Islam


Våld & krig

Fundamentalism

Översättningar

Revolterna sänker islamismens makt Revolterna mot Mellanösterns och Nordafrikas diktaturer drivs av sekulära - inte religiösa - motiv, skriver Jan Hjärpe. http://www.expressen.se/1.2339250

Islam balanserar på en tunn lina mellan våld och reform av Samir Khalil Samir, sj

Våldsamma fatwor oroar de muslimska regeringarna av Samir Khalil Samir, S.J.

Imamernas okunnighet hindrar den kulturella utvecklingen hos dem som önskar leva enligt islam av Samir Khalil Samir, S.J.

Att lära upp Europas imamer är islams största utmaning. av Samir Khalil Samir, S.J

För att överkomma sin kris behöver islam förnyelse inifråninte försjunka in i sig själv. av Samir Khalil Samir, S.J.

 

Externa artiklar

Upsala Nya Tidning hyllar professor Mattias Gardell , med anledning av dennes bok Islamofobi. De organisationer som enligt Mattias Gardell liknar en sorts muslimska socialdemokrater har följande idéer, initiativ och förslag på sina program och samveten: Förnekelse av Förintelsen (Hamas), Fördömelse av homosexuella (Hamas), Utplåning av staten Israel (Hamas), Stöd till och samarbete med Hitler under andra världskriget (MB), Stöd för sharia-lagstiftning (MB), Motstånd mot demokrati och liberalism (FIS) Axess blogg 2010-11-24.

Ayaan Hirsi Ali – älskad och hatad  Problemet är att de inte är rasister, förstår du. De säger att de har en bättre lösning på invandringsfrågan. Det är det första. För det andra är rasismen som jag ser i Europa idag inte så mycket den klassiska rasismen vit mot icke-vit utan icke-vit mot vit. Om du ser på den islamiska diskursen så är det ren rasism. Det handlar bara om vi och dem. Om du inte är muslim ska vissa rättigheter gälla, om du är muslim gäller andra rättigheter. Rakel Chukri Sydsvenskan 071202

Från proletariat till kalifat En verklighet som många inte vill se, inte vill kännas vid. Hur utbredd denna tolkning av islam är i Sverige och hur många här är beredda att dö martyrdöden som jihadister? Samtidigt fortsätter företrädare för islam i Sverige att gång på gång förneka det religiösa sambandet: "Det här har ingenting med religion att göra, det här har ingenting med islam att göra", "det är fullständigt förbjudet i islam att självmordsbomba". Men det finns ett antal muslimska lärda som legitimerar martyrskap och självmordsbombningar. De unga muslimer som rör sig i den värld filmen skildrar har enligt Hedin "en djup kunskap om islam, alltså de är pålästa och kunniga och vet vad de vill för någonting."
Al-Qaidaledaren Usama bin Ladins återkommande videobudskap till världen är fulla av blinkningar till den vänsteradikala opinionen i Väst. I sin senaste video lät bin Ladin stundtals misstänkt lik en företrädare för antiglobaliseringsrörelsen,SIGNERAT/MATS SKOGKÄR, Sydsvenskan 18 oktober 2007

Jan Hjärpe: Radikala militanta islamister har en egen världsbild   Vad är det som händer i Islamabad i Pakistan? Jan Hjärpe, professor emeritus i islamologi vid universitetet i Lund, reder ut begreppen. Sydsvenskan 10 juli 2007

Protesterna mot Salman Rushdies nya adliga titel Nu har ett antal diktaturer återigen kommit på fötter och krävt att ordet ”sir” ska betalas i blod. Från Iran heter det att 1,5 miljarder muslimer har kränkts. Religiösa ledare har det gemensamt att de gärna kidnappar stora grupper. Det får mig att tänka på när Rushdie sade att islam är som mest hatat i de länder där religionen är mäktigast.RAKEL CHUKRI, medarbetare på kulturredaktionen, Sydsvenskan 20 juni 2007

Ny fatwa mot Taslima Nasrin Om möjligheten av ett reformerat islam säger Nasrin: – En reform per se kommer inte att ändra något. Den islamiska lagen måste avskaffas och ersättas med en civil lag. Islam måste gå igenom samma process som de andra religionerna, de islamiska staterna måste sekulariseras och religionen hänvisas till den privata sfären och marginaliseras. Religionen är gjord av män för män. Min förebild är det franska systemet – laicité. Koranen måste historiseras. Man måste äntligen förstå att Koranen skrevs ned vid ett särskilt historiskt tillfälle som inte har något som helst med vår tid att göra. Islam och Koranen kan inte styra våra liv idag. Det är absurt.LISBETH LINDEBORG doktor i statsvetenskap , Sydsvenskan 18 juni 2007

I Sverige skräms kritiker av islam till tystnadTill skillnad från våra grannländer och stora EU-länder sopar Sverige obekväma frågor under mattan. Sverige hör till de länder i Europa som präglas av en snedvriden och konfliktskygg debatt om islam. I Sverige attackeras företrädare för en konstruktiv kritik av islam och de utpekas som islamofober i syfte att skrämma dem till tystnad. Detta är särskilt olyckligt eftersom FN:s råd för mänskliga rättigheter nyligen antog en resolution som i princip förbjuder kritik av islam. Resolutionen är en skandal, eftersom FN-rådet borde veta att mänskliga rättigheter är till för att skydda individer, inte skydda religioner. För de muslimer som vågar sina liv för en vidareutveckling och modernisering av islam är FN-resolutionen ett slag i ansiktet.Lisbeth Lindeborg; doktor i statsvetenskap, DN 3 juni 2007

Budskapet i den libanesiske journalisten Samir Kassirs bok ”Den arabiska olyckan”Han vill en gång för alla sticka hål på föreställningen om ett motsatsförhållande mellan islam och modernismen. Han beskriver lyriskt tanzimat, 1800-talets reformtid i det ottomanska riket. Utvecklingen inom egyptisk film på 1920-talet är ett annat exempel. Plötsligt syntes kvinnor på filmaffischerna och en ny kvinnosyn blev möjlig. Men det här passar inte in i islamisternas världsbild, menar Kassir. I stället dominerar en fossiliserad historiebild där alla lyckade försök i modernismens tecken förnekas. Resultatet har blivit ett kuvat folk som inte ser någon annan lösning än religionen.RAKEL CHUKRI, Sydsvenskan 20070131

Babbel om "folksjäl" tystnad om folkmord Den totalitära lära som numera angriper allt fler länder utlovar en värld styrd av Gud genom islam. Ofrånkomligt leder den till ett dödande så omfattande att metoderna börjar likna folkmord. De senaste hundra åren har tre totalitära idésystem plågat världen: Sovjetkommunismen, nationalsocialismen och islamismen. Alla tre har strävat efter världsherravälde. De anser också att andras åskådningar ska kvävas. Per Ahlmark fd vice statsminister, DN 20070105

Påvens fredsbudskap med anledning av Världsfredsdagen den 1 januari 2007 Hot mot freden: " - I en del kulturer fortfarande existerande antropologiska föreställningarna som hänvisar kvinnan till en plats där hon till stor del är underkastad mannens godtycke. Detta får konsekvenser som skadar den personliga värdigheten och begränsar hennes möjligheter att ta del av sina grundläggande friheter. - Föreställningar om Gud som sporrar till intolerans mot medmänniskorna och till att man i Guds namn använder sig av våld mot dem. Något som vi klart och tydligt måste framhålla är att krig i Guds namn aldrig kan godkännas! När en särskild uppfattning av Gud ligger till grund för kriminella handlingar, är detta ett tecken på att denna uppfattning redan har förvandlats till en ideologi. Vatikanen den 8 december 2006 (Katolsk Observatör)

Heltäckande kläder kan vara hälsorisk Gravida eller ammande kvinnor som bär heltäckande kläder och vistas lite utomhus riskerar mer än andra att lida brist på D-vitamin. Det gäller särskilt dem som flyttar till nordliga länder. Har de dessutom mörk hy ökar risken ytterligare. Sydsvenskan 2006-12-22

Härifrån styr mullorna Iran Islams lag – den som råder i Iran. Den som säger att människor kan dömas till döden för homosexualitet och äktenskapsbrott. Alkohol, säger ayatolla Gerami, då blir det åttio piskrapp om man stör grannarna. Sedan tar han ny sats och lägger ner stor möda på att förklara varför islam är en överlägsen religion. Mer utvecklad än andra. Kristendomen och judendomen, säger han föraktfullt, har ju inte mer än sjuhundra regler som ska styra allt. Islam har sjuhundra regler bara för att gå på toaletten, sjuhundra regler för bön, sjuhundra regler för hur man ska tala med folk. Så ni ser vilken skillnad! säger han triumferande. Sydsvenskan 2006-05-07

