I början av detta århundrade och mot bakgrund av brännande kyrkliga och politiska problem grundades Schönstatt-rörelsen som andlig gemenskap inom den katolska kyrkan.Grundare och andlig fader var den rhenländske patern Josef Kentenich (1885-1968). Den 18 oktober 1914 slöt pater Kentenich i Schönstatts kapell tillsammans med en liten skara gymnasister ett kärleksförbund med Jungfru Maria. Deras krets blev allt vidare.Schönstatt i närheten av Koblenz i Tyskland blir till ett centrum för en rörelse för andlig-sedlig förnyelse och kapellet blir till en vallfartsort för talrika människor. Man lär att i livets prövningar se och bejaka Guds ledning som möjlighet att helga vardagen och ta ansvar för andra. Pater Kentenichs livsväg präglades av korset.
Nådekapellet |
På kapellets långsida mot gatan finns en plakett med denna inskrift. Kapellet är tillägnat Sankt Mikael, Ärkeängeln. |
Under Andra världskriget sitter han först i Gestapos fängelse i Koblenz några månader innan han i början av 1942 skickas till koncentrations- lägret i Dachau utanför München. Där upplever han krigsslutet. Därpå följer resor runt i världen för att bygga upp Schönstatt-rörelsen. Pater Kentenich kommer i konflikt med kyrkan och skiljs från sitt verk och arbetar 1951-19 Efter Andra Vatikankonciliet rehabiliteras han och mottages av påven Paulus VI i audiens. Påven uttalar sin uppskattning av hans verk.Pater Kentenich återvänder till Schönstatt.Den 15 september 1968 dör pater Kentenich.Han gravsättes i Trefaldighets-kyrkan i Schönstatt.!975 inleds hans saligförklarings- process. Om pater Kentenich sade Kardinal Ratzinger 1982: "Kyrkans framtid kan och skall bara komma ur deras kraft som har djupa rötter och som lever ur trons rena fullhet....Må Maria,kyrkans moder, av vilken han alltid lät sig ledas... genom hennes trogne tjänare, pater Josef Kentenich,öppna vägen för många till kärleken till kyrkan, så att ny troskraft och trosglädje fyller vårt folk och vårt land.
Altaret i kapellet med bilden av Gudsmodern som blivit Schönstattrörelsens Mariabild: Den tre gånger underbara modern. |
Den trefaldigt Underbara Modern |
Den schönstättiska andligheten har olika tyngdpunkter:
Försynstro; Människor försöker att i försynstro vända sig till Gud den älskande Fadern.Han har uppenbarat sig i Christus och är att lära känna som livets Gud.Genom sin faderliga försyn är Gud människorna nära och en upplevelsebar livsrealitet. Konkreta händelser, människor och gemenskaper, hela skapelsen blir i tron transparenta och till tecken, genom vilka Gud personligen talar och vill väcka ett svar.
Förbundstanken;Människor försöker att i förbund med Maria gestalta sina liv.Förbundenheten med henne, "kärleks-förbundet" omfattar en världsmedveten fromhet, i vilken människans fria medverkan i Guds frälsningsverk är helt integrerad. Maria har visat oss i sitt liv hur livet kan lyckas. I förbund med henne också för oss.
Kallelse;Människor blir i detta förbund mottagliga för personliga och samhälliga kallelser som gåva från Gud: Försynstron, förbundet med Maria och kallelsetron skall visa sig bestå måttet i en "vardagshelighet", d v s Kristi efterföljelse i vardagen; likaså i "verktygsfromhet, d v s i ansvarsfullt liv och engagemang i familj och kyrka, yrke och samhälle, i präglandet av kristen kultur och vård av skapelsen.
Syster Bruneldis, som är ansvarig för rörelsens mission i Skandinavien, framför en bild av pater Joseph Kentenich. |
I dag finns det mer än 20 olika gemenskaper i Schönstatt-rörelsen. Det internationella centrumet finns i Tyskland, i närheten av floderna Mosels och Rhens sammanflöde, ca 8 km norr om Koblenz. Här finns Schönstatts Nådekapell, i vilket rörelsen grundades 1914. Runt omkring i dalen och på bergen ligger centralhusen för de olika gemenskaperna i Schönstattrörelsen.
Källa: Schönstatt Internet Redaktion