Jesu dops högtid


Predikan av

f. Gariel Baldostamon C.P.

Vår Frälsares katolska kyrka Malmö 2006-01-12

Tre präster hade ett gemensamt problem i sina kyrkor: Hur skulle de slippa fladdermössen, som bodde i deras kyrkor. En präst sade, att han försökte skjuta dem med ett hagelgevär, men fladdermössen flyger ut och kommer tillbaka, och kyrkans tak hade skadats.

Den andre prästen sade, att han fångade alla fladdermössen, men då han inte hade lust att döda dem, tog han med sig dem 50 kilometer bort och släppte dem fria. Fladdermössen kom tillbaka till hans kyrka före honom. Den tredje prästen sade. Att han inte längre hade några problem med fladdermössen i sin kyrka. De två prästerna frågade hur han gjorde. Han sade: ”Jag döpte dem alla.”

Förvisso är detta den verklighet vi finner i dag i många kyrkor. Många som har döpts, kommer inte längre regelbundet till kyrkan. Varför är det så?

Det kanske beror på en missuppfattning om vad dopet är Man har tron, att vi döper, barnen så att arvsynden kan tas bort, och det är så. Medan det är sant att arvsynden tas bort under dopet, innebär dopet mer än endast borttvättning av arvsynden. Dopet introducerar oss till ett nytt liv i Kristus, som levs i Hans mystiska Kropp, Kyrkan.

Kristi dop, som vi firar i dag visar oss, att dopet är något mer än att endast borttvättning av arvsynden.

Innan Jesus kommer till dopet, inbjöd Johannes Döparen människorna att ångra sina synder och att komma till dopet för att få förlåtelse för synderna. Sedan sade Johannes, att det skall komma någon som är större än han är, och han skall döpa dem inte endast med vatten utan även med den Helige Ande. Deras synder skall inte endast förlåtas utan de skall ta emot den Helige Ande och därför leva nya liv.

Jesu dop är en förebild för vårt dop

Detta hände med Jesus Kristus. Han kom till Johannes för att bli döpt. Först vägrade Johannes att döpa Jesus, för han såg att Jesus inte hade någon synd, och han såg tydligt, att han inte var värdig att knyta upp hans sandaler. Jesus säger till honom, att detta är i enlighet med Faderns vilja, ty han bär hela mänsklighetens synder i sin person. I hela mänsklighetens namn ångrar Jesus synderna och söker förlåtelse för dem. Johannes döpte Jesus med vatten.

Sedan hände något underbart. Johannes såg den Helige Ande i form av en duva, som kom ned över Jesus. Och en röst från Fadern kom även ned och sade: ”Detta är min egen Son, i vilken jag har funnit behag”.

Låt oss lägga märke till, att det finns två moment eller stadier i Jesu dop. Det första är dopet i vatten, och det andra är nedstigandet av Anden. Det första är förlåtelse av synderna, och det andra är förklarandet av det gudomligt Sonskapet.

Det som är av större betydelse i Jesu dop är, att Han nu är i besittning av Anden från sin Fader och att Han håller sig till den Anden. Denna Ande är lydnadens Ande inför sin Fader. Vi lägger märke till, att efter dopet ledde Anden honom till ett berg, där han fastade i fyrtio dagar och blev frestad, och han proklamerade, att människan inte lever endast av bröd utan av varje ord från Gud. Guds vilja blir hans bröd och dess uppfyllelse hans bestämmelse och mål i livet. Denna lydnad ledde honom till hans lidande och död. Hans rop i Getsemane örtagård: ”Låt inte min vilja ske, utan din vilja” och hans rop på korset: ”Fader, i dina händer befaller jag min ande” är rop om tillitsfull lydnad inför Fadern.

Dopet i Kristus

Liksom det var med Kristus är vårt dop inte endast ett dop i vatten utan även i Ande. Detta kommer till uttryck i två moment i dopets sakrament. För det första i de frågor som ställs: Först tillfrågas vi: ”Tar ni avstånd från Satan och alla hans gärningar?” Detta innebär vår ånger av synderna och vårt beslut att undvika dem. Sedan tillfrågas vi: ”Tror ni på Gud Fader, Sonen, den Helige Ande, den heliga Katolska Kyrkan?” Detta innebär vår villighet att ta emot Guds Ande i våra hjärtan och sinnen och liksom Kristus lyda vad han än driver oss att göra.

Det andra momentet är, när vattnet hälles över oss. Detta innebär att bli rentvådd från synderna. Alldeles efter vattenbegjutningen, smörjs huvudet med heligt krisma för att beteckna smörjelsen med Helig Ande.

Det är mycket klart, att dopet för oss inte endast är avlägsnande av arvsynd, att få andlig smuts borttvättad. Det innebär även invigning till ett nytt liv i Guds Ande. Medan det är något bra att bli fri från synden, är det säkerligen en bättre lott att leva i Guds barns frihet. Att undvika synden är något bra. Att leva och göra gott är en bättre lott.

Det är även mycket svårare. Det kommer att leda oss till att dricka den bägare som Kristus drack. Aposteln Paulus säger, att vi alla som är döpta till Kristus även har döpts till hans död. Denna död är döden för vår egen vilja, och vi får leva enligt Guds vilja, sådan den manifesteras genom Anden i oss.

En av bönerna för hans efterföljare är, att vi skall vara ett i honom: ”Jag ber att de att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss”. Det är hans vilja att vi utgör Kyrkan, hans mystiska kropp på jorden. Paulus säger, att vi alla döptes genom en ande till en kropp, vare sig vi är judar eller greker, slavar eller fria, och vi har alla fått en ande att dricka.

Mässan som förnyelse av dopet

Vår samling här varje söndag är ett sätt att uppfylla Kristi bön, att vi skall vara ett med honom och med varandra. Det är även ett sätt att förnya vårt dop. I mässan bekänner vi våra synder och ber om förlåtelse för de synder vi begått och för de goda gärningar vi har underlåtit att göra. Sedan lyssnar vi på hans ord i anden och tar emot ordet som blev kött i kommunionen, så att ännu en gång vi som har döpts in i Kristus kan iklädas Kristi lydnad mot sin Fader. Vi börjar mässan med att bekänna våra synder. Vi slutar mässan med befallningen att gå och leva i Anden, så att Herrens frid kan vara över oss.

Dopet är en gåva, en underbar gåva. Låt oss be att vi mer och mer uppskattar detta sakrament, som vi har tagit emot. Och får jag fråga, om ni kommer ihåg vilket datum ni döptes?. Om ni inte gör det, kan ni se efter i dopintyget och markera den dag, då ni tvåddes rena från arvsynden och tog emot Guds Ande och upptogs som Guds älskade barn. Det är vår andliga födelsedag. Fira den som ni firar er köttsliga födelsedag.

Låt oss även be, att de döpta fladdermössen kommer tillbaka.

Må Gud välsigna oss alla. I Faderns och Sonens och den Helige Andes namn. Amen.



Till KATOLIKnu