"Rätt" islam versus "fel" islam Förre presidenten i Indonesien, Abdurrahman Wahid menar att vi inte skall bedöma islam efter den lilla procent fanatiska extremrörelser som vill påtvinga andra religonen utan istället stödja de 85-90 % som står för en fredlig och tolerant syn. Han menar även att penningflödet till de radikala rörelserna måste stoppas. Katolsk Observatör 2006-04-24

Islam sätter fokus på den europeiska identiteten Ett av de fyra ämnena som Benedikt XVI och hans kardinaler hade att behandla under det senaste konsistoriets dag ägnad åt ”reflexion och bön” den 23 mars var islam. Eller för att vara mera exakt: ”positionen som den katolska kyrkan och den heliga Stolen intar gentemot vår tids islam.” I februariutgåvan av den ansedda tidskriften Studium analyserar två skribenter frågan, och indikerar hur nära förbunden terrorverksamheten är med den panislamistiska ideologin och dess religiösa program. Sandro Magister presenterar här ett utdrag ur denna artikel. Katolsk Observatör 2006-04-21

Manifest för en ny upplysning Människan har grundläggande rättigheter som inte kan förhandlas bort av hänsyn till religion och kultur. Det hävdar Salman Rushdie, Ayaan Hirsi Ali, Taslima Nasreen och en rad andra intellektuella. det handlar inte om en konflikt mellan civilisationer eller om en kamp mellan öst och väst, utan om en global konfrontation mellan demokrati och teokrati. DN 2006-03-02

Islamister vill ha världsmakt Begreppen islam och islamism Islamisternas revolt riktar sig inte bara mot västvärlden utan mot förvästligandet av den egna civilisationen. Den fascistoida islamismens målsättning är att islamisera hela världen, skriver fil dr Lisbeth Lindeborg och varnar för begreppsförvirring. LISBETH LINDEBORG fil dr, journalist, bosatt i Tyskland, SvD 16 februari 2006

En stank från förr   Islamisterna de betraktar judarna som spjutspetsar för det dekadenta, pluralistiska västerland som skall bringas på fall och ge plats åt ett evighetsrike som renats från otrogna. Inspirationskällan är uppenbar. Hasan al-Banna, som bildade Muslimska brödraskapet i Egypten 1928, beundrade nazisterna. Rörelsens nuvarande ledare, Muhammad Mahdi Akef, hävdar att Förintelsen är ett påhitt. Under andra världskriget uppehöll sig en av palestiniernas religiösa ledare, Amin al-Husseini, hos Hitler i Berlin och välkomnade att Nazityskland "definitivt löste det judiska problemet". Sextio år senare kunde det låta så här under en TV-sänd fredagspredikan i Gaza: "Var ni än är, döda dessa judar och dessa amerikaner." PER T OHLSSON, Sydsvenskan 12 februari 2006

Saudiarabien är en dold maktfaktorFör snart 40 år sedan började det saudiska kungahuset exportera sin statsbärande ideologi, en sträng tolkning av sunniislam, wahhabismen. Saudiernas islamistiska frön slog snabbt rot och förgrenade sig i Afrika, Europa och Asien - i skilda tolkningar och med talibanerna och exilsaudiern Usama bin Ladin som det mest extrema utskottet. Bitte Hammargren Svenska Dagbladet 25/11 2001

Läsarnas synpunkter på artikelserien om fundamentalism Sydsvenskans artikelserie "Haram - förbjudet i islams namn" har skapat en mycket livlig debatt bland våra läsare. Vi har tagit emot mängder av telefonsamtal och hundratals e-postkommentarer. Vi publicerar här ett urval av de läsarkommentarer som strömmat in. Sydsvenskan 2006-02-14

Arabiska nationalister ska inte få lägga beslag på islam Svenska muslimer måste vara misstänksamma mot fundamentalistiska agitatorer. Just nu finns det många fanatiker som försöker utnyttja ett upphetsat debattklimat. Den uppmaningen kommer från folkpartisten Goran Rahbi, som själv är muslim från Irak. Sydsvenskan 2006-02-13

Det är här i Sverige muslimer blir extremister Bassem Nasr oroas över att muslimer ofta är mer religiösa i Sverige än vad de varit i hemlandet. Han vet själv att många muslimer i Palestina gärna söker sig till diskotek och att många muslimer i Libanon gärna tar sig en öl eller ett glas vin. – Det är här i Sverige de blir extremister, säger han. Sydsvenskan 2006-02-13

De andra älskar livet. Vi älskar döden": Radikala muslimer i Malmö dras till Köpenhamn. Ögonen glöder på den unge mannen när han utan att tveka förklarar att han inget hellre vill än att dö som martyr. Han kallar sig Muhammed och är just på väg in till bön i Taibamoskén, en sliten gammal fabrikslokal, som fungerar som samlingspunkt för den islamistiska sekten Hizb ut Tahrir.Det är en gråkall vinterdag på Nørrebro i Köpenhamn. Och han talar med övertygelsen hos den som har sett ljuset och funnit den rätta vägen. - De andra älskar livet. Vi älskar döden, säger han med hetta. Sydsvenskan 2006-02-11

Abu Labans roll i Muhammedaffären: att fara med osanningar och överdrifter Delegationerna visade under sina besök upp en mapp med 43 sidor från Abu Labans kansli. Den innehöll inte bara Jyllands-Postens tolv Muhammedkarikatyrer och en satirisk tidningssida från Weekendavisen. Den inkluderade även andra bilder som uppgavs föreställa Muhammed som pedofil och gris – bilder som enskilda muslimer upprörts över och skickat privat till Islamiska trossamfundet.Sydsvenskan 2006-02-11

Extremister lockar vilsna tonåringar i MalmöHon blev upprörd, läraren på Lernia. Kände sig förolämpad, sa hon. Bara för att han vägrade ta henne i hand. – Jag kan inte röra vid kvinnor. Det handlar om min religion. ”Du kan polisanmäla eller JO-anmäla eller vad som helst”, sa jag. Min religion är min lag.Av Olle Lönnaeus, Niklas Orrenius och Erik Magnusson Sydsvenskan 9 februari 2006

Djup splittring bland Malmös muslimer Missnöjet gäller vd Bejzat Becirovs benhårda motstånd mot politik och religiös fundamentalism. Det finns nästan en halv miljon muslimer i Sverige. Cirka femtiotusen av dem bor i Malmö. Men de flesta av dem är bara muslimer "till namnet" - de är inte mer religiösa än vanliga svenskar är kristna. Sydsvenskan 2006-02-06

Terrorstämplade saudier ville ta över Islamic Center i Malmö Vid ett möte i moskén erbjöd schejk Akil al-Akil (bilden) centrets vd Bejzat Becirov fem miljoner dollar för att underteckna ett kontrakt – och överlämna makten. I dag är stiftelsen och shejken terroriststämplade av USA och FN, utpekade som al-Qaidas finansiärer. Bland Sveriges muslimer pågår en strid mellan fundamentalister som vill politisera islam – och de som vill utöva sin tro i samklang med det svenska samhället. Sydsvenskan 2006-02-07

Varning för islamismen Efter kommunismen och nazismen kommer islamismen - inte att förväxla med islam. Med absoluta sanningsanspråk. Med krav på total underkastelse. En rörelse vars ledare mässar: "Vi älskar döden mer än ni älskar livet." Sydsvenskan 2006-02-06

Islamisk terrorism är resultatet av det som lärs ut i koranskolornaTerrorism är inte det oväntade resultatet av islam, utan det direkta resultatet av det som lärs vid de traditionella koranskolorna. Och inte bara på grund av att många skolor tränar barnen och ungdomarna i terrorism och guerillakrigföring, utan främst på grund av att de lär ut fundamentalism. De målar ut religionen som en lösning på alla problem och ser på både västvärlden och resten av världen på ett oförsonligt och radikalt sätt som gör att de finner jihad vara den enda lösningen, dvs. ödeläggandet av västvärlden och av allt annat som verkar att konspirera emot religionen p. Samir Khalil Samir, en egyptisk jesuit och professor i arabiska och islamska studier vid Saint-Joseph-universitetet i Beirut.

