Påven Benedikt XVI

Homilia


Mässa vid påven Benedictus XVI:s installation i påveämbetet

Homilia av hans helighet Benedictus XVI

Petersplatsen
Söndagen den 24 april 2005

Era eminenser,
mina kära bröder, biskopar och präster,
skilda auktoriteter och medlemmar av de diplomatiska kårerna,
kära bröder och systrar.

Under dessa mycket intensiva dagar har vi sjungit Allhelgonalitanian vid tre olika tillfällen:
vid vår helige Fader Johannes Paulus II:s begravning; när kardinalerna trädde in i Konklaven; och åter igen i dag, när vi sjöng den med svaret: Tu illum adiuva - bistå den nye efterträdaren till den helige Petrus. Vid varje tillfälle fann jag på ett särskilt sätt stor tröst genom att lyssna till denna sjungna bön.

Så ensamma vi alla kände oss, då Johannes Paulus II lämnat oss - den påve som i över tjugosex år har varit vår herde och vägledare på vår väg genom livet! Han gick över tröskeln till det andra livet och gick in i Guds mysterium. Men han tog inte detta steg ensam. De som tror är aldrig ensamma - varken i livet eller i döden. I den stunden kunde vi anropa helgonen från alla århundraden, hans vänner, hans bröder och systrar i tron - under det vi visste, att de skulle sluta upp till en levande procession för att följa honom till nästa värld, till Guds härlighet.

Vi visste, att hans ankomst var väntad. Nu vet vi, att han är bland sina egna och verkligen är hemma. Vi blev alla tröstade, när vi gjorde vårt högtidliga intåg i Konklaven för att välja den, som Herren hade utvalt. Hur skulle vi kunna bli i stånd att inse hans namn? Hur skulle 115 biskopar från alla kulturer och alla länder bli i stånd att finna den, som Herren önskade tilldela uppdraget att binda och lösa? Ännu en gång visste vi, att vi inte var ensamma, vi visste att vi var omgivna, ledda och vägledda av Guds vänner.

Och nu i denna stund, måste jag, Guds svage tjänare, åtaga mig denna enorma uppgift, som sannerligen överskrider all min mänskliga förmåga. Hur kan jag göra detta? Hur kan jag bli i stånd att göra det? Ni alla, mina kära vänner, har just anropat hela härskaran av helgon, representerade genom några av de stora namnen i historien om Guds handlingar med mänskligheten. På detta sätt kan även jag med förnyad övertygelse säga: Jag är inte ensam. Jag måste inte ensam bära, vad jag i sanning inte skulle kunna bära ensam.

Alla Guds helgon finns där för att beskydda mig, för att bistå mig och bära mig. Och era böner, mina kära vänner, ert överseende, er kärlek, er tro och ert hopp följer mig. Förvisso består helgonens gemenskap inte bara av de stora män och kvinnor, som gick före oss och vars namn vi känner. Vi tillhör alla helgonens gemenskap, vi som har blivit döpta i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn, vi som lever av Kristi Kropps och Blods gåva, varigenom han förvandlar oss och gör oss lika sig själv. Ja, Kyrkan lever - det är den underbara erfarenhet under dessa dagar. Under dessa sorgsna dagar vid påvens sjukdom och död blev det på ett underbart sätt uppenbart för oss, att Kyrkan lever. Och Kyrkan är ung. Hon bär världens framtid i sig och visar därför var och en av oss vägen för framtiden. Kyrkan lever, och vi ser det: vi erfar alla den glädje, som den uppståndne Herren lovade sina efterföljare.

Kyrkan lever - hon lever, ty Kristus lever, ty han är sannerligen uppstånden. I det lidande vi såg i den Helige Faderns ansikte under Påskdagarna, vi fick i kontemplation begrunda Kristi lidandes mysterium, och vi blev rörda av hans sår. Men under dessa dagar har vi även blivit i stånd att med djup känsla vidröra den Uppståndne. Vi har blivit i stånd att erfara den glädje, som han utlovade, efter en kort tid av mörker, som frukten av sin uppståndelse.

