Den som blir en lärjunge till honom
kommer att möta svårigheter


Predikan av

Msgr Furio Cesare

Vår Frälsares katolska kyrka Malmö 2006-09-17

24 Söndagen under året (B)

I vår tid handlar mycket om marknadsföring. Nästan överallt möter vi reklam. Den effektivaste är den som vi inte uppfattar som reklam utan fakta. Vad är det för budskap i reklamen? Lite förenklat kan det låta så här: Med det vi har att erbjuda blir du rik och frisk, ungdomlig och framgångsrik. Ingen av oss tror oss påverkas av reklam; sanningen är nog den att vi alla gör det.

Men det som bakgrund kan vi se hur Jesus gör när han kallar lärjungar. Använder Jesus sig av reklamtrick för att få efterföljare? Nej, han kommer inte med löften om lycka och framgång, som sedan visar sig inte håller. Han säger som det är. Den som blir en lärjunge till honom kommer att möta svårigheter. Så här säger han i dagens evangelium: "Om någon vill gå i mina spår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig."

Alla människor, kristna och icke-kristna, har sina kors att bära. Sådan är ju vår tillvaro. Vi misslyckas eller råkar ut för olyckor, vi blir sjuka och förlorar nära och kära. Vi frågar: "Varför har jag, varför har vi drabbats av detta?" Det är sådant vi alla har att gå igenom. Det är ett slags kors att bära, men det är inte det vi menar när vi talar om ett kors för Jesu skull.

Kors för Jesu skull, det är det som en människa drabbas av, därför att hon bekänner sig som kristen och vill leva som en kristen. Den som vill vara kristen i skolan får kanske gliringar av kamraterna. Det kan bli så att den pojken eller flickan inte får någon riktig kompis. Och det behöver inte bli bättre för att man blir vuxen. Det kan vara ett enormt tryck bland arbetskamrater och bland grannar. Den som avviker från det vanliga kan vara tvungen att svara för sig. Det är väl inget stort kors, men det är ändå en smälek för Jesus skull. Men det kanske ändå kan kännas som för lärjungarna sedan de varit inne på förhör. Det heter att de var glada över att de aktats värdiga att lida smälek för Jesu namns skull.

Så när människor står bakom gardiner och tittar när man går till kyrkan, och när de pratar bakom ryggen om ens intresse för kyrkan, så är det ett förtroende att få lida någon liten smälek för Jesus skull. Korset för Jesu skull är inte ett tecken på att något gått fel när det gäller tron. Det hör till bilden i en Kristus-fientlig värld. Kristus har alltid varit farlig för denna världens makter. Så var det när han levde här på jorden. Han blev motsagd, föraktad och till slut avrättad.

Jesus själv hade det största av alla kors att bära. Och det är det finaste förtroende en kristne kan få här i världen, att i någon liten mån få vara med och bära Kristi kors, som hon gör när hon följer i hans spår och tar sitt kors på sig. Till honom eller henne säger Jesus: "Den som mister sitt liv för min skull han skall finna det." Det kristna livet betyder inte bara ett kors att bära utan också att få ta emot en krona.

Den som hör i tiden velat bevara sitt liv, kommer att mista det. Han kan ha vunnit en stor del av världen, såsom anseende, en stor förmögenhet. Men mitt i allt detta har han förlorat sig själv, han har förlorat sin själ. Han har kanske låtit omgivningen styra hans liv och format hans värderingar. Han tyckte egentligen olika men vågade inte avvika. Han förlorade sig själv. Men den som här i livet velat förverkliga sin kallelse sin kallelse som kristen och fått lida smälek för hans namns skull, han kommer att finna det. (I andra länder än vårt kan det betyda att bokstavligt mista livet för Jesus skull.) Hos oss är priset mindre men kan ändå kosta på.

Den som förnekar sig själv och följer Jesus kommer att få "lön för mödan", men det är inte lön efter förtjänst utan 'av nåd', som en gåva. Denna gåva kallas i Bibeln ibland för 'krona'. Det är inte ett mynt utan det syftar på kungakronan, Livets krona. I Uppenbarelseboken låter Jesus hälsa: "Var trogen intill döden skall jag giva dig livets krona."

Det är en bibelvers som förr i tiden var vanlig som tänkespråk på bonader. Det var en påminnelse om hur det kristna livet är, hur det är att följa i Jesu spår. Som det kunde stå på en annan bonad, vanlig i svenska hem:. Först kors (och så en bild på ett kors) och sedan krona (och så en bild på en krona). Dessa båda bonader fick gestalta Jesu ord om hur det är att följa honom. Visst kan det för en tid betyda ett kors, men den som följer honom får också erfara hur han bär. Och i hoppet får vi bära med oss löftet om kronan, om saligheten hos Gud i himmelen.

Efter Solgata - uppståndelsen. Det är den kortaste sammanfattningen på Jesu liv och hans frälsningsverk. Också på livet i Jesu spår. Eller med dessa ord om att följa Herren Jesus: Först kors - sedan krona. Amen.


Till KATOLIKnu