"Se upp för halal-hippier" De kallats halal-hippies. De är "goda människor" med liberala värderingar på vänsterkanten som tagit på sig den vite mannens skuldbörda. De har en förmyndaraktig syn på den värnlöse och missförstådde "andre" - denne behöver deras skydd och engagemang till varje pris. De är oförmögna att se brister hos den grupp de värnar om. De ser inte exempelvis den problematiska kvinnosynen, hederstänkandet, kränkningarna av barns rättigheter och den utbredda homofobin bland muslimer. De ser inte den rasism som frodas bland invandrargrupper sinsemellan och mot svenskar. De vulgariserar rasistbegreppet och använder det mot varje försök att peka på problem bland muslimer. Pernilla Ouis, forskare och muslim., Sydsvenskan 2005-12-19

Sveriges muslimska råd genomsyrat av det islamistiska Muslimska brödraskapetIslamisterna i har många år försökt övertyga politiker och andra att muslimer måste avskiljas från andra medborgare juridiskt och socialt, att det är förbjudet för muslimer att låta sig påverkas av icke-islamiska idéer. De vill inte kännas vid att många muslimer, särskilt kvinnor, upplever det som en befrielse att komma till ett liberalt Europa.AJE CARLBOM , Sydsvenskan 2005-12-16

Benedictus XVI: terrorism beror på "felaktigt förhållande till sanningen"-Terrorism inspireras inte bara av nihilism utan också av religiös fanatism, som man idag ofta kallar fundamentalism. Nihilister förnekar att det finns en sanning, medan fundamentalister gör anspråk på att tvinga sanningen på andra. De har olika ursprung och kommer till uttryck i olika kulturella sammanhang, men nihilism och fundamentalism har gemensamt ett farligt förakt för människan och hennes liv, och i sista hand för Gud själv. Grunden för detta gemensamma öde är nämligen en förvridning av sanningen om Gud. Nihilismen förnekar att han finns, fundamentalismen tecknar en karikatyr av hans kärleksfulla och barmhärtiga ansikte och ersätter honom med avgudar som man skapat till sin egen avbild. Vatikanradions skandinaviska avdelning/OB/05-12-13

Muslimerna i Sverige är inte en homogen grupp.Fundamentalisternas skräck är ett mångkulturellt samhälle där människor lever tillsammans och respekterar varandras tro. De lär sina att barn att förakta människor som utövar sin religion på annat sätt än de själva för de tror deras religion är den enda rätta. Vi är många muslimer som redan har upplevt deras förtryck i våra ursprungsländer. Det är därför mycket angeläget att de olika tolkningarna av islam förs upp på dagordningen i den svenska samhällsdebatten.s-kvinnornas ordförande Nalin Pekgul, Sydsvenskan 2005-12-13

Predikant hjärntvättade min son. - En av terroristerna, en kvinna här i området, sa att jag skulle brinna i helvetet för att jag vägrar vara fundamentalist. Det är förfärligt. Så säger ingen i Bosnien. Men det blev för mycket när sonen för tre år sedan anklagade mamma för att vara en dålig muslim för att hon vägrade bära slöja. Det var en pojke här som tog med honom till moskén i Gamlestaden. Han sa att han måste bli renlärig. Han påstod att han måste lyssna på Gud, inte på sin mamma. Jusuf var då bara femton år. Han förbjöds att återvända till moskéns koranutbildning. Mamma tyckte att Jusuf i stället skulle ägna sig åt boxningsträningen och skolan. Men sonen gav upp idrotten och satsade i stället på ett liv i harmoni med Allah. Han började odla skägg. Han vägrade att vidröra kvinnor. Han skolkade från skolans religions- eller musiklektioner. Nästan varje kväll smet han i väg till moskén. En dag gav sig Jusuf av till skolan i nya kläder. Han hade köpt en fotsid muslimsk klädedräkt och en palestinsk sjal. Sydsvenskan 2005-11-25

I den islamiska mittfåranI Mattias Gardells bok "bin Ladin i våra hjärtan"kantrar författaren över i ett tämligen okritiskt accepterande av islamisternas propaganda. Stöd för självmordsbombning, könsstympning och hustruaga är för Gardell harmlös "folkhemsislamism": "socialdemokrati, om än med moralkonservativa inslag". Mats Skogkär Sydsvenskans ledarsida 20051118

Ledare för Stora moskén i Stockholm bör inte få representera svenska muslimer"Sveriges moskéer håller sakta men säkert på att tas över av Muslimska brödraskapet. Denna elit tillåter inte förekomsten av annat tänkande på våra moskéer, och muslimer som inte har sympatier med Brödraskapet utesluts från moskéernas ledarskap, eller motarbetas, bland annat genom mobbning. Under flera besök som jag gjorde förra året på Stora moskén visade det sig bland annat att under fredagsbönen spred moskén dubbla budskap. På arabiska hölls det hattal mot USA och på svenska hyllningar. När artikeln publicerades i Svenska Dagbladet, (23 maj 2004) vägrade statsrådet Mona Sahlin att kommentera den. Varför? För mig väcktes frågan: Var står egentligen Mona Sahlin och socialdemokraterna i frågan om att bekämpa extremism?Salam Karam är frilansjournalist och muslim, Expressen 2005-09-09

Svenska islamister hotar att döda mig"Brittiska regeringen borde ha vidtagit radikala åtgärder för att stoppa hatpredikanterna, även om detta skulle ha lett till att några av de islamiska församlingarna hade stängts, något som för övrigt liberala brittiska muslimer länge krävt men inte fått gehör för. Jag vill också berömma den brittiska regeringen för dess hantering av attentaten. Att utvisa hatpredikanter är helt rätt. Men det är viktigt att alla individers mänskliga rättigheter garanteras även vid utvisningar av kriminella. Det är en förutsättning för att demokrati och tolerans ska kunna vinna över hat och extremism."HASSAN MOUSSA, ordförande i Sveriges imamråd, Expressen 2005-09-06

Militant islamism utgör den tredje totalitarismenDe makthavare som inte behandlar islamismen som en totalitär rörelse blir indirekt medskyldiga till terrorism. Medan man i Frankrike och nu i Storbritannien börjar se närmare på islamismens mångnationella nätverk anses det inte politiskt korrekt att diskutera öppet om detta i Tyskland och Skandinavien. Temat är tabubelagt. Men med tanke på den intolerans som utgår från islamismen är varje form av tolerans visavi militanta islamister ansvarslös. Överallt i Europa från norr till söder, från väst till öst, finner vi islamismens utlöpare i städer och samhällen. Oavsett vad de otaliga islamistiska föreningarna, grupperna och moskéerna kallar sig så är de förenade i sin strävan att föra det "civilisationernas krig", som Muslimska brödraskapet utropade 1928 och som nu pågått i över 70 år, till seger. LISBETH LINDEBORG, Statsvetare verksam i Tyskland, DN 13 augusti 2005

"Muslimer världen över har länge varit offer för wahhabismen. Vi har fått nog." Unga muslimer i Europa rekryteras med stipendium till koranskolor där de lärs en ideologi som delar upp världen i goda, "rättrogna", och onda, "otrogna". Rötterna till denna världsbild finns i den saudiska tolkningen av islam, wahhabismen. Ända från sin början på 1700-talet präglades wahhabismen av våld. Det är en puristisk sekt som vill rensa islam från allt som de ser som innovationer.av Mohamed Omar och Salam Karam, Aftonbladet 20 juli 2005

I Guds namnDet finns en påfallande strukturell släktskap mellan "Bibelbältets" världsbild, den kristna högerns apokalyptiska slutstridsfantasier, och det vi finner hos den militanta islamismens extremgrupper. Det gäller metoder (inklusive mord, terrordåd, bombaktioner) och idévärld (antingen vän eller fiende-dualismen, konspirationsteorierna). - Om Ingmar Karlssons bok "Tro, terror och tolerans. Essäer om religion och politik"JAN HJÄRPE, professor i islamologi; Sydsvenskanv 1/4 2004

Fanatiker fläckar islam Sjuk religionstolkning Terror har blivit islams kännemärke. De rättslärda muslimska schejker som skickar unga muslimer in i döden och uppmuntrar terrordåd måste ställas till svars. Vägen till läkedom för islamiska samhällen är självinsikt och bekännelse, skriver Abdel Rahman al-Rashed, kolumnist och före detta chefredaktör på den arabiska tidningen al-Sharq al-Awsat. Svenska Dagbladet, 9 september 2004

Imam i Stockholm bad våldsanhängare lämna moskén "Det förtryck muslimerna runtom i världen känner är en konsekvens av de fundamentalistiska idéer som har slagit sig rot i arabvärlden, men också bland muslimer i Sverige. Vi muslimer förtjänar att bli förtryckta. Vi får skylla oss själva. Vår underlägsenhet beror på att vi har tagit avstånd från profetens budskap. Islam förespråkar jämlikhet mellan män och kvinnor. Islam förespråkar att vi skall utbilda oss. Det första budskap profeten fick av Gud var "Läs". Men i dag är 70 miljoner araber analfabeter". Svenska Dagbladet 13/3 2004

Glöm Sharon och Arafat Politiker med ett tydligt vi-och-dom-tänkande förmår inte att skapa fred i Mellanöstern och bekämpa fördomar och fundamentalism. Satsa i stället på fredslängtande människor, som möts och upptäcker varandra över gränserna, skriver islamologen Jan Hjärpe i samtalet om antisemitism och folkmord. Jan Hjärpe, professor i islamologi, Lunds universitet, Svenska Dagbladet 2004-01-29

Terrorism, krig

Översättningar

Islam balanserar på en tunn lina mellan våld och reform av Samir Khalil Samir, sj

Våldsamma fatwor oroar de muslimska regeringarna av Samir Khalil Samir, S.J.