Kyrkan lever - med dessa ord, hälsar jag med glädje och tacksamhet alla er, som är församlade här, mina vördade bröder, kardinaler och biskopar, mina kära präster, diakoner, Kyrkans medarbetare och kateketer. Jag hälsar er alla, män och kvinnor, män och kvinnor i ordenslivet, vittnen om Guds förvandlande närvaro. Jag hälsar er, medlemmar av det troende lekfolket, engagerade i den stora uppgiften att bygga upp Guds rike, som sprider sig över världen, i alla livets områden. Med stor tillgivenhet hälsar jag även alla dem som återfötts i dopets sakrament men ännu inte är i full gemenskap med oss; och ni mina bröder och systrar av det judiska folket, med vilka vi är förenade genom ett stort gemensamt andligt arv, som är rotat i Guds oåterkalleliga löften. Slutligen går mina tankar, liksom en våg som samlar styrka, till alla människor i vår tid, till troende och icke-troende.

Kära vänner. I denna stund finns det inget behov hos mig att presentera ett regeringsprogram. Jag var i stånd att ge en antydan om det jag ser som min uppgift i budskapet onsdagen den 20 april, och det kommer att finnas andra tillfällen att göra det. Mitt verkliga regeringsprogram är att inte göra min egen vilja, inte följa mina egna idéer, utan lyssna tillsammans med hela Kyrkan på Herrens ord och vilja, för att bli vägledd av Honom, så att Han själv kan leda Kyrkan denna tid i vår historia. Istället för att lägga fram ett program skulle jag helt enkelt vilja kommentera de två liturgiska symboler, som betecknar installationen i Petri ämbete. Båda dessa symboler återspeglar dessutom det vi hörde förkunnas i dagens läsningar.

Den första symbolen är palliet, vävt i ren ull, som skall läggas på mina axlar. Detta mycket gamla tecken, som biskopen av Rom har burit sedan 300-talet, kan betraktas som en bild av det Kristi ok, som biskopen av denna stad, Guds tjänares tjänare, tar på sina axlar. Guds ok är Guds vilja, som vi accepterar. Och denna vilja tynger inte ner oss genom att underkuva oss och ta bort vår frihet. Att veta vad Gud vill, att veta var man finner livets väg - det var Israels glädje, det var dess stora privilegium.

Detta är även vår glädje: Guds vilja ger oss inte en känsla av främlingskap, den renar oss - även om detta kan vara smärtsamt - och så leder den oss till oss själva. På detta sätt tjänar vi inte endast honom utan hela världens, hela historiens frälsning. Symboliken i palliet är ännu mer konkret: lammets ull avser att representera det förlorade, sjuka eller svaga fåret, som herden lägger på sina axlar och bär till livets vatten.

För kyrkofäderna var liknelsen om det förlorade fåret, som herden söker i öknen, en bild av Kristi och Kyrkans mysterium. Människosläktet - var och en av oss - är det förlorade fåret i öknen, vilket inte längre känner vägen. Guds Son vill inte låta detta hända; han kan inte lämna mänskligheten i ett så olyckligt tillstånd. Han stiger själv fram och lämnar den himmelska härligheten för att gå och söka efter fåret och följa det hela vägen till Korset. Han tar det på sina axlar och bär vår mänsklighet; han bär oss alla - han är den gode herden, som ger sitt liv för fåren. Vad palliet först och främst antyder är, att vi alla blir burna av Kristus. Men samtidigt inbjuder det oss att bära varandra. Därför blir palliet en symbol för herdens uppdrag, varom andra läsningen och Evangeliet talar.

Herden måste inspireras av Kristi heliga nitälskan: för honom är det inte likgiltigt, att så många människor lever i öknen. Och det finns många slag av öken. Det finns fattigdomens öken, hungerns och törstens öken, övergivenhetens öken, ensamhetens och den förstörda kärlekens öken. Det finns Gudsmörkrets öken, tomheten hos själarna, som inte längre är medvetna om sin värdighet eller det mänskliga livets mål. De yttre öknarna i världen tilltar, eftersom de inre öknarna har blivit så stora.

Därför tjänar inte längre jordens skatter till att uppföra Guds trädgård, där alla kan leva, utan de har gjorts för att tjäna exploateringens och förstörelsens makter. Kyrkan som helhet och alla hennes herdar, måste liksom Kristus gripa sig an med att leda folket ut ur öknen till livets platser, mot vänskap med Guds Son, mot den som ger oss livet och livet i överflöd. Lammets symbol har även en djupare mening.

