Heliga Trefaldighets dag


Predikan av

diakon Erik

Vår Frälsares katolska kyrka Malmö 2007

årg C -07 BU Ev Joh. 16,12-15

Vi har nyss hört starka texter - i andra läsningen står det: "ty Guds kärlek har ingjutits i våra hjärtan genom att Han har gett oss den heliga Anden." Ur evang hörde vi, att sanningens Ande skulle vägleda lärjungarna med hela sanningen, när Jesus Kristus var borta. I dag firar Kyrkan Heliga Trefaldighets fest. Treenigheten omgärdar våra liv från korstecknet på morgonen till korstecknet på kvällen. Teologerna kallar treenigheten för ett mysterium. Om Guds inre liv, känner vi bara till det som Gud har valt att uppenbara för oss genom sin Son. Trefaldighetens fest ger oss viktig kunskap. Vi skall framför allt inte jämt och ständigt bara tänka på oss själva. Vi behöver bryta upp från vår självupptagenhet.

Barn och ungdomar!

All öppenhet mot vår nästa i familj och i samhälle, på arbetsplatsen - skolan och bland kompisar i vänkretsen är ett steg i rätt riktning. Medan vi bryter vår isolering och instängdhet, blir vi själva allt mer öppna. På så sätt bereds vi för den öppenhet, som är en förutsättning för att en gång kunna ta del i den treenige Gudens liv. Det är vad den helige aposteln Paulus syftar på i 2:a Kor: "Nåd från vår Herre Jesus Kristus, kärlek från Gud och delaktighet i den helige Anden åt er alla." Tron på den heliga treenigheten är både det mest aktade och andligt upphöjda, samtidigt som det är det mest konkreta och praktiska. Treenigheten är svaret på människans och den mänskliga familjens djupa behov av enhet. Vår tro vittnar om längtan efter enhet - som har sin grund i Gud själv och bara där. Alla har vi ett stort behov av enhet, både i familj, i samhälle och i världen. Kyrkans djupaste väsen är denna "försonande" enhet.

Inom Treenigheten råder en stark och intensiv kärlek. Sonen förhärligar Fadern och Fadern förhärligar Sonen. I dag på Heliga Trefaldighets dag förhärligar Anden Sonen. De tre ger varandra en inbördes hedersbevisning. Detta är kärlekens språk, liksom förhållandet mellan man och kvinna - föräldrar och barn.

Amen.


Till KATOLIKnu