En bok avslöjar Marockos och Saudi-arabiens plan att förvandla Spanien till ett muslimskt land igen. I boken kommer dess författare till den slutsatsen att den muslimska världen försöker att ideologiskt återvinna "Al Andalus" (det historiska namnet för det muslimska Spanien). Montánchez, chefredaktör för efterforskningsavdelningen i tidningen La Razón och Pedro Canales, korrespondent för Magreb i samma tidning undertecknar boken tillsammans och understryker att det bara rör sig om att starta en social debatt kring detta fenomen.Conoze.com

Johannes Paulus II om krig i Guds namn - Utdrag från Ett liv med Karol - Rom, den 26 januari 2007 Översättning till svenska från zenit.org. engelsk text.

Benedikt XVI kallade mordet på Egyptens ambassadör i Irak avskyvärtI mänsklighetens historia har en ambassadörs person alltid betraktats som helig, såtillvida som han är den officielle representanten för sitt folk i kraft av sitt ämbete alltid är anförtrodd ett uppdrag att verka för fred, harmoni och broderskap bland folken. 8 juli 2005 (Zenit.org)

Muslimskt dekret mot självmordsattacker välkomnas"Var och en som deltar i en självmordsattack och tror, att han eller hon hade Guds välsignelse, skall inte betraktas som muslim" 23 maj 2005 Zenit.org

Profeten Muhammeds relation till våld och krigEn översättning från valda delar "Jihad" av Paul Fregosi 

Är islam en fredsälskande religion?Vissa verser tycks tillräckligt klart säga, att Koranen lär ett fredligt svar till dem som motsätter sig islam. Men det finns andra verser i Koranen som säger det helt motsatta. answering-islam.org.uk

Det heliga kriget  Muslimer insisterar eftertryckligt, att Jihad eller det heliga kriget endast var ett försvarsmedel och aldrig användes som offensiv handling.

Jihad; det heliga krigetJihad, det islamska så kallade heliga kriget har varit ett levande faktum i Europa, Asien, Afrika och Främre Orienten och Mellersta Östern i mer än 1.300 år. Korstågen varade mindre än tvåhundra år och i olikhet till Jihad, som är universellt, till stor del är begränsade till det heliga landet. Dessutom har korstågen varit över i mer än 700 år, medan ett Jihad fortfarande pågår i världen. Koloniseringen i Väst av närliggande muslimska länder varade c:a 130 år från omkring 1830 till 1960 c:a. Den muslimska kolonisationen av olika länder i Europa varade 1.300 år från 600-talet till mitten av 1960-talet. Ändå är det egendomligt nog muslimerna, araberna och morerna, för att vara exakt, som är mest bittra i fråga om koloniseringen och de förödmjukelser de varit underkastade; och det är européerna som hyser skam och skuld. Det borde vara tvärtom.En översättning från valda delar "Jihad" av Paul Fregosi 

Al-Qaida's rötter i nazismen och marxismenAv Francis Fukuyama & Nadav SaminExpressen 2002-10-15 

Vem skulle kunna dra nytta av ett krig mot Irak? "Vem tjänar på att gå till konfrontation mot 1 billion muslimer och riskera flera tiotals år av agressioner från den muslimska världen?" undrar Cardinal Sodano ZENIT, 30.1.2003

Externa artiklar

Från proletariat till kalifat En verklighet som många inte vill se, inte vill kännas vid. Hur utbredd denna tolkning av islam är i Sverige och hur många här är beredda att dö martyrdöden som jihadister? Samtidigt fortsätter företrädare för islam i Sverige att gång på gång förneka det religiösa sambandet: "Det här har ingenting med religion att göra, det här har ingenting med islam att göra", "det är fullständigt förbjudet i islam att självmordsbomba". Men det finns ett antal muslimska lärda som legitimerar martyrskap och självmordsbombningar. De unga muslimer som rör sig i den värld filmen skildrar har enligt Hedin "en djup kunskap om islam, alltså de är pålästa och kunniga och vet vad de vill för någonting."
Al-Qaidaledaren Usama bin Ladins återkommande videobudskap till världen är fulla av blinkningar till den vänsteradikala opinionen i Väst. I sin senaste video lät bin Ladin stundtals misstänkt lik en företrädare för antiglobaliseringsrörelsen,SIGNERAT/MATS SKOGKÄR, Sydsvenskan 18 oktober 2007

Bomberna i Alger ett eko av historien Algeriet är ett tidigt exempel på hur västerländsk avhumanisering föder terrorism. Algeriet är också ett exempel på hur demoraliserande det är när terrorister börjar döda den lokala poliskåren, och på hur gerillakrig i oländig terräng inte kan vinnas. Speciellt inte om gerillan kan fly och få förstärkningar från närliggande länder (Algeriet från Tunisien och Marocko, Irak från Syrien, Iran och Algeriet). Den franska apartheidpolitiken var av avancerat snitt, och det sjuåriga frigörelsekriget kom att bli rått och blodigt. När FN filade på deklarationer om rätten till nationellt självbestämmande hävdade fransmännen fortfarande envist att Algeriet inte bara var en koloni - utan en del av Frankrike! Redan 1955 poserade därför franska soldater framför kameror med Gauloises i mungipan, vapen i hand och förnedrade algerier vid fötterna. Sju år senare var Algeriet självständigt. Sydsvenskan 13 april 2007

Krigsvägrande officer inför rätta Min lydnad är till USA:s konstitution, inte till dem som ger olagliga order. Kriget i Irak är inte bara moraliskt fel, utan också ett förskräckligt brott mot amerikansk lag. Mitt deltagande skulle göra mig skyldig till krigsbrott. Sydsvenskan 2007-02-05

Kurage eller förräderi? Watadas försvar är hans rätt, nej hans plikt, att vägra lyda order som är förkastliga.Rakel Chukri, Sydsvenskan 2007-01-23

Officer åtalas för vägran delta i Irakkriget Watada sade att kriget och USA:s ockupation av Irak är "olaglig" och att hans deltagande skulle göra honom delaktig i krigsbrott. Sydsvenskan 2006-06-06

Påvens fredsbudskap med anledning av Världsfredsdagen den 1 januari 2007 Hot mot freden: " - I en del kulturer fortfarande existerande antropologiska föreställningarna som hänvisar kvinnan till en plats där hon till stor del är underkastad mannens godtycke. Detta får konsekvenser som skadar den personliga värdigheten och begränsar hennes möjligheter att ta del av sina grundläggande friheter. - Föreställningar om Gud som sporrar till intolerans mot medmänniskorna och till att man i Guds namn använder sig av våld mot dem. Något som vi klart och tydligt måste framhålla är att krig i Guds namn aldrig kan godkännas! När en särskild uppfattning av Gud ligger till grund för kriminella handlingar, är detta ett tecken på att denna uppfattning redan har förvandlats till en ideologi. Vatikanen den 8 december 2006 (Katolsk Observatör)

Hjärpe om avrättningen: Nu blir han martyr – Avrättningen av Saddam Hussein skedde vid den mest olyckliga möjliga tidpunkten. – Just nu inleddes ju en stor offerhögtid och människor som känt sympati med Saddam Hussein kommer att se honom som ännu mer av ett offer, en martyr. Både Bagdadregeringen och USA haft intresse av att Saddam Hussein avrättades redan nu. – Då slipper man få klarlagt och diskuterat vad som exempelvis hände under Anfal-offensiven mot kurderna på 80-talet, då USA stödde Saddam Hussein. Nu kommer inte kurderna att få sin rättvisa. Jan Hjärpe, professor emeritus i islamologi, Sydsvenskan 20061231

Fattigdomen hotar freden, sade "de fattigas bankir Muhammad YunusUSA har lagt ner över 530 miljarder dollar (3 600 miljarder kronor) på kriget i Irak. Jag tror att terrorismen aldrig kan besegras med militära medel. Terrorism måste fördömas så starkt det bara går men att det är dess orsaker som måste bekämpas: – Att lägga resurser på att förbättra de fattigas liv är en bättre strategi än att lägga dem på vapen.Sydsvenskan 2006-12-10

'Kriget som inte går att vinna Insikten att USA sedan länge är på väg mot ett närmast oundvikligt nederlag i Irak kan få ännu mer genomgripande konsekvenser än attackerna den 11 september 2001, såväl för USA som för resten av världenWILHELM AGRELL författattare, fred- och konfliktforskare, Sydsvenskan 20061212

