Kommentar till Mässans texter

Palmsöndagen


Jesu intåg i Jerusalem

Matt 21:1-11

v 5. kunnelsen om Herren som kommer för att rädda staden, som är symbolen för folket Israel. Jes 62:11-12; Sak 9:9.

Det faktum att han kommer ridande på en åsna betonar Jesu enastående egenskap: mildhet. Matt 11:29. De lärjungar som vill följa honom måste lära sig detta sätt att vara.

Jesu intåg i Jerusalem sker enligt profetiorna i GT. Dom 5:10; 1Mos 49:11;

Sak 9:9 som betonar föreställningen om en messias som är mild och fridsam. Hans rike skulle bli sådan, därför ville Jesus rida på en åsna. Hästar används för krig och strid: Sak 9:10; Dom 5:22.

v 7. Det kungliga och messianska i intåget framhävs också av att många breder ut sina mantlar på vägen: 2Kng 9:13.

v 8. Kvistarna påminner om lövhyddohögtiden: 3Mos 23:39-40.

v. 9. "Hjälp oss" Hyllningsrop till Messias: "Davids son" och till Gud: "i höjden".Ps 118:25-29.

"Davids son" är en messiansk titel som särskilt Matteus ger Jesus: Matt 1:1; 12:23; 15:22; 20:30. Jesus godtog denna titel dock med viss reservation, ty den leder för mycket tankarna till mänsklig avlelse: Matt 22:41-46. Han föredrog den mysteriösa titeln "Människosonen": för att visa sin tjänande ställning Matt 8:20; 11:19; 20:28; sitt lidande17:22; sin uppståndelse 17:9; sin återkomst i härlighet 24:30; och domens dag 25:31. utom i evangelierna används denna titel också i Apg 7:56; Upp 1:13; 14:14.

v. 11. Judarna väntade sig att profetians gåva som varit utsläckt sedan profeten Malaki skulle återkomma under den messianska eran. Många falska profeter framträdde på Jesu tid: Matt 24:11-13, 24. Johannes Döparen var en sann profet: Matt 11:9-10; 14:5; 21:26, men han förnekade att vara den profet Moses hade förebådat. Han var den som skulle bereda vägen. Det är Jesus, och endast Jesus, som den kristna tron erkänner som Messias.

Texten är sammanställd av Yvonne Liljefors från "Matte" av Rinaldo Fabris, Borla 1982


Till KATOLIKnu