Islam


Barn & familj

Barn, familj, kvinna

Översättningar och egna artiklar

Josephine Bakhita  såld på Sudans slavmarknaderfrån Afrika kanoniserad. Hon föddes omkring år 1869 - hon själv visste inte exakt datum - i Darfur i Sudan. Vid nio års ålder blev hon kidnappad av slavhandlare, slagen blodig och såld fem gånger på Sudans slavmarknader. Till sist fann hon sig själv arbetande som slav åt modern och frun till en general, och där pryglades hon varje dag blodig; som följd av detta hade hon 144 ärr hela sitt liv. Slutligen köptes hon år 1882 av en italiensk handelsman åt den italienske konsuln Callisto Legnani, som återvände till Italien när de islamiska mahdisterna ryckte fram.Översättning från Encyclikan "Spe salvi" av Benedikt XVI

Hederskultur grundar sig i islam Intervju i Sydsvenskan med en fundamentalist i Malmö: "Om din egen dotter vill gifta sig med en pojke som inte är muslim? - Det är en omöjlighet. Det kan bara inte hända" - Varför inte, frågar vi oss? - Eftersom det strider mot islam.f.Daniel Adner, Fråga prästen.nu

Den arabiska muslimska mannens relation till kvinnorEn översättning från "La femme voilée - Un univers confessionel", av Juliette Minces. Författarinnan är sociolog och antropolog och har specialicerat sig på invandringsproblematik med utgångspunkt från många års fältstudier i ett stort antal muslimska länder

Externa artiklar

Sara Mohammad om stöd åt ungdomar som utsatts för hedersrelaterade övergrepp  Jag struntar i vilka religioner eller politiska tankar hederstänkandet grundar sig i. De mänskliga rättigheterna måste vara den högsta principen. Samhällets insatser mot dem måste vara mer klara och tydliga än i dag, oavsett om krafterna är religiösa eller politiska eller en blandning. Frågan om hedersproblematiken handlar inte om att invandrare ska bli svenskar. Inte om att vissa kulturer eller religioner är bättre eller sämre. Det enda det handlar om är att de mänskliga rättigheterna ska respekteras. Sydsvenskan 6 februari 2008

Med hedern i behåll   Jag har själv växt upp i en patriarkal kultur där hedersbegreppet är starkt. Men hedersmord existerar inte i den kristna grupp jag härstammar ifrån, assyrier/syrianer från Mellanöstern. Man känner sig därför inte berörd av den offentliga debatten. Rakel Chukri, Sydsvenskan 18 februari 2008

Vad är egentligen heder?  I både den svenska debatten och i lagstiftningen i dessa länder likställs hedersmord med manligt svartsjukevåld mot kvinnor. Men det är viktiga skillnader: Hedersmord är planerade, överlagda mord som inte utförs i ett tillstånd av "tillfällig galenskap" såsom lagen rättfärdigar dåden. Det är inte en bedragen man som är förövaren, utan vilken släkting som helst. Både män och kvinnor är både offer och förövare. Vem kvinnorna gifter sig med är av yttersta vikt eftersom kvinnor har rätt att både ärva och själva äga egendom. Hjordar, mark och andra resurser kan gå förlorade om kvinnorna gifter sig utanför gruppen och för att hålla ihop kollektivets egendom måste de gifta sig med närstående släktingar. Men heder är mer än så. Begreppet omfattar djupt rotade värderingar kring sexuell moral och identitet. Första generationens invandrare känner skräck inför det faktum att barnen gifter sig med utomstående. De känner att de som grupp kommer att bli "utrotade" som en mandéisk kvinna uttryckte saken, de kommer att "gå under" som grupp om blandäktenskap accepteras.Pernilla Ouis; Sydsvenskan 8 februari 2008

Piskdömt våldtäktsoffer benådat Kvinnan, som nu är 19 år, dömdes för att ha befunnit sig i en bil tillsammans med en man som hon inte var släkt med - helt tabu enligt den stränga saudiska lagen. De sju våldtäktsmännen upptäckte paret, förde bort dem med våld och utsatte båda för en brutal gruppvåldtäkt.Rakel Chukri Sydsvenskan 071202

Ayaan Hirsi Ali – älskad och hatad Problemet är att de inte är rasister, förstår du. De säger att de har en bättre lösning på invandringsfrågan. Det är det första. För det andra är rasismen som jag ser i Europa idag inte så mycket den klassiska rasismen vit mot icke-vit utan icke-vit mot vit. Om du ser på den islamiska diskursen så är det ren rasism. Det handlar bara om vi och dem. Om du inte är muslim ska vissa rättigheter gälla, om du är muslim gäller andra rättigheter. Rakel Chukri Sydsvenskan 071202

Rajaa Alsaneas bok om fyra väninnor i Saudiarabien har blivit en succé även utanför arabvärlden. Exemplen på omänskligt förtryck, främst av kvinnor men också av män, orsakar ett slags kortslutning i min hjärna. Kan man verkligen leva så här? Hur står de ut? Ja, Gamra, Sadim, Michelle och Lamis lever så här. De gör inte öppet uppror. Men de står inte ut. De intrigerar och smusslar, smider planer och frigör sig så gott de kan inom traditionens ramar. Och det är det som gör att Alsaneas bok, trots den nattsvarta fonden, känns uppfriskande, ja faktiskt hoppfull att läsa.Av Oline Stig, Sydsvenskan 21 oktober 2007

Ny fatwa mot Taslima Nasrin Om möjligheten av ett reformerat islam säger Nasrin: – En reform per se kommer inte att ändra något. Den islamiska lagen måste avskaffas och ersättas med en civil lag. Islam måste gå igenom samma process som de andra religionerna, de islamiska staterna måste sekulariseras och religionen hänvisas till den privata sfären och marginaliseras. Religionen är gjord av män för män. Min förebild är det franska systemet – laicité. Koranen måste historiseras. Man måste äntligen förstå att Koranen skrevs ned vid ett särskilt historiskt tillfälle som inte har något som helst med vår tid att göra. Islam och Koranen kan inte styra våra liv idag. Det är absurt.LISBETH LINDEBORG doktor i statsvetenskap , Sydsvenskan 18 juni 2007

Malmömuslimer mot hedersförtrycketReligiösa ledare gör för lite mot hedersrelaterat våld. Det tycker Malmömoskéns familjerådgivare Ayoub Chibli, som varje vecka kontaktas av desperata, rädda tjejer - och deras desperata, rädda föräldrar Sydsvenskan 7 april 2007

Morddömd via dator -"Vi hade inga problem alls" Mamman sa att svärsonen hade berättat för hennes svåger och en mulla (en uppsatt muslimsk präst) att han skulle döda sin fru.Sydsvenskan 20061213