Pernilla Ouis läser om slöjan Unga muslimska kvinnor är pressade av sina föräldrars traditioner och förtryck. De är klämda mellan två system där de inte passar in i något: västerlandets modernitet och föräldrarnas traditioner från de forna hemländerna. Inget system accepterar olikheter eller uppror mot rådande normer. En strategi tjejerna framgångsrikt tillämpar är islamiseringen, som kan ses som en kulturellt acceptabel modernisering. PERNILLA OUIS fil dr, lektor vid Imer, Malmö högskola Sydsvenskan 20061121

USA gjorde ett fundamentalt misstag som invaderade IrakOm militären lämnar Irak kan islamiska extremister från hela världen agera helt fritt i hjärtat av världens främsta oljeregion. Men om militären stannar kvar blir den en allt större magnet för jihadister och Irak blir ett övningsläger för en ny generations gudskrigare, precis som Afghanistan var på 1980-talet.SvD 20 november 2006

Vatikanens förklaring av Påvens ord om islam i Regensburg När det gäller den bysantinske kejsaren Manuel II Palailogos bedömning, som påven citerade i sitt föredrag i Regensburg, hade den helige Fadern alls inte avsikten att hålla med i det kejsaren sade. Han använde den enbart som tillfälle för att inom det akademiska sammanhanget och som ett komplement till en fullständig och uppmärksam läsning av texten, erbjuda några reflektioner om ämnet som berör förhållandet mellan religion och våld i allmänhet och detta ledde till en klar och tydlig vägran att erkänna att våld kan motiveras med religionKatolsk Observatör 16/09/2006

Tron, förnuftet och universitetet Kejsaren Manuel II Palailogos: Angående Jihad (det heliga kriget) (Koranen 2, vers 256) ”Det bör ej råda tvång i trosangelägenheter”. Kejsaren begrundar ingående vari det absurda ligger att vilja utbreda tron genom våld. Gud finner inget behag i blod och att handla i motsats till förnuftet. Det står i strid mot Guds väsen. Tron är själens frukt, inte kroppens. Den som vill föra någon till tron behöver alltså kunna tala väl och resonera på rätt sätt, inte bruka våld och hotelser... För att övertyga en förnuftig själ behöver man inte en stark arm, inte vapen eller något annat medel med vilket man kan hota någon till döden..."Föreläsning av påven Benediktus XVI vid universitetet i Regensburg, den 12 september 2006, Katolsk Observatör

Arabvärldens medier agerar som propagandaapparat för fredsmotståndarePå grund av krigen har ekonomierna i många muslimska länder stagnerat, fattigdomen och analfabetismen har ökat och militanta islamistiska proteströrelser har blivit populärare. Diktatorer har utnyttjat det så kallade kriget mot sionismen som en förevändning för att hindra demokratiska reformer i sina länder. Hur länge skall oansvariga ledare i islams och nationalismens namn få suga ut våra unga människors blod, förstöra det våra föräldrar byggde och leda oss in i en framtid med våld, fanatism, antihumanism och dödskultur? Salaam Karam, Sydsvenskan 12 augusti 2006

Islamism på gott och ont Islamisterna har fått gehör för sin separatistiska modell hos politiker som lierat sig med religiösa ledare som står ideologiskt nära Muslimska brödraskapet. Så är det i hela Europa. Broderskapsrörelsen inom socialdemokratin har ett mångårigt samarbete - dialog, som det kallas - med den stora moskén i Stockholm vid Medborgarplatsen. I deras gemensamma rapporter framgår att islamisterna fått gehör för idén att bästa sättet att integrera muslimer är att separera dem från alla andra. - Men här, i Europa, finns en påtaglig risk för att strategin att skapa trygghet och ordning med hjälp av islam bidrar till att kraftigt försvåra integrationen för de muslimska barn och ungdomar som vill etablera sig i ett europeiskt sammanhang.AJE CARLBOM, forskare och lärare, Malmö högskola, Sydsvenskan 20061018

Fall inte undan ""Problemet är inte påvens uttalanden utan extremisternas reaktioner." Men inte bara extremisternas. Från Sveriges muslimska råd kommer de sedvanliga, självrättfärdigande fraserna. "Respekt" och "tolerans" efterlyses, men inte en antydan om att detta skulle vara något som bör krävas av alla. Trist men inte oväntat. Enligt islamisterna skall islam vara en religion höjd över all kritik: så som det är i Iran eller Saudiarabien skall det också vara i resten av världen. Det är naturligtvis ett krav som ingen som tror på demokrati och mänskliga rättigheter, på tolerans och verklig dialog, kan acceptera. Oavsett religiös tillhörighet. Det är dags att tala tydligt om den saken. Undfallenhet är ingen lösning."Sydsvenskan 2006-09-26

Amerikansk rapport: Irakkriget har ökat terrorhotet USA:s krig i Irak har bidragit till en ny våg av islamisk extremism och ökat det globala terrorhotet. Det fastslår amerikansk underrättelsetjänst i en hemligstämplad rapport, i bjärt kontrast till president George W Bushs påstående att världen har blivit säkrare..Sydsvenskan 2006-09-24

Motreaktion: Påven har rätt"Den våldsamma reaktionen i många delar av den islamiska världen bekräftar påvens värsta farhågor: att många islamister länkar samman religion och våld och vägrar att svara på kritik med rationella argument. I stället blir det demonstrationer, hot och våld"SvD 2006-09-19

Kampen om islams hjärta Gilles Kepels bok från 2004, "Fitna. Guerre au coeur de l'islam", finns nu på svenska. Den handlar om det som på arabiska heter just fitna, djup oenighet, en kamp om vilka som ska företräda islam. Kepel ger förklaringar till varför den amerikanska politiken kört fast i Afghanistan och Irak och förlorat kampen om opinionerna i den muslimska världen. USA:s politik kännetecknas av motstridiga intressen (behovet av oljan kontra Israels säkerhet), och av ett ideologiskt normativt tänkande där de "neokonservativas" mål och metoder inte harmonierar.Jan Hjärpe, professor emeritus i islamologi vid Lunds universitet, Sydsvenskan 7 september 2006

Benedictus XVI: "De som dödar i Guds namn får avlägga räkenskap" De som dödar i Guds namn skall få avlägga räkenskap för honom för han är allas skapare och fader, sade Benedictus XVI den 26 februari i en kommentar till våldsamheter och angrepp mot kristna och muslimska kultplatser i Irak och Nigera. Gud är allas skapare och fader, och dem som dödar sina syskon i hans namn skall han avkräva en sträng räkenskap.Vatikanradion 27/02/2006

En missionspräst i Turkiet ger sitt liv och blir martyr ROM, den 7 februari, 2006 – Han hade just knäböjt för att be en stund efter att ha firat mässan i den lilla katolska kyrkan i Trabzon, i norra Turkiet, vid Svarta Havet, när en ung man sköt honom i ryggen två gånger med en pistol under rop på ”Allah akbar” – Allah är störst. Katolsk Observatör 2006-02-09

Pengar i Allahs namn används till terrorism Många muslimer skänker i Guds namn pengar till bistånd som västvärlden ser som stöd till terrorism. Den offerviljan ledde nyligen till att en falafelförsäljare från Malmö och en imam från Stockholm dömdes till flera års fängelse för finansiering av terror. Domen bygger på grundmaterial från USA. USA har författat en liknande anklagelseakt mot hjälporganisationen al-Aqsa spannmål i Malmö. De ansvariga för det lilla biståndskontoret på Nobelvägen hotas nu av åtal. Sydsvenskan 2006-02-12

Extremister lockar vilsna tonåringar i MalmöHon blev upprörd, läraren på Lernia. Kände sig förolämpad, sa hon. Bara för att han vägrade ta henne i hand. – Jag kan inte röra vid kvinnor. Det handlar om min religion. ”Du kan polisanmäla eller JO-anmäla eller vad som helst”, sa jag. Min religion är min lag.Av Olle Lönnaeus, Niklas Orrenius och Erik Magnusson Sydsvenskan 9 februari 2006

Djup splittring bland Malmös muslimer Missnöjet gäller vd Bejzat Becirovs benhårda motstånd mot politik och religiös fundamentalism. Det finns nästan en halv miljon muslimer i Sverige. Cirka femtiotusen av dem bor i Malmö. Men de flesta av dem är bara muslimer "till namnet" - de är inte mer religiösa än vanliga svenskar är kristna. Sydsvenskan 2006-02-06

Terrorstämplade saudier ville ta över Islamic Center i Malmö Vid ett möte i moskén erbjöd schejk Akil al-Akil (bilden) centrets vd Bejzat Becirov fem miljoner dollar för att underteckna ett kontrakt – och överlämna makten. I dag är stiftelsen och shejken terroriststämplade av USA och FN, utpekade som al-Qaidas finansiärer. Bland Sveriges muslimer pågår en strid mellan fundamentalister som vill politisera islam – och de som vill utöva sin tro i samklang med det svenska samhället. Sydsvenskan 2006-02-07