I Främre Orientens antika värld var det en sed bland kungar, att de gav sig beteckningen herdar för sitt folk. Detta var en bild av deras makt, en cynisk bild: för dem var deras underlydande, som var lika får, som herden kunde göra sig av med om han ville. När hela mänsklighetens herde, den levande Guden själv, blev ett lamm, stod han på lammens sida, med dem som förtrycks och dödas. Detta är hur han själv uppenbarar sig som den gode herden: "Jag är den gode Herden ….. jag ger mitt liv för fåren", säger Jesus själv om sig själv (Joh. 10:14f). Det är inte makt utan kärlek som befriar oss! Detta är Guds tecken: han själv är kärlek. Hur ofta önskar vi inte, att Gud skulle göra sig själv starkare, att han skulle göra ett starkt intryck, under det han besegrade det onda och skapade en bättre värld.

Alla maktideologier rättfärdigar sig själva på exakt detta sätt, de rättfärdigar tillintetgörelsen av allt som kan stå i vägen för utveckling och mänsklighetens befrielse. Vi lider på grund av Guds tålamod. Och ändå behöver vi hans tålamod. Gud, som blev ett lamm, säger oss, att världen räddas genom den Korsfäste, inte genom dem som korsfäste honom. Världen blir frälst genom Guds tålamod. Den blir förstörd genom människans otålighet.

En av de grundläggande karaktärsegenskaperna hos en herde måste vara att älska de människor, som har anförtrotts honom, precis som han älskar Kristus, som han tjänar. "Föd mina får", säger Kristus till Petrus, och nu i denna stund säger han det även till mig. Att föda betyder att älska, och att älska betyder att vara beredd att lida. Att älska betyder att ge fåren det som är verkligt gott, näringen från Guds sanning och Guds ord, näringen från hans närvaro, som han ger oss i det allraheligaste sakramentet.

Kära vänner - i denna stund kan jag endast säga: bed för mig, att jag kan lära mig att älska Herren mer och mer. Bed för mig, att jag må lära mig att älska hans hjord mer och mer - med andra ord, er, den heliga Kyrkan, var och an av er alla och er alla tillsammans. Bed för mig, att jag inte må fly av fruktan för vargarna. Låt oss be för varandra, att Herren skall bära oss, och att vi skall lära oss att bära varandra.

Den andra symbolen, som användes i dagens liturgi för att uttrycka installationen i Petri ämbete, är överlämnandet av fiskarens ring. Petrus' kallelse att bli herde, som vi hörde i Evangeliet, kommer efter berättelsen om den mirakulösa fiskfångsten: efter en natt, då lärjungarna hade lagt ut sina nät utan framgång, ser de den uppståndne Herren på stranden. Han säger till dem, att de skall lägga ut sina nät en gång till, och näten blev så fulla att de knappt kunde dra in dem; 153 stora fiskar: "Och fast de var så många gick nätet inte sönder" (Joh. 21:11).

Denna berättelse, som kommer i slutet av Jesus jordiska vandring med sina lärjungar, motsvarar en berättelse man hittar i början: även där hade lärjungarna inte fått någon fångst på hela natten; även där hade Jesus inbjudit Petrus att ännu en gång lägga ut på djupet. Och Simon, som ännu inte kallades Petrus, gav det underbara svaret: "Mästare....eftersom du säger det skall jag lägga ut näten". Och sedan erhåller han sitt uppdrag: "Var inte rädd. Från denna stund skall du fånga människor" (Luk. 5:1-11).

Även i dag blir Kyrkan och apostlarnas efterträdare tillsagda att lägga ut på historiens djupa vatten och lägga ut näten, så att de kan vinna män och kvinnor för Evangeliet - för Gud, för Kristus, för sant liv. Fäderna gjorde en mycket betydelsefull kommentar om denna enastående uppgift. Detta är vad de säger: för en fisk, skapad för vatten, är det ödesdigert att tas bort från havet, att avlägsnas från sitt livsviktiga element för att tjäna som mänsklig föda. Men i uppdraget hos en människofiskare är motsatsen sann.