Sveriges nya integrationsminister Nyamko Sabuni, muslim med kontroversiella åsikter. Har krävt förbud för flickor under femton år att bära huvudduk och för att hon vill ha obligatorisk gynekologundersökning av unga flickor. - Vi har ett problem med hederskultur och hedersvåld. För mig skiljer det sig väldigt mycket från det våld vi är vana vid med alkohol och svartsjuka. Hedersvåld handlar om en människa som jagas och kontrolleras av en hel familj eller en hel grupp av människor.Sydsvenskan 20061008

Missförstådd feminist Holländskan Ayaan Hirsi Ali sägs vara nästa offer efter sin mördade medarbetare Theo van Gogh. I medierapporteringen har hon beskrivits som högerextrem och invandrarfientlig. Men hon är snarare en feministisk hjälte, anser Maciej Zaremba.Maciej Zaremba DN 11 november 2004

Patrik Svensson läser Ayaan Hirsi Ali Det är kvinnans helveteskretsar hon skildrar. Polisstaten i Somalia och de kvävande klanstrukturerna. Den islamiska lagen i Saudiarabien som förvandlar kvinnor till boskap. Ett förtryck som växer med otryggheten. När inbördeskriget sliter Somalia i bitar ser hon hur religionen tar sig allt mer radikala former. Ju mer samhällets lappade, sönderskavda väggar faller samman, desto starkare sätts hoppet till Islams hus. "Ju mer korrupt och opålitlig statsapparaten var, desto mer vände sig människor tillbaka till sina stammar, traditioner, kyrkor och moskéer och slog sig ner bland sina likar. En ny sorts islam var på frammarsch ... Den var militant och den växte. Och jag var på väg att bli en väldigt liten del av den." Sydsvenskan 2006-09-29

Ayaan Hirsi Ali, en intellektuell utmaning "Islamofobi är en myt, att det inte är relevant att tala om att muslimer utsätts för rasism. de västerländska värderingarna är inte västerländska utan universella. Att inte inskränka varandras frihet är den grundläggande princip som det här samhället är byggt på."Sydsvenskan 2006-09-24

Flickor rädda bli bortgifta på lovet Antingen accepterar flickan att förtryckas och att inte få vara en människa med mänskliga rättigheter. Eller också protesterar hon, söker hjälp med skyddat boende eller rymmer på annat sätt. Sara Mohammad tror att kompromisser i familjen ofta till slut ändå innebär att flickan blir offer. – Genom att i stället protestera och söka sig bort från ett hotande tvångsäktenskap hjälper hon både sig själv och andra. Det ger också en signal till andra pappor med samma kulturbakgrund att det kan bli så. Sydsvenskan 2006-05-29

Heder tros ligga bakom misshandel En svensk man misshandlades av sin flickväns pappa. Anledningen misstänks vara att pappan inte vill att dottern ska vara tillsammans med en svensk. Det är ett av de första fallen i Sverige där ett misstänkt fall av hedersvåld mot en etniskt svensk man hamnar i rätten. Det är typiskt för sådana här fall. De som utövar hedersvåld utnyttjar godtrogenheten och naiviteten hos dem som inte är insatta i problematiken. Sydsvenskan 2006-05-12
Homosexuella i Iran lever under ständigt dödshot Det som tycks uppröra de här männen mest är iranska prästväldets motbjudande dubbelmoral. Å ena sidan är homosexuella handlingar belagda med dödsstraff. Å andra sidan är det ofta mullor och medlemmar i de religiösa miliserna som begår övergrepp mot homosexuella. - En gång blev jag arresterad . Jag satt några dagar i en cell. Där fanns ett par mullor på stationen. När jag blivit släppt sökte de upp mig och tvingade mig att ha sex med dem, berättar Arsia. Sydsvenskan 2006-05-12

Snabbäktenskapen gör prostitutionen utbredd Sex utanför äktenskapet är belagt med dödsstraff Iran. Trots det är prostitutionen utbredd. Religiösa män som inte vill stöta sig med Allah kan söka upp en mulla och ingå ett sihre-äktenskap för en timme. Sydsvenskan 2006-05-09

Mordet på Abbas Rezai förändrade Högsby Hedersproblematik är inget som socialförvaltningen i Högsby ägnat någon större energi, medger Margareta Johansson. Några av socialtjänstemännen har varit på en endagskurs om det, inte mer. - Dessutom har det ju alltid handlat om flickor och kvinnor som har utsatts. Här fanns inga tecken på konflikt av det slaget. Dottern skulle ju komma hem och föräldrarna frågade om äktenskapslagarna. Sydsvenskan 2006-04-09

Åklagare kräver livstid för Högsbymord Han krävde livstids fängelse för mamman och pappan, sex-sju års fängelse för sonen och sedan utvisning för samtliga. Abbas Rezais mammas ombud Elisabeth Fritz ville dessutom spä på sonens straff till tio år. Sydsvenskan 2006-04-09

Kamrat vittnade när Högsbyrättegången fortsatte Först jagade mamman sin 16-åriga dotter i Skellefteå, sedan mordhotade hon både Abbas Rezai och hans kompis. Plötsligt tvärvände hon och bjöd dem alla till bröllopsfest i Högsby. - Jag tackade nej för jag kände på mig att vi skulle dödas. Sydsvenskan 2006-04-04

Trampa inte på arabers stolthet Vi har bevittnat hur unga män och kvinnor, övertygade i sak, har exploderat sina unga kroppar i tusen bitar. I Sverige och andra EU-länder har vissa arabiska kulturer initierat hedersmord, som svar på ett ur deras perspektiv allvarligt kränkande av muslimers seder och bruk. Att muslimer försvarar sig, sin familj, sin heder, sitt land och sin religion till sista blodsdroppen är något vi egentligen borde ha förstått för länge sedan. MADELEINE ERIKSSON Har arbetat i Tunisien i 14 år, bland annat som styrelsemedlem i den tunisisk-nordiska Hande , SvD 16 februari 2006

Brutalt patriarkalt våld, som inte har något med heder att göra Abbas Rezais begravning - Mordet på Abbas Rezai, 20 år, är ett av de mest uppmärksammade så kallade hedersmorden i Sverige. Han förälskade sig i fel flicka, en 16-åring från Afghanistan. För det knivmördades han i november förra året. SvD 2006-02-12

Forskarna som medverkar i antologin "Hedersmord" ute minerad mark Hur kan forskare tala om " dödandets kommunikativa aspekter" med referens till svenska förhållanden utan att basera slutsatser och jämförelser på ordentliga fältundersökningar eller intervjuer med de drabbade familjerna? Uppenbarligen är det inte dialog och samtal som kommunikationen åsyftar. Morden har skett i Sverige men används ändå som symboliska emblem och exempel på hederskultur vilka aldrig individualiseras. CRISTINE SARRIMO lektor vid konst, kultur och kommunikation, Malmö högskola Sydsvenskan 2006-02-13