Säpo skall spana efter muslimska extremister i skolorna De flesta förövarna i Londonbombningarna var andra generationens invandrare som levt välordnade liv i spanska och brittiska storstadsmiljöer. Enligt Säpos synsätt genomgår den unge muslim som är redo att begå terroristbrott i islams namn en ideologisk process: först blir han radikal, därefter fundamentalist, sedan extremist och slutligen terrorist. Enligt Bergenstrand hamnar den stora majoriteten muslimer därför utanför Säpos sökfält. Sydsvenskan 23 januari 2006

Maskerad man varnar för attentat i Australien, Italien, Storbritannien och USA En av ledarna för den sydostasiatiska organisationen Jemaah Islamiyah, Noordin Mohammad Top. - Så länge ni behåller era soldater i Irak och Afghanistan och terroriserar muslimska människor ska ni känna av vår terror. Sydsvenskan 17 november 2005

USA fängslade 83 000 i världen Gripandena och förhören har kritiserats flera gånger i Washingtonkongressen och av människorättsgrupper. Kritiken har gällt behandlingen av de huvudsakligen muslimska och manliga fångarna. Sydsvenskan 17 november 2005

Föräldralösa efter jordbävningen i Pakistan värvas till JihadDe islamistiska gruppernas popularitet har ökat markant sedan jordbävningen den 8 oktober. De var de första som som gav hjälp i de värst drabbade byarna. Deras förmåga att köra in lyftutrustning och tält har gett många nya supportrar, men enligt hjälporganisationerna i området använder grupperna sin popularitet för att smuggla vapen och rekrytera unga sårbara människor. Aftonbladet 2005-11-15

Svenska islamister hotar att döda mig"Brittiska regeringen borde ha vidtagit radikala åtgärder för att stoppa hatpredikanterna, även om detta skulle ha lett till att några av de islamiska församlingarna hade stängts, något som för övrigt liberala brittiska muslimer länge krävt men inte fått gehör för. Jag vill också berömma den brittiska regeringen för dess hantering av attentaten. Att utvisa hatpredikanter är helt rätt. Men det är viktigt att alla individers mänskliga rättigheter garanteras även vid utvisningar av kriminella. Det är en förutsättning för att demokrati och tolerans ska kunna vinna över hat och extremism."HASSAN MOUSSA, ordförande i Sveriges imamråd, Expressen 2005-09-06

Den som behandlas som terrorist blir detDet mest typiska draget i terroristens världsbild är dualismen. Världen indelas i två delar. För eller emot. Det finns bara vänner och fiender. I Usama bin Ladins uttalanden - de har varit ganska många och borde begrundas på allvar, han menar vad han säger! - betonar han att alla muslimer som inte stöder kampen är avfällingar och därmed fiender. Denna dualism i världsbilden bekräftas av president Bushs lika dualistiska tes att "de som inte stöder oss i kampen mot terrorismen hjälper terroristerna". Det är samma sorts tänkande. Det har en poäng: Finns det bara medkämpar och fiender, så finns det inga oskyldiga civila. Det är alltså en viktig tanke för att legitimera bombningar med oundvikliga collateral casualties, eller attacker mot tåg och tunnelbanor.AV JAN HJÄRPE professor i islamologi vid Lunds universitet, SvD 14 juli 2005

"Muslimer världen över har länge varit offer för wahhabismen. Vi har fått nog." Unga muslimer i Europa rekryteras med stipendium till koranskolor där de lärs en ideologi som delar upp världen i goda, "rättrogna", och onda, "otrogna". Rötterna till denna världsbild finns i den saudiska tolkningen av islam, wahhabismen. Ända från sin början på 1700-talet präglades wahhabismen av våld. Det är en puristisk sekt som vill rensa islam från allt som de ser som innovationer.Mohamed Omar författare, Salam Karam journalist, Aftonbladet 20 juli 2005

Väst – sluta upp med alla misslyckade försök att krossa terrorn&Många av dem som slåss vill dock inte utradera väst som ett mål i sig. Målet för dem är mer begränsat: att få ut väst ur arabvärlden. Ju mer väst tar i med hårdare tag, desto fler självmordsvilliga fanatiker skapas. Alltså: bort med västliga vapen ur arabvärlden samt lös Israel-Palestina-frågan. Waldemar Ingdahl, vd för tankesmedjan Eudoxa; Oscar Swartz, IT-entreprenör, ekonom och samhällsanalytiker, Aftonbladet 15 juli 2005

Fatwa mot självmordsbombareFatwan är menad att ta död på myten att självmordbombare kommer till himlen. Det förbjudet att döda oskylidiga. Den som deltar i en självmordsattack och tror sig ha Guds välsignelse kommer inte att betraktas som muslim, säger Mufti Muneebur Rehman, ordförande för en paraplyorganisation för religiösa seminarier från olika inriktningar.Dagen 2005-05-23

Jihad förbjuder terrorEn förvanskning jihadbegreppet har berett grogrunden för brottsliga terrorhandlingar och som nu leder till att väst och islam åter står emot varandra i en närmast korstågsliknande konstellation. I det ursprungliga jihadbegreppet ingick förbud att angripa barn och civila samt att misshandla och döda krigsfångar. Terrorhandlingar kan alltså aldrig försvaras med utgångspunkt i shariarätten eller med utgångspunkt i jihaddoktrinen. De är och förblir brottsliga handlingar, som skall bestraffas av shariadomstolarna såsom oförenliga med islam.SvD 30/9 2001 

Tariq Alis bok "Fundamentalisternas kamp"Islamsk fundamentalism har kunnat växa sig stark endast tack vare västvärldens och särskilt USA:s kortsiktiga politik, driven av antikommunistisk fundamentalism. Den islamska fundamentalismens verkliga motor är den saudiska kungafamiljen. Under slutet på 1700-talet allierade den sig med Ibn Abdul Wahhab (1703-1792) som ett redskap för att lägga under sig de konkurrerande stammar som befolkade den arabiska halvön. Med detta följde wahhabismens extrema föreskrifter: stening av äktenskapsförbrytare, amputation av tjuvar och offentliga avrättningar. Sedan första världskrigets slut har familjen Saud stått under västmakternas och USA:s beskydd. Wahhabismen uppmuntrades som en antikommunistisk rörelse och materialiserades i sin mest extrema version i vad Usama bin Ladin kallade "emiratet Afghanistan". Ali skriver att det var wahhabitiska rådgivare från Saudiarabien som rådde en splittrad talibanledning att spränga de gamla Buddhabilderna, trots invändningar från islamska lärde vid seminarierna i Qom och al-Azhar. Sydsvenskan 13 november 2003

Minst 50 döda i Miss World-kravallerFlera kyrkor har bränts ner. Muslimerna har retat sig på tävlingen och framför allt på tidningen This Day, som hävdat att profeten Muhammed skulle ha velat gifta sig med en av skönheterna om han levde i dagAftonbladet 21 november 2002

Säpochef vill telefonavlyssna muslimska grupperDet finns analytiker som säger att vi får räkna med fem-sex betydande terrorattentat i världen under de närmaste åren. Det är svårt att säga var och när de kommer. Säpochefen utgår från att det i Sverige finns löst sammansatta islamistiska terroristceller som arbetar på samma sätt som den grupp som förberedde pendeltågssprängningarna i Madrid. Sydsvenskan 9 mars 2005

Terrorister värvar anhängare i DanmarkIslamistiska terrorister värvar anhängare i Danmark. På en cd-skiva som sprids till muslimer uppmanas mottagarna att ansluta sig till "heligt krig" i IrakAftonbladet 6 mars 2005

Demokrati ryms i islam Irakiska valet Inkompetenta tolkningar av islam leder till terrorism och kamp mot västvärlden. Efter mer än tio års studier är jag övertygad om att islam låter sig förenas med demokrati, skriver den välkände shiitiske teologen Schejk Dia al-Shakarchi. SvD 2005-01-27

Vad vi ska försvara En oundviklig konflikt, inte mellan islam och kristendom, inte mellan österlandet och västerlandet, utan mellan det demokratiska Europa och ännu en av alla dessa europeiska dödliga och utopiska -ismer. Den militanta islamismen har många gemensamma drag med andra typiskt europeiska idéer som den fanatiska nationalismen, nazismen och med kommunismen.Expressen 2004-11-13

Regissör mördades på öppen gata i AmsterdamTroligt motiv: en hämnd för film om muslimsk kvinnosyn Aftonbladet 2004-11-03

»Man kan inte vara muslim och terrorist på samma gång« Det är ett säkert faktum att alla muslimer inte är terrorister men det är lika säkert, och ytterst smärtsamt, att nästan alla terrorister är muslimer. Abdelrahman al-Rashid, vd för satellit-TV-kanalen al-Arabiya, lade skulden på de muslimska predikanter som han hävdar kapat en fredsälskande och tolerant religion. Eva Boss, Sydsvenskan, 8 september 2004

