Kommentar till Mässans texter


 

4:e Söndagen i fastan Joh 9:1-41

Dagens text bygger på det Jesus sade i förra kapitlet

Joh 8:12 ; i

Detta förklarar Jesus genom att bota en man som var född blind. Han blev seende. Den blinde är en bild av alla dem som inte haft möjlighet att veta vad en människa bör och kan vara.

Joh 9:5 Så länge jag är i världen, är jag världens ljus.

Människans blindhet har också en symbolisk betydelse, såsom framkommer i betydelsen "ljuset" i 9:5 och det som sägs om blindhet i slutet vers 9:40 "Några fariseer som var tillsammans med honom hörde detta och sade till honom: "är kanske vi också blinda?"

Joh 1:4-5 "I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det."

Livets ljus. Johannes ser ljuset som livets glans (1:4); men det fanns dock inte något ljus före livet; Ljuset är själva livet och livets ljus fanns före mörkret (1:5). Mörkret är en fientlig kraft som vill kväva livet (1:5). Att se ljuset som livet visar likheten med mörkret som döden.

Mänskligheten i stort har avvisat Guds plan för den (1:10-11) : "Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom.".Människorna underkastade sig mörkret och blev dess instrument och verktyg. Detta kallades sedan " världens synd" (Joh 1:29).

Jesus, världens ljus. Livets ljus som finns i Guds plan (1:4) förkroppsligades i Jesus, Guds plan som blev människa (1:14) "Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning." Som det står i dagens text 9:5: "Så länge jag är i världen, är jag världens ljus." Den människa som vill följa Jesus får ljuset som är livet och hon undkommer mörkret-döden (Joh 8:12; 12:36).

I liknelsen om den blindfödde mannen ser Jesus tillfället att visa Guds gärning i denna människa. Han pekar på att det inte är någon sorts bestraffning, och att Gud inte är likgiltig för det onda. Han vill att människan ska resa sig ur sitt elände och Han vill hjälpa människan att komma ur det.

Jesus, världens ljus, öppnar den blindes ögon. Vers 6: "Sedan spottade han på marken, gjorde en deg med spottet och strök degen på mannens ögon" - en bild av hur Gud skapade människan (1Mos 2:7) "Och Herren Gud danade människan av stoft från jorden.." Job 10:9: "Tänk på hur du formade mig som lera..." och Jesaja 64:8: "Men Herre, du är ju vår fader, vi är leran, och du är den som har danat oss, vi är allesammans verk av din hand."

Johannes vill visa att blandningen av leran och Jesu saliv betyder skapelsen av den nya människan, sammansatt av leran/köttet och saliven/Jesu ande. Men den blinde måste själv ta emot ljuset och göra ett frivilligt val(3:19-21; 1:12).Det fria valet visar sig i att den blinde lyder Jesus och går och tvättar ögonen i Siloadammen.

Att ge synen till de blinda var ett tecken på den slutgiltiga frälsningen, vilket profeterna förkunnade som en symbol för befrielsen från tyranniet, som t ex i Jes 29:18 och vidare: "De döva skall på den tiden höra vad som läses för dem, och de blindas ögon skall se och vara fria från dunkel och mörker. ..."och Jes 35:5; 49:6; 60:1 osv.

Texten är sammanställd av Yvonne Liljefors från "Il Vangelo di Giovanni" av J. Mateos och J. Barreto, Citadella Editrice 1982.

Till KATOLIKnu