Flickor hotas av muslimska åsiktspoliser När Shirin var fjorton år valde hennes mamma att fly från Iran med sina tre tonårsdöttrar. De stod inte ut med det kvinnoförtryck som utövas där i islams namn. Men i Malmö har de till sin fasa fått uppleva samma sorts förnedring.De trakasseras av muslimska män och kvinnor, som ständigt ifrågasätter deras klädsel, deras matvanor och hela deras livsstil. Sydsvenskan 2006-02-10

Månggifte bakom upploppen i FrankrikePolygama familjer orsakar asocialt beteende bland unga människor som saknar en fadersfigur i hemmet. Månggifte är förbjudet i fransk lag, men enligt myndigheternas uppskattning finns det mellan 10000 och 30 000 polygama familjer i landet. I en lägenhet bor det tre eller fyra kvinnor med 25 barn. De är så till den grad trångbodda att det inte längre är några lägenheter utan Gud vet vad! Man kan förstå varför de här barnen driver omkring på gatorna. Sydsvenskan 2005-11-16

Nämndeman uppmanas lämna politiskt uppdrag Enligt mamman vill hennes före detta man tvinga henne och dottern att bosätta sig i Syrien och återuppta äktenskapet. Pappan har också sagt att han tycker att Syrien är ett bättre land för familjen att bo i. Han har också sagt att han kan tänka sig att häva dotterns reseförbud om tingsrätten häver sin dom och istället ger honom delad vårdnad. Sydsvenskan 1 oktober 2004

Mamman besviken på UD Mellan tio och femton barn per år förs varje år olovligt från Sverige till ett annat land. Även det motsatta, att barn olovligen förs till Sverige, inträffar ett par gånger årligen. De länder som de flesta barn blir förda till är de övriga nordiska länderna, USA och England. Dessa länder har skrivit under Haagkonventionen. Av de länder som inte skrivit under Haagkonventionen är det Iran, Libanon och Syrien som flest barn blir bortförda till. Sydsvenskan 30 september 2004

Gharibh Hosseini gjorde uppror "Sätt press på föräldrarna och inför förbud mot slöja för minderåriga. Det måste vara helt klart att det är den svenska läroplanen som gäller här. Alla flickor skall delta i alla lektioner - gympa, simning samt sex och samlevnad - oavsett hur länge de bott i Sverige"Av Anne Aobadia och Pia Rehnquist; Sydsvenskan 11/4 2004

Aisha blev misshandlad och hotad Hennes pappa övervakade henne dygnet runt. Sedan början av året är hon på flykt. Pappans kontrollbehov tror Aisha är huvudförklaringen till att vi idag möter henne på kvinnojouren Terrafems kontor. Religionen, islam, är det skäl han anger, om han överhuvudtaget försöker förklara sitt beteende, säger hans äldsta dotter.Av Anne Aobadia och Pia Rehnquist 11 april 2004 ; Sydsvenskan 9 april 2004

Kämpa för invandrarflickor Hedersrelaterat våld är inte en fråga om en kulturkrock mellan svenskar och invandrare, utan mellan moderna och traditionella kulturer, mellan jämställda värderingar och hårda patriarkala värderingar. Denna kulturkrock kan bli en tickande bomb. Mehrdad Darvishpour, fil dr i sociologi, Stockholms universitet och Mälardalens högskola; Svenska Dagbladet 16/3 2004

Skola, utbildning, uppfostran

Externa artiklar

Malmö är bästa platsen för en svensk imamutbildning  I moskéer runt om i Sverige leds böner av predikanter som är dåligt utbildade, har studerat i koranskolor i Saudiarabien eller Pakistan och som inte vet mycket om det svenska samhället. Många som kallas imamer i moskéerna är inte utbildade. De tar kanske bara en hundra år gammal predikan från Internet. Imamer är inte bara predikanter, utan också mentorer som vägleder unga människor i deras vardag. Då blir det väldigt konstigt om unga söker hjälp hos någon som importerats från Saudiarabien. - Många unga tycker inte att imamerna har något att säga som berör deras vardag.Sydsvenskan 6 februari 2008

Kontrollen av friskolor skärpsI Helsingborg genomförde Skolverket för ett år sedan en utredning vid den arabiska skolan Al-Maarif, sedan elever anmält att rektorn delat ut örfilar. Skolan har dock fortfarande tillstånd att bedriva undervisning. I Malmö stängdes den islamiska friskolan Al Elown Al Islamia i Rosengård redan för sex år sedan.Sydsvenskan 9/5 2003

Svenska myndigheter blundar för förtrycketMyndigheter vill vara politiskt korrekta och inte vill anklagas för att vara främlingsfientliga. Under förevändning att araber och muslimer har sin "kulturella särart" vänder man ryggen till. De är helt enkelt rädda för att lägga sig i. Men denna rädsla leder till en "strukturell rasism" som gör att svenska myndigheter tillåter att barn till muslimska invandrare utsätts för en behandling som aldrig skulle godtagits mot andra barn. Barnen betraktas som "deras barn". Inte som "våra barn", det vill säga barn som hela samhället har ansvar för.Sydsvenskan 9/5 2003

Anklagelser om våld på muslimska friskolorSVT-dokumentär uppger att skolpersonal att skolornas syfte inte bara är att prägla barnen med föräldrarnas religion och moraliska värderingar, utan också att klippa av kontakten med svenska ''beskyddande myndigheter''.Aftonbladet 8/5 2003

"Våld mot barn stöds av staten"Svenska skattemedel används för att isolera, segregera och tillåta misshandel av barn i islamiska och arabiska friskolor. Eleverna förhindras att ha i kontakt med det "syndiga" svenska samhället.Haideh Daragahi; DN 7/5 2003

Kontrollen av friskolor skärpsI Helsingborg genomförde Skolverket för ett år sedan en utredning vid den arabiska skolan Al-Maarif, sedan elever anmält att rektorn delat ut örfilar. Skolan har dock fortfarande tillstånd att bedriva undervisning. I Malmö stängdes den islamiska friskolan Al Elown Al Islamia i Rosengård redan för sex år sedan.Sydsvenskan 9/5 2003

Kvinnan i Islam

Översättningar mm.