Väldigt lite kritisk granskning av islam i svenska medier Riktiga muslimer ska enligt islamguiden.com grunda moskéer och skolor i icke-muslimska länder "för att kunna skydda sig själva såväl som sina barn från faran att assimileras".Sydsvenskan 10 augusti 2004

Dubbla budskap i moskénSvD:s medarbetare Salam Karam har vid flera tillfällen under våren besökt stora moskén på Medborgarplatsen. Syftet har varit att jämföra imamens tal på arabiska med tolkens svenska översättning. Hans rapport visar att de kraftiga utfallen mot USA och västvärlden aldrig översätts.SvD 23 maj 2004

Islamistisk terror kan splittra världen beskrivs al-Qaida numera allt oftare i expertkretsar som en "ideologi" eller en "rörelse" för självutnämnda jihadister (gudskrigare)", som "ett muterande virus" eller helt krasst som "en franchisekedja i terror". DN 19/3 2004

Prästväldet stärks i IrakDet var kombinationen av Saddams förtryck, den religiösa väckelsen i norr och söder efter 1989 och amerikansk opportunism (pengar och vapen till religiösa anti-Saddamgrupper) efter Kuwaitkriget som ledde till de religiösa ledarnas totala dominans i söder.Tariq Ali, SvD 040124

Terrorhot mot EU har inte minskatMilitanta islamistiska nätverk upprätthåller rekryteringsstrukturer i Sverige för att locka andra generationens muslimska invandrare till religiös utbildning och i några fall militär träning i Mellanöstern och Centralasien.Claes Ryn är professor vid Catholic University of America och adjungerad professor i samma ämne vid Georgetown University, båda I Washington SvD 031220

Religionskrig handlar ofta om något annat Historien vimlarav konflikter där religionen använts för att piska upp massorna Jörgen Strömberg; Sydsvenskan 2003-12-20

Nu kan maktkampen börja i Irak Den unge al-Sadr uppskattas ha omkring två miljoner anhängare, särskilt i en stor fattig stadsdel i Bagdad, vilken har bytt namn från Saddam-staden till Sadr-staden. Stadsdelen har delats upp i distrikt som styrs av religiösa studenter. al-Sadrs milis har tagit på sig uppgiften att upprätthålla lag och ordning men har även tvingat kvinnor att bära slöja och stängt musikaffärer. Rickard Lagervall, islamolog vid Lunds universitet Sydsvenskan 16 december 2003

Islam är på väg att prägla SverigeIslam i Sverige blir vad vi svenskar gör den till. Det är det officiella Sveriges uppmuntran som islamiserar de muslimska invandrarna, som legitimerar de islamistiska anspråken på att vara ideologiskt normerandeDN 2003-11-26Magnus Karaveli

Försök att förstå det obegripligaDen iranska sekulariseringsprocessen inneburit att självmordsaktioner numera framstår som otänkbara. Martyrskapet har inte längre legitimitet i Iran. Myten om martyrdöden förlorar fotfäste i takt med demokratiseringens framsteg och prästerskapets sinande inflytande. Konklusionen är att självmordsaktionerna inte går att besegra militärt, utan Väst ska invänta demokratiseringsprocessen. SvD 16/4 2003

Bruk och missbruk av begreppet jihadSaddam Hussein uppmanar till självmordsattacker och ett våldsamt jihad, med stöd av islamiska fundamentalister. Men Koranen fördömer i själva verket självmord och avser med jihad den inre kampen för att leva ett rättroget liv. Ingmar Karlsson är författare och generalkonsul i Istanbul; SvD 8/4 2003

Muslimsk ledare fråntas sitt medborgarskap Abu Hamza al-Masri har tjänstgjort som böneledare vid en moské i London och var en av få religiösa ledare som inte tog avstånd från terrordåden den 11 september 2001.Nya Dagen 2003-04-05

Syrisk ledare tror att självmordsbombarna blir flerUSA:s krig mot Irak leder till en radikalisering av den muslimska rörelsen i Mellanöstern. Varje kryssningsmissil som sänds mot Bagdad inspirerar nya unga män att bli självmordsbombare. Den radikala delen av den muslimska rörelsen ser USA och västvärlden som roten till allt ont. De ser ingen annan utväg än att bekämpa USA med alla medel. Den reformistiska delen vägrar att betrakta väst som en fiende. Vi vill ha samarbete och bygga broar. Men tyvärr tror jag att kriget mot Irak ger näring åt de radikala.Sydsvenskan 1/4 2003

Den nya globala oordningenVar 11:e september en vändpunkt i terrorismens flertusenåriga historia, eller har den utvecklats i takt med ny teknik? Och vilken är den bästa antiterrorstrategin på lång sikt? Frågorna diskuteras i en ny antologi om terrorism. SvD 4/3 2003

Kriget går före religionsfrihetenEn allierad med olja i Mellanöstern är viktigare än religionsfrihet. USA vägrar än en gång att placera Saudiarabien på sin svarta lista över länder som bryter mot religionsfriheten.Nya Dagen 2003-03-05

”De är en av de värsta förbrytarna mot religionsfriheten””Oförsvarligt”, är den spontana reaktionen från Nina Shea, en av USA:s mest kända religionsfrihetskämpar:– Saudiarabien är en av de värsta förbrytarna mot religionsfriheten, och det framgår tydligt av utrikesdepartementets egen rapport.Nya Dagen 2003-03-05

Saudiarabien och islams två ansiktenDet finns skäl att tala om två huvudgrenar på det islamiska trädet, enligt Stephen Schwartz: de våldsförhärligande wahhabiterna och de övriga. Tack vare kopplingen till Saudiarabien har den lilla gruppen wahhabiter stort inflytande.Henrik Amneus är f d ambassadör och var baserad i Bagdad 1988-1991. SvD 25/2 2003

Hatets budskap frodas inom Nation of IslamHatets budskap frodas inom Nation of IslamI snart ett decennium har ledaren för Nation of Islam, Louis Farrakhan, dominerat den afrikan-amerikanska politiken. Genom sin ohämmade populism underblåser han polariseringen mellan svarta och vita och mellan muslimer, judar och kristna.Lisbeth Lindeborg är statsvetare, bosatt i Marburg, Tyskland. SvD 24/2 2003

Vatikanens nej till IrakkrigDen allvarligaste följden av ett krig mot Irak skulle bli nya terrorattacker mot USA och dess allierade i väst. Angreppet mot Irak skulle medföra att hatet mot hela västvärlden ökar. Det skulle förmå många unga att gå med i terrororganisationer för jihad mot västerlandet.Signum nr 2/2003

Bush utlöser religionskrigOm Amerika drar i krig kommer den farliga motsättningen mellan "Väst" och "muslimer" att utvecklas till ett religionskrig. Och religionskrig är värst, för de är de mest fanatiska av alla konflikter. Ett krig mot Irak skulle ha den motsatta effekten till den avsedda. I stället för en stabilisering av Mellanöstern skulle vi få se en radikalisering av den muslimska världen. Varje terrorist som dödar i Allahs namn skulle få ett enormt stöd.SvD 1/2 2003

En het centralasiatisk soppa med många kockarAhmed Rashid reagerar på att dessa grupper och rörelser, som använder sig av våld och terror, har lagt sig till med ordet "jihad". Det är ett ord som han själv som muslim i första hand förknippar med den inre kampen, den andliga strävan att bli en bättre människa och att hjälpa andra ... Han ser den nya jihadismen som ett brott med historien, något nytt och negativt, men ett fenomen som måste förstås utifrån den verklighet som givit rörelserna deras bas och gjort dem attraktiva för frustrerade människorSydsvenskan 20/12 2002

Centralasien står inför "talibanisering"En djup kris har skakat de fem centralasiatiska republikerna - Uzbekistan, Turkmenistan, Tadzjikistan, Kirgistan och Kazakstan - sedan Sovjetunionens upplösning 1991. En militant islam har växt fram.SvD 17/12 2002

Här vill barnen bli självmordsbombare78 procent av de tillfrågade barnen vill bli martyrer, självmordsbombare. När alla möjligheter i livet är stängda för dem, börjar de tänka på döden,Nya Dagen 2002-06-12

Grupper som al-Qaida står "i tacksamhetsskuld" till 1900-talets totalitära ideologier. I artikeln visar Fukuyama och Samin på likheter med både marxism och fascism. De hänvisar till forskarna Ladan och Roya Boroumand som dragit slutsatsen att islamismens utmärkande kännetecken - "stetiseringen av döden, glorifieringen av den väpnade kampen, martyrdyrkan" -utmärker modern totalitarism, men saknar förebilder inom islam. Sydsvenskan 16 oktober 2002

