Det är tydligt och klart i Koranen att Muhammed förstod sig själv vara en som varnade folket i Arabien - ett folk som inte hade någon profet från det egna folket som kunde berätta för dem det universella budskapet om Guds enhet och hans anspråk, sådant det hade uppenbarats för andra nationer tidigare. Nu hade Gud sänt honom för att tala till dem på deras eget tungomål.
Läs även Sura 16:103; 41:3-4, 43-44; 39:28; 20:113.
Universaliteten för islam och Koranen, sådant anspråket är hos muslimerna idag, motsäges av Koranen, i vilken Muhammed ses som en varnare för det arabisktalande folket, speciellt Mecka. Termen den "Arabiska Koranen" förutsätter uppenbarligen åtminstone ännu en Koran (=läsning eller recitation) och refererar utan tvekan till den hebreiska "Koranen" och, om du så önskar, den grekiska "Koranen" (som är Gamla och Nya testamentena). Dessa "Koraner" görs ej ogiltiga genom en arabisk Koran utan bekräftas snarare. Det finns endast ett problem: någon arabisk Koran tillkännagavs inte i de "Mystiska böckerna hos tidigare folk". Milt talat finns det inte någon sådan bok tillgänglig i dag, inte heller var den känd på Muhammeds tid.
En annan mycket intressant aspekt är att på både Koranens och Bibelns sidor åtnjuter Jesus en unik ställning som höjer honom över alla andra profeterna. Vi rekommenderar varmt den lilla skriften "Jesu unika ställning i Koranen och Bibeln" av John Gilchrist. I denna undersöks på djupet alla de attribut som tillskrivs Jesus och som alla saknas hos de andra profeterna:
Förvisso är Jesus och framför allt hans unika ställning universell, även enligt Koranen.
Säkerligen skulle detta ge alla människor näring för tanken särskilt dem som tror på Koranens budskap.
Inget av de ovanstående kan göras ogiltigt genom påståendet:
Yusufs Ali's kommentar till denna vers ger följande förklaring:
"När ett dokument förseglas är det fullständigt och man kan inte göra något ytterligare tillägg. Den helige Muhammed avslutade den långa raden av apostlar".
Detta stämmer överens med den islamska uppfattningen att Koranen måste ersätta de tidigare skrifterna på grund av deras ofullständighet och förvanskning och av att Muhammed, som var den siste av profeterna, är den störste av dem alla.
Denna uttolkning motsägs emellertid av andra verser.
Vi drar följaktligen slutsatsen: Islams teologi som manipulerar Jesus till andra platsen eller som skapar en bild av Jesus som inte sammanfaller med Evangeliets undervisning eller ens med Koranens, är resultat av en förvirring genom den uppenbart annorlunda ställning Jesus hade i förhållande till de övriga profeterna, ty Jesus var inte en profet med den normalt accepterade innebörden av ordet utan den enda frälsning Gud någonsin erbjöd människorna. Detta uttrycks bestämt i själva hans namn Jesus (=frälsning).
Bibeln gör anspråk på universalitet hos Jesus som den ende befriaren från synd, om synd uppfattas på rätt sätt (Joh 14:6; Apg 4:12 och många andra ställen). Denna unika ställning i Jesus liv och bevisen till stöd för Bibelns gudomliga källa ger tillfredsställande bevis för detta anspråk. Varför skulle någon människa söka hjälp på annat ställe?
Översättning till svenska från: Answering Islam
Korancitaten i svensk översättning är hämtade från Mohammed Knut Bergström, Koranens budskap, Proprius förlag, Stockholm 2000.