Josephine Bakhita såld på Sudans slavmarknader  från Afrika kanoniserad. Hon föddes omkring år 1869 - hon själv visste inte exakt datum - i Darfur i Sudan. Vid nio års ålder blev hon kidnappad av slavhandlare, slagen blodig och såld fem gånger på Sudans slavmarknader. Till sist fann hon sig själv arbetande som slav åt modern och frun till en general, och där pryglades hon varje dag blodig; som följd av detta hade hon 144 ärr hela sitt liv. Slutligen köptes hon år 1882 av en italiensk handelsman åt den italienske konsuln Callisto Legnani, som återvände till Italien när de islamiska mahdisterna ryckte fram.Översättning från Encyclikan "Spe salvi" av Benedikt XVI

Vad skall du som kvinna göra om en muslim ber dig att gifta dig med honom? www.islameyat.com

Vad skall du göra om en muslim ber dig att gifta dig med honom?Översättningen från engelska från www.islameyat.com

Kvinnornas ställning i ren islamInnehåll; männens överhöghet, kvinnornas bristfälligheter, vad är en kvinna?, mannens rättigheter, kvinnans rättigheter, mannens privilegier, betydelsen av äktenskapskontrakt, betydelsen av brudgåva, kvinnornas andliga ställning Av M. Rafiqul-Haqq och P. Newton

Kvinnans ställning i IslamAv den kristne författaren Salman Hassan Jabbar 1994 Svensk översättning från Answering Islam

Den beslöjade kvinnan - Kvinnans ställning i IslamEn översättning från "La femme voilée - Un univers confessionel", av Juliette Minces. Författarinnan är sociolog och antropolog och har specialicerat sig på invandringsproblematik med utgångspunkt från många års fältstudier i ett stort antal muslimska länder

Den arabiska muslimska mannens relation till kvinnorEn översättning från "La femme voilée - Un univers confessionel", av Juliette Minces. Författarinnan är sociolog och antropolog och har specialicerat sig på invandringsproblematik med utgångspunkt från många års fältstudier i ett stort antal muslimska länder

Agnes och Fadime Biskop Anders Arborelius artikel om Agnes och Fadime, Ur Katolsk Magasin Nr 2, 14 feb 2003 (2003-02-16)

Externa artiklar

Sara Mohammad om stöd åt ungdomar  som utsatts för hedersrelaterade övergrepp. Jag struntar i vilka religioner eller politiska tankar hederstänkandet grundar sig i. De mänskliga rättigheterna måste vara den högsta principen. Samhällets insatser mot dem måste vara mer klara och tydliga än i dag, oavsett om krafterna är religiösa eller politiska eller en blandning. Frågan om hedersproblematiken handlar inte om att invandrare ska bli svenskar. Inte om att vissa kulturer eller religioner är bättre eller sämre. Det enda det handlar om är att de mänskliga rättigheterna ska respekteras. Sydsvenskan 6 februari 2008

Piskdömt våldtäktsoffer benådat Kvinnan, som nu är 19 år, dömdes för att ha befunnit sig i en bil tillsammans med en man som hon inte var släkt med - helt tabu enligt den stränga saudiska lagen. De sju våldtäktsmännen upptäckte paret, förde bort dem med våld och utsatte båda för en brutal gruppvåldtäkt.Rakel Chukri Sydsvenskan 071202

Det fundamentala är yttrandefriheten I sin bok skriver Ayaan Hirsi Ali: "Jag lämnade trons värld, den med könsstympning och tvångsäktenskap, för förnuftets och den sexuella frigörelsens värld. Efter den resan visste jag att en av dessa två världar helt enkelt är bättre än den andra. Inte för dess pråliga prylars skull, utan för dess grundläggande värderingars." Det är ett ganska rättvisande citat. Hon har kritik mot väst, men föredrar det framför ett samhälle där kvinnor förtrycks, censuren är kompakt och våld mot otrogna offentligt predikas. Som ett afrikanskt offer för och flykting från detta system känner hon att hon har rätt att säga så. Vad är det som är "fundamentalistiskt" med det? Christopher Hitchens skriver i bland annat Vanity Fair och i nättidningen slate.com där denna text först publicerades, Expressen 22 mars 2007

En iransk feminist Hon kallades Ghorratulein, "ögats ljus", skrev poesi och undervisade - och var den första kvinna i den muslimska världen som tog av sig slöjan offentligt. Makthavarna har försökt radera henne ur historien. Haideh Daragahi, fil dr och litteraturforskare, DN 10 mars 2007

Kvinnor vet vad islam är Kvinnor och homosexuella med erfarenheter av och ursprung i muslimska länder är de hårdaste motståndarna till Västeuropas växande islamisering: Ayaan Hirsi Ali, Necla Kelek, Waffa Sultan och Nyamko Sabuni. Den kamp som de europeiska kvinnorna förde för hundra år sedan har vaknat till liv igen. Nu är det muslimska kvinnor som kämpar emot islam och dess företrädare i det sekulära och demokratiska Europa. Dilsa Demirbag-Sten, EXPRESSEN 27 februari 2007

Hedersvåldet ska bort från Sverige Här presenterar jämställdhetsministern NYAMKO SABUNI för första gången regeringens nya handlingsplan mot hedersrelaterat våldEXPRESSEN 07 mars 2007

Tillbaka till 600-talet Något är fel. Om det är islam eller universitetets urval av kurslitteratur ska jag låta vara osagt. Hanne Kjöller, DN 2007-02-21

John R Bowen: "Why the French Dont’t Like Headscarves" - Varför är slöjan så farlig? Förbudsivrarna som finns i alla läger, från höger till vänster. Feminister hävdar att slöjan är kvinnoförnedrande, den är symbol för kvinnans underordnade ställning i islam. Andra menar, och detta var politikernas huvudlinje, att staten måste garantera att skolan förblir en plats där vi kan mötas som medborgare i den franska republiken, inte som judar, kristna eller muslimer. Längst gick kanske filosofen André Glucksmann som kallade slöjan för ett "terroristemblem" och tillade "vi undervisar inte elever i uniform annat än under nazismen."Carl Rudbeck, DN 20070201

Heltäckande kläder kan vara hälsorisk Gravida eller ammande kvinnor som bär heltäckande kläder och vistas lite utomhus riskerar mer än andra att lida brist på D-vitamin. Det gäller särskilt dem som flyttar till nordliga länder. Har de dessutom mörk hy ökar risken ytterligare. .Sydsvenskan 2006-12-22

Ayaan Hirsi Ali om islam Ayaan Hirsi Ali ser tre viktiga element i islam: Det första är ett skräckfyllt förhållande till Gud. - Det andra är att det kan finnas bara en moralisk källa, nämligen Muhammed. - Det tredje elementet är att islam i hög grad domineras av en sexualmoral med ursprung i de värderingar som var gängse bland arabiska stammar på 600-talet. I dessa tre element ligger, menar hon, en stor del av förklaringen till att muslimska länder har kommit så mycket på efterkälken i förhållande till den västerländska och numera också den asiatiska världen. jfr Expressen 18/5 -05

Iranska feminister kämpar med livet som insats Att vara feminist i Iran innebär inte så mycket att informera om kvinnors rättigheter – de är närmast obefintliga – som att argumentera för vilken rätt de borde ha. Parvin Ardalan ger några exempel ur den sharialag som gäller sedan den islamistiska revolutionen 1979: Kvinnan ärver bara hälften mot män, men aldrig fast egendom. Mannen bestämmer allt i familjen. – Vill kvinnan jobba måste hon ha mannens tillstånd. Vi har faktiskt många unga kvinnor på universiteten här i Teheran. Men ytterst få tillåts att arbeta när de gift sig, förklarar Parvin Ardalan. Sydsvenskan 2006-05-09

