Undersökningarna om det heliga huset i Loreto har tagit en mycket viktig inriktning och med de arkeologiska utgrävningarna åren 1962 - 65 under Nereus Alfieris ledning. Fr o m dessa år har intresset flyttats från de skriftliga källorna till de hantverksmässiga.
De skriftliga vittnesbörden utgjorde ett allvarligt problem i fråga om hur den heliga Jungfrun av Nasarets hus transporterats till Loreto. Från och med utgrävningarna har undersökningarna koncentrerats direkt på hantverket för att om möjligt bekräfta traditionens uppgifter.
Man har föredragit att undersöka de så kallade "ofrivilliga vittnesbörden" genom att rikta uppmärksamheten på materialen och måtten i byggnaden.
Man vet att de "ofrivilliga vittnesbörden" kan erbjuda större säkerhet i förhållande till de skriftliga som ofta är subjektiva.
Denna studie, utförd av ingenjören och arkitekten Nanni Monelli, ordförande i ingenjörsförbundet i Marche, tillhör den typ av historiska undersökningar som baseras på olika material och jämförande mätningar. Dessa stödjer påståendena i den lauretanska traditionen.
I den första delen av studiet påpekar författaren ett flertal byggtekniska egendomligheter som verkligen är onormala i den geografiska omgivningen och för epoken då, enligt traditionen, den heliga byggnaden visade sig på den lauretanska kullen (1294).
Alla dessa avvikelser försvinner om det lauretanska huset tänkes överflyttat framför grottan i Nasaret, med vilken den, enligt traditionen, utgjorde en enda bostad. Och här börjar författaren den andra delen av sin studie (Det heliga huset i Nasaret). Efter de arkeologiska utgrävningarna i Nasaret (1955-1960) och i Loreto (1962-1965), under Bagattis och Alfieris ledning, tar Monelli itu med problemet utifrån den strukturella rapporten genom att bygga upp de arkeologiska kännetecken, ur byggnads- och teknisk uppförande och jämföra dessa med huset i Loreto och huset i Nasaret och dess närmaste grannskap utan att för den skull hoppa över ett problem som dyker upp i bakgrunden i den historiska granskningen i den lauretanska traditionen. Monelli kommer fram till viktiga slutsatser. Här följer endast en förteckning över dem:
Om en jämförelse mellan byggteknikerna och den i Mark - regionen använda byggnadstekniken resulterar i att det lauretanska huset blir en absurditet så får det motsatt effekt i jämförelse med de palestinska byggteknikerna då man kan se ett överensstämmande hantverk för denna speciella region.
Både den bysantinska basilikan som byggdes ovanpå Jungfru Marias bostad på 400 - talet och korsfararnas basilika som byggdes i början på 1100 - talet har haft det Heliga Huset som modell. Dessa viktiga fakta visar bl. A. Att Marias Rum fortfarande stod kvar under 1100-talet och vördades av de trogna. Det bekräftar övertygelsen hos de forskare som anser att Huset stod kvar vid tiden för Husets flyttning (1291). Den aktuella basilikan i Loreto påbörjades 1469 och vad avser de kulturella såväl som de byggtekniska har även den det Heliga Huset som modell.
De senaste undersökningarna visar att både i Nasaret och i Loreto har Jungfru Marias rum alltid åtnjutit allra största respekt sådan att den endast tillägnas en "relik" eller en byggnad av största helighet. Monellis bok berikas av grafiska bilder och färgbilder som illustrerar den tekniska framställningen.
Undersökningens slutsatser stöder den lauretanska traditionen som i det Heliga Huset ser Jungfru Marias kammare i Nasaret.
De sista analyserna förklarar också uppkomsten av den stora respekten för den nasaretanska Grottan.
Var och en kan ha sin egen uppfattning om transporten av Marias "kammare" från Nasaret till Loreto, men ingen ska kunna förneka, med utgångspunkt från dessa välgjorda analyser och andra, att den lauretanska traditionens uppfattning förstärks. Dessa analyser avstår från att kommentera versionen om "änglars förflyttning" av Marias "kammare" utan framlägger det som en återuppbyggande av denna på Loretos kulle vilket underförstått förutsätter en "mänsklig transport".
När man således bekräftar den lauretanska traditionen på det historiska planet, medverkar man till att förstärka det Heliga Husets budskap som framförallt påminner om Människoblivandets mysterium, vilket, tillsammans med Påskans mysterium, är det centrala i den kristna tron.
Ur P. Guiseppe Santarellis förord till Nanni Monellis "La Santa Casa a Loreto a La Santa Casa a Nazareth" i bearbetning av Yvonne Liljefors.