Vi lever i främlingskap, i lidandets och dödens salta vatten; i mörkrets hav utan ljus. Evangeliets nät drar oss ut dödens vatten och för oss in i glansen i Guds ljus, in till sant liv. Det är verkligen sant: när vi följer Kristus i detta uppdrag att vara människofiskare, måste vi ta män och kvinnor bort från det hav, som är saltat med så många former av främlingskap, och över till livets land, in till Guds ljus.

Det är verkligen så: syftet med våra liv är att uppenbara Gud för människor. Och endast där man kan se Gud, börjar livet i sanning. Endast när vi möter den levande Gud i Kristus vet vi, vad livet är. Vi är inte någon tillfällig och meningslös utvecklingsprodukt. Var och en av oss är resultatet av en Guds tanke. Var och en av oss är önskad, var och en av oss är älskad, var och en av oss är nödvändig.

Det finns inget skönare än att bli funnen av Evangeliet, av mötet med Kristus. Det finns inget skönare än att känna Honom och tala med andra om vår vänskap med Honom. Herdens uppgift, fiskarens uppgift, kan ofta förefalla ansträngande. Men den är skön och underbar, ty det är i sanning en tjänst till glädje, till Guds glädje, som längtar efter att brista ut i världen.

Här vill jag tilläga något: både bilden av herden och av fiskaren ger en tydlig kallelse till enhet. "Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Också dem måste jag leda, och de skall lyssna till min röst, och det skall bli en hjord och en herde" (Joh. 10:16); detta är Jesu ord i slutet av hans tal om den gode herden. Och berättelsen om de 153 stora fiskarna slutar med det glada påståendet: "Och fast de var så många gick nätet inte sönder" (Joh. 21:11).

Tyvärr, måste vi nu, älskade Herre, med sorg erkänna, att det har gått sönder! Men nu får vi inte vara ledsna! Låt oss glädjas på grund av ditt löfte, som inte gör oss besvikna, och låt oss göra allt vi kan för att följa vägen mot den enhet du har utlovat. Låt oss komma ihåg det i vår bön till Herren, när vi bönfaller honom: ja, Herre, kom ihåg ditt löfte. Gör så att vi kan bli en herde och en hjord! Tillåt inte att ditt nät går sönder! Hjälp oss att vara enhetens tjänare!

I denna stund går mina tankar tillbaka till den 22 oktober 1978, när påven Johannes Paulus II började sin ämbetsutövning här på Petersplatsen. Hans ord vid detta tillfälle ekar ständigt i mina öron: "Var inte rädda! Öppna dörrarna på vid gavel för Kristus!" Påven vände sig till de starka , dem som har makten i denna värld, dem som fruktade, att Kristus skulle kunna ta bort något av deras makt, om de skulle släppa in honom, om de skulle tillåta trons frihet. Ja, han skulle säkerligen kunna ha tagit bort något från dem: korruptionens herravälde, manipulation av lag och frihet att göra som de ville. Men han skulle inte ha tagit bort något, som gäller mänsklig frihet eller värdighet eller uppbyggandet av ett rättfärdigt samhälle.

Påven talade även till alla, särskilt de unga. Är vi kanske inte alla rädda på något sätt? Om vi låter Kristus komma helt in i våra liv, om vi öppnar oss helt för honom, är vi då inte rädda, att Han skall kunna ta ifrån oss någonting? Är vi kanske rädda för att avsäga oss något betydelsefullt, något unikt, något som gör livet så skönt? Riskerar vi då inte att bli försvagade och berövade vår frihet? Och änne en gång sade påven: Nej! Om vi låter Kristus komma in i våra liv, förlorar vi ingenting, ingenting, absolut ingenting av det som gör livet fritt, skönt och stort.

Nej! Först i denna vänskap öppnas livets dörrar på vid gavel. Först i denna vänskap uppenbaras verkligen den mänskliga existensens stora möjligheter. Först i denna vänskap erfar vi skönhet och befrielse. Och så idag säger jag till er, kära unga människor, med stor styrka och stor övertygelse, på grund av lång personlig livserfarenhet: Var inte rädda för Kristus! Han tar inte bort någonting, och han ger er allting. När vi ger oss själv till honom, får vi hundrafalt tillbaka. Ja, öppna dörrarna på vid gavel för Kristus - och ni kommer att finna det sanna livet. Amen.

Översättning av Gunilla Gren från den engelska texten.

Till KATOLIKnu