Snabbäktenskapen gör prostitutionen utbredd Sex utanför äktenskapet är belagt med dödsstraff Iran. Trots det är prostitutionen utbredd. Religiösa män som inte vill stöta sig med Allah kan söka upp en mulla och ingå ett sihre-äktenskap för en timme. Sydsvenskan 2006-05-09

"Ni förstår inte hedersmord." Kvinnornas "brott" handlar inte om att ha svensk pojkvän. De allra flesta kvinnor som dödas i hederns namn i världen dödas i sina egna hemmiljöer på grund av att de har haft ett förhållande med en man – oftast en granne eller på annat sätt en bekant – som har samma kultur, religion och etniska tillhörighet som flickan själv. Uppenbarligen är den här synen på föräktenskapliga förbindelser mycket svår att ta till sig för människor i ett land som Sverige. Rasool Awla sociolog och statvetare, Aftonbladet, 2006-02-19

Danska imamer mot könsstympningI sitt uttalande fastslår imamerna att traditionen att operera kvinnors könsorgan endast är kulturellt betingad, inte religiös, och både kan och bör förbigås. "Uttalandet är en regelrätt fatwa", säger imam Abdul Wahid PedersenSalam Karam är frilansjournalist och muslim, Sydsvenskan 9 september 2005

Hon kallas för Hollands Salman Rushdie, en förrädare mot islamoch dödshotet väger tungt över henne. Men Ayaan Hirsi Ali skräder inte orden i sin kritik mot sitt eget muslimska ursprung. Nu är hon i Sverige för att lansera sin bok Kräv er rätt! Om kvinnor, islam och en bättre värld.SvD 29 augusti 2005

Islam kräver total lydnadKVINNOR som stängs in och misshandlas i hemmet förblir okunniga om omvärlden. Eftersom de uppfostrar barnen överför de sin begränsade världsbild, sin bitterhet och sin ilska inte bara till döttrarna utan även till sönerna.Islam grundades i den arabiska ökenkulturen. Det i sin tur har grundat den hederskultur som även förekommer bland kristna syrianer.DN 2005-08-29

Pakistan gav våldtagen reseförbudAmnesty International hade inbjudit kvinnan, 33-åriga Mukhtari Mai, för att hon skulle få ge sin syn på övergrepp mot kvinnor i Sydasien. Mai, som numera är aktiv för de mänskliga rättigheterna i hemlandet, meddelade via vänner på tisdagen att polisen hindrar henne att lämna hemmet - hon får inte ens gå till dörren.Dagen 2005-06-15

Muhammeds många kvinnorAv Muhammeds många äktenskap är det framför allt två som väckt starka reaktioner. I det ena fallet handlar det om att han fattat tycke för sonhustrun Zainab, som var gift med hans adoptivson Zaid. Med lock och pock lyckades han driva fram en skilsmässa, varefter han kunde gifta sig med Zainab. Stora delar av sura 33 ägnas åt att legitimera detta, med en specialklausul för Muhammed i 33:49. När Muhammed fick den uppenbarelse som ligger bakom sura 33, kommenterade hustrun Aisha litet syrligt: "Sannerligen, din Herre skyndar sig att lyda dig",RUNE IMBERG, SvD 28 april 2005

Kvinnor fångar i äktenskapet trots skilsmässaEftersom flera av ursprungsländernas domstolar tillåter månggifte och mannen måste säga ja till skilsmässan, kan han förvägra sin fru muslimsk skilsmässa men själv gifta om sig i Sverige, enligt svensk lagstiftning.Sydsvenskan 6 mars 2005

Inget är heligt för en komikerHon ficke ett hatbrev. - Det var från en muslimsk man: "Du är komiker! Du är en prostituerad!" skrev han. "Nej", tänkte jag, "prostituerade tjänar mer". Men nu utnyttjar jag hans brev som material till min show, så om jag är en hora måste han vara min hallick. Sydsvenskan 10 mars 2005

Algeriska kvinnors rätt urvattnas President Abdelaziz Bouteflika beslutade tidigare i veckan oväntat att inte upphäva föreskrifter som tvingar kvinnor att be en familjemedlem eller så kallad mentor om lov för att få gifta sig. Presidenten godkände i tisdags ett tillägg till familjelagen från 1984. Det är allvarlig diskriminering av kvinnor som förblir omyndiga hela livet. Sydsvenskan 27 februari 2005

Nahid Persson filmar prostitutionen i Iran Sighe, en sorts skenäktenskap som kan ingås tillfälligt för att det ska bli legitimt med sex. I en av filmens scener möter den gamle Habib en 17-årig flicka på gatan. En stund senare gör de upp om "sighe" hos en mulla. - Även männen kan vara offer för systemet eftersom de inte tillåts ha sex på ett naturligt sätt. Unga män kan till exempel ha flickvänner, men eftersom islam inte tillåter sex utanför äktenskapet går de till prostituerade DN 4 februari 2005

Elisabeth hungerstrejkar för att få hem sina barnMina två äldsta flickor hotar att ta livet av sig, sa fembarnsmamman från Kungsbacka i går. I morgon är det exakt ett halvår sedan hennes svensk-palestinske exmake förde bort barnen till Gaza.Nya Dagen 12004-12-03

Nigerianskor ska stenas till dödsSedan tolv nordnigerianska stater införde islamiska sharia-lagar för fyra år sedan har ett flertal kvinnor dömts till att bli stenade till döds. SYDSVENSKAN 12 oktober 2004

Montergrannar på bokmässan bråkar om slöjförbudSvenska regeringen är för flat. Den ger bidrag till religiösa skolor trots att de innebär indoktrinering. Och slöjan förstärker den psykiska segregationen, säger Shahla Noori. Sydsvenskan, 27 september 2004

Förbjudna skämt roar mestFamiljen figurerar ständigt i Shazia Mirzas shower. Pappans föreställning om att det smittar att vara lesbisk. Mammans hårväxt i ansiktet. Hur familjen sparar pengar på att många har burka - de kan alla använda samma pass. - De säger ingenting om det. För de vet att det jag säger är sant, säger hon.Sydsvenskan, 27 september 2004

Flicka vägrade gifta sig - hölls inlåst i fyra årUnder en semestervistelse i Algeriet presenterade pappan en man som han valt ut åt henne. Flickan berättar, att när hon vägrade att gifta sig med mannen tryckte pappan en kniv mot hennes hals. Hennes morfar stoppade pappan. Föräldrarnas historieskrivning skiljer sig markant från flickans. De hävdar att de är muslimer, men inte strängt utövande eller bundna av gamla traditioner SvD, 15 september 2004