Terror, Islam, and Democracy The man who did more than any other to lend an Islamic cast to totalitarian ideology was an Egyptian schoolteacher named Hassan al-Banna (1906–49). Banna was not a theologian by training. Deeply influenced by Egyptian nationalism, he founded the Muslim Brotherhood in 1928 with the express goal of counteracting Western influences.6 By the late 1930s, Nazi Germany had established contacts with revolutionary junior officers in the Egyptian army, including many who were close to the Muslim Brothers. Before long the Brothers, who had begun by pursuing charitable, associational, and cultural activities, also had a youth wing, a creed of unconditional loyalty to the leader, and a paramilitary organization whose slogan “action, obedience, silence” echoed the “believe, obey, fight” motto of the Italian Fascists.by Ladan Boroumand and Roya Boroumand Journal of Democracy (April 2002)  

Al-Qaeda owes as much to Nazism as religious fervour and could unwittingly bring the Islamic world closer to the West Francis Fukuyama and Nadav Samin

Den islamska revolutionen misslyckades Terrordåden mot World Trade Center och Pentagon den 11 september förra året kan ses som ett sista desperat försök att vända trenden och delegitimera de stegrade kraven på demokrati i en lång rad länder från Malaysia till Västafrika.Carl Johan Gardell; Under strecket, SvD 10/7 2002

Islamismens fiende heter Väst"En av islamismens moderrörelser, det muslimska brödraskapet, grundades i Egypten 1928. Den bildades som en inomislamisk reformrörelse, men protesterade också mot Storbritanniens och kristna missionsrörelsers inflytande i landet. En antikolonial strömning har varit närvarande inom islamismen sedan dess begynnelse. Denna riktas i dag mot Västvärlden generellt, speciellt USA, och inte endast mot tidigare kolonialmakter."Leif Stenberg är forskarassistent i islamologi

Al-Qaida - ett medieföretag i livsstilssektornAl-Qaidas terrorister är utan tvekan barn av moderniteten och den globala världsordningen. De kommunicerade - i det talibanstyrda Afghanistan - med amerikanska satellittelefoner och använde japanska datorer och faxmaskiner. En av bin Ladins militära rådgivare har doktorerat i psykologi vid ett egyptiskt universitet och arbetade senare som dataexpert på ett amerikanskt företag i Kalifornien. Attackerna den 11 september utfördes av en världsvan och välutbildad elit som bokade sina flygresor på Internet och relaxade efter jobbet på gym och pizzerior. Vapen- och bombinstruktioner distribuerades via webbsajter och cd-romskivor.Carl Johan Gardell SvD 2002-05-22

Länkar

The History of Jihad site This site is co-ordinated by Robin MacArthur with Mahomet Mostapha and Naim al Khoury, New Jersey. Other contributors to this site include professors and members of the faculty from the Universities of Stanford and Michigan (Ann Arbor), Kansas State University, Ohio State University, and the London School of Economics. We strongly suggest that this site be recommended as additional reading for students of Islamic History.

Pressklipp - nyheter

I världen

Dold turkisk agenda  Det turkiska regeringspartiet AKP, som hotas av förbud, har under sina sex år vid makten gjort mer för att modernisera landet än vad som åstadkommits under åttio år. Kravet på förbud har inte med religionsfrågor att göra utan är politiskt betingat, skriver diplomaten och författaren Ingmar Karlsson, som i augusti kommer ut med boken Kurdi­stan – landet som icke är. INGMAR KARLSSON, ambassadör, Sydsvenskan 080713

Foto på Obama utlöste gräl Barack Obamas kampanj borde skämmas om den antyder att ett foto på honom i traditionella somaliska kläder skulle kunna söndra. DN 26 februari 2008

Islam och tempelberget En broschyr som de radikala grna vill förstöra. Palestinska politiker och muslimska tjänstemän framhåller envist att det inte finns någon judisk anknytning till Tempelberget. Detta står helt i motsats till en liten broschyr som den högsta muslimska myndigheten i Jerusalem publicerade under den brittiska mandatperioden. Där framhålls en helt annan ståndpunkt. Skriften som gavs ut år 1930 säger att sambandet mellan Tempelberget i modern tid och det första templet är "bortom allt tvivel".Anders Brogren

Jerusalem alltid varit en palestinsk-arabisk stad? "Under mänsklighetens hela historia har Jerusalem alltid varit en palestinsk-arabisk stad. - Från år 600 f. Kr. är det slut med judarnas politiska historia i Palestina." - Läs en minst sagt annorlunda historieskrivning från Egyptens ambassad i Washington!Anders Brogren

Nyheter, blandade pressklipp

The Muslim Brotherhood ...their political long term goal En dokumentär från Norsk TV om det muslimska brödraskapets mål att lägga alla världens länder under islamsk lag.

Upsala Nya Tidning hyllar professor Mattias Gardell, med anledning av dennes bok Islamofobi De organisationer som enligt Mattias Gardell liknar en sorts muslimska socialdemokrater har följande idéer, initiativ och förslag på sina program och samveten: Förnekelse av Förintelsen (Hamas), Fördömelse av homosexuella (Hamas), Utplåning av staten Israel (Hamas), Stöd till och samarbete med Hitler under andra världskriget (MB), Stöd för sharia-lagstiftning (MB), Motstånd mot demokrati och liberalism (FIS) Axess blogg 2010-11-24.

"Våld mot barn stöds av staten"Svenska skattemedel används för att isolera, segregera och tillåta misshandel av barn i islamiska och arabiska friskolor. Eleverna förhindras att ha i kontakt med det "syndiga" svenska samhället.DN 7/5 2003

Svensk befriad från KoranskolaIbland hängde de upp oss i taket och lämnade oss där. Vi var tvungna att lära oss Koranen utantill och blev bestraffade om vi inte kunde.SvD 29/1 2003

Efter mordet ville Songül bo kvar där systern dogI dag har Songül viss kontakt med sin mamma och två av sina systrar. - Men jag förstår inte att de har kontakt med pappa. Han har ju ändå dödat en människa. Men han kände en press från andra manliga släktingar. Egentligen borde flera än han sitta inne.SvD 19/1 2003

Mystiskt dödsfall utreds på nyttDödsorsaken var en överdos av läkemedel och dödsfallet klassades som självmord.- Man borde ha misstänkt brott här. Men polisen har helt missat de kulturella bitarna; att det kan röra sig om ett hedersmord.Sydsvenskan 6 juni 2002

Khadaffi hjälper USA förinta al-QaidamänJag är inte överens med honom, men i dagens islamiska värld har bin Ladin blivit en profet och alla unga människor gillar honom, säger Khadaffi.Aftonbladet 13/1 2003

Vigsel med minderårigMuslimsk man som hade sex med ung fru (13) åtalasSvD 10/1 2003

Falwell ber muslimer om ursäktSvd 2002-10-14 

Iran kräver dödsdomar mot tre amerikanska prästerI en intervju sänd i CBS program Sixty minutes beskrev Falwell nyligen profeten Muhammed som en terrorist. Franklin Graham sade i november förra året att islam är en ''mycket ond och illasinnad religion''. Pat Robertson hävdade i februari att islam är en våldsreligion vars mål är att ''dominera och sedan om så behövs krossa''. Expressen 2002-10-12 

Muslimsk standup, flärd och glamourFör 26-årige Azhar M Usman, jurist och deltidskomiker, har dock konjunkturen vänt. Nyligen vann han en ståuppkomiktävling i Illinois genom en rad självironiska skämt om terrorism, rasmotsättningar, religiösa sedvänjor och internationell säkerhetspolitik. Han beskriver humorn som en av de mest förfinade formerna av kommunikation. "Komikern vänder rädsla till skratt i en tradition av etnisk humor som har en lång historia i USA", skriver The New York Times berömmande.- Jag är amerikan och muslim på samma gång. Jag ber och äter hamburgare, sammanfattar Usman som påpekar att att islam nog borde stavas Ishard, "en lära som inte tillåter en att dricka sprit, umgås med tjejer eller äta skinkmackor".DN 2 september 2002

Aftonbladets kolumnist censureras i SaudiarabienDet är oerhört beklagligt och förödande att en stat omyndigförklarar sina invånare. Att kvinnor har rättigheter anser de väl att det är något som onda makter har hittat på, säger Åsa Mattsson, som tror hennes sida har blivit blockerad på grund av hennes engagemang i kvinnors rättigheter och hedersmordsdebatten.Aftonbladet 2002-08-15

Dubbelmördare köptes fria med åtta unga flickor 18-åring tvingas gifta sig med 80-årig man, Priset: guld för 14 miljoner kronor och åtta ogifta kvinnor ur släkten. Allt blodspengar - diyat som det kallas i koranen - att överlämnas till mordoffrets anhöriga. För alla de åtta kvinnorna innebär överenskommelsen ett livstids straff: överlämnade till fienden att tjäna och föda barn åt deras män utan chans att någonsin betraktas ens som familjemedlemmar.Aftonbladet 2002-07-25


Till KATOLIKnu