvinnorna och det monastiska livet

Vår framställning hittills har huvudsakligen utvecklat sig i maskulinum, och ordet "nunnor" har inte förekommit särskilt ofta. Överraskande nog förhåller det sig så, att antalet munkar under hela medeltiden var betydligt större än antalet nunnor, i proportionen 5:1 ungefär. I våra dagar är det tvärtom.

Ett land där historikerna har tillgång till någon mera pålitlig form av statistik är England (med Wales). Där fanns det på 1300-talet 708 munkkloster mot 150 nunnekloster. Av de sjutton cisterciensklostren i det medeltida Sverige var sju nunnekloster, men av franciskanernas och dominikanernas sammanlagt drygt trettiotalet kloster (konvent) var endast tre för kvinnor. Av allt att döma var därtill nunneklostren i medeltal mindre befolkade. Tvärtemot vad man ofta föreställer sig hade både den gifta och den ogifta kvinnan på medeltiden socialt en mer självständig ställning än vad som blev fallet under senare århundraden. Hon var tidigt myndig (enligt kyrkorätten vid tolv års ålder). Men de flesta var fattiga och behövdes som arbetskraft, vilket medförde beroende. Klostren begärde som regel en hemgift, för att kunna trygga systrarnas uppehälle. Detta medförde att flertalet kvinnor i klostren var av hög börd eller rik familj. Somliga "placerades där av sin familj, en anordning som dock blev vanligare under senare medeltid.

Den nyaste forskningen i ordenshistoria visar att den verkliga orsaken till att kvinnoklostren var så få är att söka i förhållandet mellan munkar och nunnor inom en och samma orden. Vanligtvis hade munkarna andligt och ekonomiskt ansvar för nunnorna. För att underhålla och bruka den jord som var nödvändig för klostrets uppehälle fick nunnorna hjälp av lekbröder från munkklostren. Nunnorna behövde också kaplaner, biktfäder och lärare. Allt detta kunde i längden upplevas som betungande, och de manliga medlemmarna gjorde därför vad de kunde för att begränsa antalet nunnekloster.

En intressant lösning av problemet var dubbelklostren, som inte var helt ovanliga. Fontevrault har redan nämnts. Det var från början ett kloster med stor prestige, och påven Callixtus II invigde i egen hög person klosterkyrkan år 1119. Fontevrault fick många dotterkloster i Frankrike och England. Orden upplöstes 1790; ett återupplivningsförsök på 1800-talet blev kortvarigt.

Det finns fler exempel, t ex gilbertinerna i England, stadsfäst som orden 1148 av påven Eugen 111. Gilbertinerna underhöll sjukhus och fattighus och åtnjöt stort anseende, också emedan det var en rent engelsk orden. Den räknade 26 kloster när den 1538-40 upplöstes. Alla dessa kloster var tydligt organiserade i första hand för nunnorna. Den heliga Birgittas ordensstiftelse följde samma mönster, men hon hör hemma i en senare epok, som skall behandlas längre fram.

Arkivmaterialet beträffande nunneklostren är tyvärr ganska magert. Men vi vet tillräckligt för att frapperas av ett ofta mycket rikt andligt liv, särskilt tydligt under vissa perioder. Först på 600- och 700-talen, den tid då anglosaxiska nunnor jämte Bonifatius kristnade Germanien. Från den tiden känner vi till flera berömda abbedissor av anglosaxisk börd, såsom Walburga, Lioba, Thekla. Bland dem som Beda (672-735) särskilt nämner i sin engelska kyrkohistoria märks Hilda (d 680), abbedissa i två dubbelkloster. Inte bara vanligt folk, utan även kungar och prinsar kom till henne för att få råd, skriver Beda, "och de som stod under hennes ledning förväntades att grundligt studera Skriften och ägna sig åt goda verk". Fem män från hennes kloster blev sedermera biskopar, "och de var alla heliga och förtjänstfulla män" (kap 23).

På 1100- och 1200-talen finner vi flera namnkunniga nunnor. Hildegard av Bingen (1098-1179) skrev en rad böcker i profetisk och delvis apokalyptisk form, förutom verk som vittnar om hennes naturvetenskapliga intressen. Över trehundra brev av hennes hand finns bevarade, och bland adressaterna märks både påvar och kejsare. Cisterciensnunneklostret Helfta (Eisleben) var ett berömt andligt centrum med stora mystiker som Gertrud von Hackborn (d 1292), den heliga Mechthild von Hackborn (d 1293) samt den heliga Gertrud, kallad den stora (d 1302). Verken av och om den sistnämnda hör till medeltidens stora klassiker. Bland annat har de givit upphov till Jesu Hjärta-kulten, med dess folkliga och mycket spridda andaktsformer.