Hot bakom kvinnas självmordPolisen har misstankar om att flera kvinnor drivits till självmord efter hedersrelaterade hot från familj och släkt. Den kurdiska kvinnan, en civilingenjör från Irak med två barn på 6 och 8 år, ville skilja sig från sin man DN 13 augusti 2004

Slöjan kritiserades hårt"Slöjan är symbolen för islamisk apartheid."Under den parollen samlades igår Kommittén för iranska kvinnors rättigheter på Gustav Adolfs torg för att manifestera internationella kvinnodagen. MALMÖ. - Jag tror inte på talet om att kvinnan bär slöjan av egen fri vilja. Den står för förtryck och kvinnoförnedring, sa Tara Ahmad, som kom till Sverige från Irak för tre år sedan.Av Mikael Bergstrand, Sydsvenskan 7/3 2004

Tvånget att bära slöja är en mytFörbjud slöja i skolan och i offentliga yrken. Skulle Sverige acceptera en sådan symbol i religionfrihetens namn vittnar det om cynism utan like. Att legitimera slöjan innebär att svika förtryckta kvinnor i islamiska länder. Ny internationell forskning om Koranen ger inget stöd för tvånget att bära slöja, skriver statsvetaren Lisbeth Lindeborg med anledning av två skolflickors burkor i Göteborg och debatten om huruvida svenska tv-reportrar och poliser i tjänst ska få bära slöja.Lisbeth Lindeborg, statsvetare DN 2004-01-04

Danske Folkeparti vill underkänna muslimska äktenskapMuslimska kvinnor i Danmark har fått sämre utfall i en domstolsförhandling, för att domarna tvingas ta hänsyn till islamiska regler. Dessa kan till exempel gälla att kvinnan inte har samma rätt som mannen att begära skilsmässa och att hon vid bodelningen ibland bara får hälften så mycket som mannen. Nya Dagen 2003-12-12

Klädseln inte viktig för islamska feministerI Koranen att kvinnor måste gömma sig bakom en slöja. Det står bara att både män och kvinnor måste klä sig anständigt. Beslöjande är samma sak som segregation. Männen har tvingat in kvinnorna i en privat sfär hemma, eftersom de ser kvinnornas deltagande i samhället som ett hot mot sin egen makt. Nya Dagen 2003-12-11

Fransk utredning: Förbjud slöjor Det skulle vara förbjudet att vägra ta emot vård av viss personal men att "reglerna för hygien måste respekteras" - att långa tygstycken inte går att förena med en steril sjukvårdsmiljö. Nya Dagen 2003-12-1

Svensk imam: Islam förbjuder könsstympningSedvänjan kom från faraonisk tid i Egypten, och att den redan då orsakade både fysiska och mentala lidanden. Nya dagen 11 november 2003

Övertramp av SydsvenskanSamhället och det offentliga rummet i Sverige är inte och har aldrig varit sekulärt. Det man anser vara sekulariserat och "neutralt" är istället fyllt med majoritetssamhällets symboler och kristna värderingar. Vår almanacka, arbetsvecka och helgdagar är inte sekulära, inte heller söndagsbönen i Sveriges Radio och juldekorationerna på gator och torg. I läroplanen för den obligatoriska skolan, LpO 94, har "en kristen tradition och västerländsk humanism" upphöjts till grundläggande värden. Sydsvenskan 17 oktober 2003

Förbjud elever bära huvuddukDen muslimska huvudduken är könsdiskriminerande och en symbol för mannens rätt till kvinnans kropp. Den har sina rötter i det feodala samhällets moral och normer. Den hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle. Det skriver Reza Akbarian, student vid Malmö högskola. Att tvinga barn är en form av kränkning, menar han. Sydsvenskan 16 oktober 2003

Inga slöjor i skolanEn sak att respektera en religiös övertygelse, en helt annan att ge efter för uråldriga traditioner som utövas i religionens namn Sydsvenskan 031008

Skola tvingade elever ta av burka- UNDERVISNING BYGGER på mänskliga relationer. Jag måste kunna se eleverna i ansiktet. Förstår de vad jag säger? Hur mår de? Trivs de i klassen? Sådant får du inte veta om du inte etablerar ordentlig mänsklig kontakt.- Jag måste också kunna skilja de båda flickorna åt. Det går inte när du nätt och jämnt får ögonkontakt. DN 031005

Skolverket tar fram riktlinjerSka skolor tillåta att eleverna bär burka, den heltäckande klädesdräkten där även ansiktet beslöjas? Skolverkets jurister överväger frågan sedan två flickor i Göteborg kommit till skolan i burka. DN 031005

Förbud mot burka strider inte mot religionsfrihetenRektorn på Burgården har rätt att tvinga flickorna att ta av sig burkan. Det strider inte mot religionsfriheten. Däremot måste flickorna få bära huvudbonad. Det säger Jan Samuelsson, doktor i religionshistoria och författare till flera böcker om islam. DN 031005

Slöjan skadar islamI motsats till vad fundamentalisterna hävdar finns det varken i Koranen eller i hadith (rättstexterna) något entydigt ställe som påtvingar muslimska kvinnor att bära huvudduk. Skulle slöjan bli föremål för ett äkta demokratiskt avgörande skulle den falla utan vidare, skriver den syrisk-libanesiske författaren Adonis. De som insisterar på slöjan reducerar islam till yta och form. DN 030805

Taslima Nasrin talade till Fadimes minneDen dödshotade författarinnan från Bangladesh: "Islam betraktar kvinnan som en slav och ett sexuellt objekt, inget mer. Kvinnans roll är att stanna hemma och lyda sin make. Det är hennes religiösa plikt."Sydsvenskan 2003-01-18

”När jag var riktigt liten ville jag bli präst”Katarina Sandström om sin tro, kändisskapet och varför det inte är okej att bära slöja i Rapport Aftonbladet 2003-04-07

Agnes och Fadime Biskop Anders Arborelius artikel om Agnes och Fadime, Ur Katolsk Magasin Nr 2, 14 feb 2003 (2003-02-16)

"Likgiltighet för slöja livsfarlig"Mordet på Fadime för i dag ett år sedan orsakades i grunden av en kollision mellan två oförenliga modeller för sexuellt beteende. Mot den moderna står en traditionell och patriarkalisk modell, inriktad på familj och fortplantning. Där är slöjan det yttersta beviset på mannens äganderätt till kvinnans kropp. När SVT tillåter programledare att bära slöja gör man propaganda för det patriarkala fortplantningsmonopolet. När svenska staten tillåter att små flickor offentligt bär slöja visar man likgiltighet för en extrem form av sexuell åtskillnad. Man bidrar till de oundvikliga krockar mellan två värdesystem vars yttersta konsekvens är att svenska medborgare som Fadime mister livet, skriver Haideh Daragahi, ordförande i föreningen Kvinnors rätt.DN 21 januari 2003

Experter: Fler hedersmord kan ha begåtts i det tysta - Det är planerade mord som hela släkten kan vara inblandade i. I Sverige väljer familjen ofta ut någon minderårig som inte kan straffas att utföra mordet. Enligt Sara Mohammed förekommer det arrangerade dödsolyckor med unga invandrarkvinnor.Aftonbladet 2002-07-24

Tv-kvinnans pappa gripen - Polisen utesluter inte hedersmord"Vänner till henne berättade för mig att hon planerade att gifta sig med en pojkvän som pappan inte accepterade. - Jag trodde inte en sekund på att det var ett självmord, säger en landsman Aftonbladet 2002-07-23

Den mördade 21-åriga kvinnans mål: att flytta hem I en av de intervjuer som finns med kvinnan berättar hon om hur hon ständigt tvingades kämpa mot omgivningens fördomar. Redan i skolan kom frågorna om varför hon inte åt griskött, senare frågorna om varför hon inte bar slöja trots att hon var muslim.Aftonbladet 2002-07-23

Myndigheterna måste sluta blundaSluta att samarbeta med de religiöst fundamentalistiska krafterna. Och ta vara på den kulturkompetens som finns i Sverige. - Hon är själv från kurdiska Iran och ordförande i Föreningen för iranska kvinnors rättigheter och möter ofta unga invandrarkvinnor från länder som Irak, Iran och Turkiet som lever i terror hemma. Expressen 2002-07-23

Mord, misshandel, hot och förföljelse i hederns namnAftonbladets kartläggning visar att minst 79 invandrarkvinnor lever på flykt undan sin familjerAftonbladet 2002-07-24

"Självklart att hedersmorden är kulturellt betingade"Männen plågade och dödade dessa flickor med stöd av den patriarkala kultur som i tusentals år har härskat i Mellanöstern, säger Haideh Daragahi, och ingen kan få mig att tycka att denna kultur är lika mycket värd som till exempel den som numera råder här i Sverige! Det är inte svårt att se att kvinnor ändå har det mycket bättre här än i Pakistan, Iran, Turkiet, Saudiarabien, Irak, Somalia, Sudan, USA. - Traditionen, kulturen och religionen hör ihop. Kvinnoförtrycket har i alla tider sanktionerats av islam. Den välmenande svenska toleransen mot patriarkala invandrarkulturer är förklädd rasism. Den bygger ju i grunden på värderingen att det är mindre allvarligt att invandrarkvinnor blir plågade än att svenska kvinnor blir plågade.DN 223 oktober 2002

Orsakerna till de omdiskuterade hedersmorden på Fadime och Pela Haideh Daragahi hävdade att Kurdo Baksi är blind när han hävdar att orsakerna till de omdiskuterade hedersmorden på Fadime och Pela inte ska sökas i den kurdiska kulturen. Kurdo Baksi: Jag tycker också att en sorts kultur är orsaken till hedersmord, dock ej en etnisk kultur. Vad som orsakar hedersmord är främst den patriarkala manskultur som odlats fram i stora delar av världen och som fanns långt före islam, kristendom och judendom.DN 6 november 2002

"Debatten i Norge är friskare"- OSLO. Det var själva offentliggörandet av vad som hände i familjen som ledde till Fadime Sahindals död. Och inte raseri över att den unga svenskkurdiskan levde tillsammans med sin svenske pojkvän. Detta, att göra offentligt det som sker i familjen, är den yttersta skam man i dessa kulturer kan drabbas av, säger Unni Wikan. De i den svenska akademiska världen hon kallar vänsterliberalerna, fortsätter hävda att hedersmord inte existerar.DN 20/1 2003

Mona har gjort för litet Regeringen saknar fortfarande en integrationspolitik värd namnet. Att påstå att minoritetskulturer skulle vara mer kvinnoförtryckande än den svenska var enligt politikerna, debattörer, journalister, författare och feminister inte bara befängt utan även farligt rasistiskt. Det blev uppenbart att utsatta invandrarkvinnor fortfarande inte har något större stöd att hämta från etablissemangets Sverige. Idén om att ingen kultur är mer jämlik än andra har länge varit ett mantra inom det politiska Sverige. Fortfarande har debattörer mage att skriva oss kurdiska kvinnor på näsan och göra de mest absurda jämförelser mellan olika former av kvinnoförtryck i olika kulturer. Som om vi måste välja mellan pest eller kolera. Man kan undra vem man tror att man hjälper genom att med olika verklighetsfrånvarande teorier förneka att vissa kulturer är mer patriarkala än andra. Dilsa Demirbag-Sten; SvD 20/1 2003

En muslim som går mot strömmenSherin Khankan har grundat Forum för kritiska muslimer i Danmark. - Det skedde som en reaktion både mot den politiska högerflygeln, där Dansk folkeparti ingår, och mot de extremister som finns inom islam. Båda säger att man inte samtidigt kan vara muslim och demokrat, förklarar hon. Föreningens tre grundpelare är erkännande av religiös mångfald, självkritik och åtskillnad mellan religion och politik.Sydsvenskan 18 januari 2003

Svårt möta hot mot invandrarflickorDet förekommer enligt Socialstyrelsen att socialtjänsten avstår från att polisanmäla misstänkta brott, för att inte förvärra situationen i en problemfamilj, men: "På sikt är ett sådant förhållningssätt farligt, eftersom det kan leda till särbehandling."SvD 15/1 2003

Islam som ett medvetet valNumera ser de alla sjalen som ett skydd, en asyl. Hon som alltid tidigare fick höra hur snygg och sexig hon var, känner befrielse. "Förr såg de bara en vandrande kropp", säger hon. "Nu ser de mig i ögonen istället." En kvinna betonar vilken lättnad det är att inte hela tiden behöva tänka på sitt utseende, en annan hur sjalen skyddar henne från egna impulser till flirtighet och otrohet. DN 2 januari 2003

Flickornas försvarare skräder inte orden- Flickor och kvinnor ska inte behöva leva som om de var kriminella, i ständig fruktan, ibland med livvakt. Det är skandal. Det går att hjälpa offren, men då krävs det tuffa tag. Hårdare straff. Besöksförbud. Fotboja. Kommunarrest för dömda gärningsmän. Medborgarexamen. Återkallande av medborgarskap. Utvisning. Om någon vill bo och arbeta här tycker jag att man måste ställa krav. Jag begriper inte varför det skulle vara så farligt. I examen kunde ingå att man någorlunda behärskar svenska. Man ska lära sig hur man söker jobb och bostad, går på posten. Man bör få grundläggande kunskaper i svensk historia, svenska attityder och svensk kultur. Män ska veta att det inte är ok att slå hustrun och hota dottern Av Katarina Tornborg Sydsvenskan 24 november 2002