Rent allmänt ger nunneklostren under medeltidens första hälft ett intryck av kulturellt, intellektuellt och andligt betydande centra, som med männen delade ansvaret i kyrka och samhälle. De levde inte så avskilt som de kom att göra under senare århundraden, och inte så sällan deltog abbedissor i lokala koncilier och rådsförsamlingar.

Det fanns emellertid också kvinnor som valde att leva som anakoreter (eremiter). Men i stället för att "gå ut i öknen" stängde de ofta in sig i ett rum eller en våning i nära anslutning till en kyrka. De kallades också "reclusae" (instängda). Ett sådant liv krävde biskoplig tillåtelse och inleddes med en högtidlig invigningsceremoni. Närheten till kyrkan gav dem möjlighet att ta del i gudstjänstlivet, som de brukade följa genom ett fönster som vette in mot koret.

Ett sådant liv krävde att man redan nått stor andlig mognad. Det kunde bli mycket fruktbart. Det mest kända exemplet torde vara den engelska mystikern Julian of Norwich (d 1413), i England allmänt kallad "mother Julian". Hennes Revelations går ut i ständigt nya upplagor.

Några ord om den monastiska dräkten

Begreppet "ordensdräkt" är en sen företeelse. Ökenfäderna lade ingen vikt vid klädseln. I Syrien och Egypten bar munkarna ofta en fårfäll som på en gång var kappa och filt att sova på. Så framställs profeten Elias, anakoreternas förebild, inom ikonkonsten.

I Europa klädde munkarna sig som fattigbönderna. Men ett plagg kom med tiden att bli typiskt, den s k kukullan, som redan på romersk tid var vanlig som resdräkt. Det var en vid kappa av grovt ylle, som man drog på över huvudet och som var försedd med en kapuchong. Den gjorde god tjänst under de långa timmar som munkarna tillbringade i en ofta iskall kyrka. Sommartid behövdes den inte.

En bekväm variant av kukullan, att användas under arbetet, bestod av två smala tygstycken som hängde fram och bak och lämnade armarna fria, med eller utan kapuchong. Detta plagg, kallat skapular (av scapulae, skuldror, rygg) blev det minimala tecknet på monastisk dräkt.

Av fattigdomsskäl valdes inte färgat tyg utan ofärgat: vitt, grått, brunt, svart beroende på ullen. Först på högmedeltiden började man kunna känna igen munkarna på den särskilda dräkten. Men någon symbolik var det inte tal om, den är senare tiders påfund.

I Augustinus regel står det att systrarna inte skall ha påfallande kläder - de skall med andra ord vara enkelt klädda och inte uppseendeväckande som rika damer på den tiden. Det står vidare att de skall få sina kläder av klostret och nöja sig med vad de får.

Benedikt skriver om novisen: "Om han har några ägodelar skall han ge dem åt de fattiga eller skänka dem åt klostret och inte behålla någonting för sig själv, han skall även ta av sig sina egna kläder och iföra sig klostrets." Det står ingenting om hur dessa klostrets kläder skall se ut, och meningen tycks bara vara den, att novisen inte längre skall kalla något för sitt.

I dag bär benediktinerna i stort sett svart ordensdräkt, men det finns också vita. Cistercienserna är vitklädda men bär svart skapular och kapuchong respektive slöja. Även kukullan, som bärs i koret och är mycket vid, är vit. Kartusianerna är också vitklädda.

Men ordensdräkten bärs inte alltid. Under arbetet och utanför klostret bär både munkar och nunnor ofta civila kläder.

Från: "I Kyrkans mitt" Catarina Broomé O.P. och Catherine Cottin O.P.; Proprius 1989 ISBN 91-7118-675-1


1. Många ordensgrundare är helgonförklarade, men vi har undvikit epitetet "heliga" för att inte tynga framställningen.

2. Av klostret i Cluny finns inte mycket kvar, endast några byggnader från 1700-talet. Kyrkan såldes vid franska revolutionen till ett stenhuggeri och revs systematiskt. Endast en mindre del finns kvar, den utgör nu den mycket stora bykyrkan.

3. lat Cistercium, därav cistercienser.

4. Konstitutionerna preciserar att arbetstidens längd skall anpassas efter lokala förhållanden och bör normalt omfatta minst fyra och högst sex timmar dagligen.


Nästa:  Del 4 Åter till Del 1 Del 2

top

Till KATOLIKnu