Dags att ta parti för flickornaHur kan vi försvara en person och de orättvisor han eller hon har utsatts för om vi accepterar de orättvisor denna person utsätter andra för? Om vi i lagstiftningen accepterar särbehandling, accepterar vi också att människor är olika mycket värda. . Sverige accepterar att flickor med annan etnisk och kulturell bakgrund än majoritetens gifts bort i tvångsäktenskap eller arrangerade äktenskap.Hedersmoral handlar om att kvinnan saknar mannens förmåga till heder. Han förvaltar därför kvinnans heder.Lagstiftningens största svaghet är dess ställningstagande mot kvinnors och flickors intressen, dels i avvägningen mellan den myndiga dotterns eller sonens rätt att forma sitt liv och föräldrars rätt att bestämma. Dels mellan flickors och kvinnors särskilda skyddsbehov och mäns makt att bestämma över kvinnor. Valet görs till fördel för mansmakten och föräldrarna. Av Katarina Tornborg Sydsvenskan 23 november 2002

"Vi måste resonera om tvång"Myndigheterna måste våga granska invandrarföreningarna kritiskt och inte samarbeta med föreningar som ställer sig bakom hederskulturella normer. - Den synen är kränkande också för alla män som inte omfattas av dessa värderingar! Vi vet ju att tre procent av flickorna slutar skolan för att de har blivit gifta. Det visar Migrationsverkets rapport "Låt oss tala om flickor".Många flickor blir bortgifta men går kvar i skolan, giftermålet blir osynligt. Eftersom äktenskapskontrakten ofta skrivs under loven, blir det omöjligt att ha kontroll.- Jag blir så upprörd. Förbannad! Över att samhälle år 2002 tillåter arrangerade äktenskap. Äktenskap under 18 år måste förbjudas också för invandrade flickor och pojkar. Det ligger ett förslag om detta, och det är bra. Tänk att det hela handlar om den förbaskade mödomshinnan. Snacka om sexfixering när kvinnans hela värde ligger i ett litet membran! Av Katarina Tornborg Sydsvenskan 23 november 2002

Invandrartjejers dubbelliv blir filmHon känner flickor som har accepterat sina föräldrars syn på flickor och flickors roll i samhället, flickor som aldrig kommer till tals och som gör bristen på frihet till ett argument. "Jag har aldrig fått någon frihet och jag är lycklig", säger de. De tackar sina föräldrar för att de slipper vara fria. Hon är övertygad om att flickors ofrihet är ett resultat av ett patriarkaliskt samhälle där mammorna upprätthåller systemet, för det är det enda de har lärt sig. Av Katarina Tornborg Sydsvenskan 21 november 2002

Att leva mellan två kulturerKönsstympningen skedde i Lailas hemstad och utfördes av en "tant". Det var ett övergrepp Laila inte hade kunnat föreställa sig. Smärtsamt och djupt kränkande. Det dröjde flera år innan jag kunde tala om det. Några år senare drabbades Laila av svåra buksmärtor. Det var totalt stopp. Hon kunde inte ens gå på toaletten. På lasarettet lyckades man få bukt med problemet, och i hemlighet lät Laila operera sig för att återskapa så mycket som möjligt av underlivet. Av Katarina Tornborg Sydsvenskan 20 november 2002

När två världar kolliderar Så träffade hon en kille. Fel kille. Mina föräldrar hänvisar till släkten, vad ska andra tänka och tro. De hävdar att jag förstör deras liv, mitt betyder tydligen ingenting. De vill inte veta. Varje morgon läxas jag upp. "Du gör oss så besvikna, tänk på vem du är, tänk på vad du kommer ifrån, du har valt fel väg, hoppas att du väljer vår väg, annars..." Av Katarina Tornborg Sydsvenskan 19 november 2002

Muslimsk feminist granskar västKvinnoförtrycket i muslimska länder i dag har inget med profeten Muhammed att göra. Fanatiska män har kidnappat religionen för sina egna syften. Om män känner att de behöver stänga in oss beror det på att de är rädda. Män fruktar oss av en speciell anledning: Män är födda av kvinnor, det sätter kvinnan i en viktig maktposition. - I öst använder männen rummet för att kontrollera kvinnorna. Männen delar upp rummet i en privat del och en offentlig. Männen har bestämt att kvinnorna bara har tillträde till den privata sfären medan männen har tillträde till båda. Slöjan är ett sätt att kontrollera kvinnan utanför hemmet. I väst använder männen tiden för att kontrollera kvinnorna. Det är män som kontrollerar modeföretagen och reklambranschen och de i sin tur definierar ramarna för västvärldens harem. DN 19 augusti 2002 07:57 

Lever i underlivet för att slippa döAtt stoppa in lever, t ex kycklinglever, i underlivet på bröllopsnatten. - Det kan tyckas drastiskt, men det kan handla om liv eller död. Att inte vara oskuld och kunna prestera blod på lakanet kan innebära en direkt fara för deras liv. ... De måste vara hemma direkt efter skolan, de får inte gå ut själva, inte träffa vänner eller gå på bio, de får inte vara med på vissa lektioner i skolan eller följa med på klassresor. Allt för att man inte vill riskera en ryktesspridning eller att flickan blir av med oskulden. Väl hemma ska hon vara tillgänglig för att passa upp familjemedlemmarna och städa. Hon tillåts inte lyssna på musik, inte titta på tv, inte tala i telefon. Hon får inte ens läsa sina läxor. SvD 1/10 2002

Muslimskt köns-sexualitetssystem". Mannen uppfattas på flera sätt vara bättre rustad för det offenliga livet, medan kvinnan ses som alltför dominerad av det fysiska och av okontrollerade passioner och lustar för att fungera väl där ute. Därför måste offentligheten skyddas från detta hotande kaos genom avskärming av kvinnor, antingen konkret rumsligt eller symboliskt med slöja.Lena Gerholm; Plenarföredrag Hankö, rev 28 april 2000

Målningarna Aisha struggle och Sånger från moskén "En gravid naken kvinna får röda änglavingar där hon hänger i en galge ovanför moskékupoler och minareter. Nakna mullor blir kåta av att klämma ihjäl ett likaledes naket kvinnligt offer mellan bokpärmar framför en moské. En kvinna skriker av förfäran, naken under chadoren." av Fateme Gosheh på Liljevalchs. SvD, Under strecket 24/1 2002

Kan islams kvinnosyn förändras?"Anne Sofie Roald är en känd debattör när det gäller kvinnas ställning i islams lag. Hennes bok Women in islam. The western experience har dock nästan bragt mig till förtvivlan. På framsidan ser man två cyklande flickor i islamistiskt huckle och långbyxor. En bild av frihet och framtidshopp. Men bokens innehåll är ett fängelse av regler och föreskrifter som den muslimska kvinnan snärjts i från födelsen. av manliga laguttolkare, under loppet av fjortonhundra år."Sigrid Kahle, 15/6 2002 , SvD Under strecket


Till KATOLIKnu