ALLA HELGONS DAG


Predikan av

fader Daniel

Vår Frälsares katolska kyrka Malmö 2002-11-02

När han såg folkskarorna, gick han upp på berget. Han satte sig ner, och hans lärjungar kom fram till honom. 
Han började undervisa dem och sade:
"Saliga de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.
Saliga de som sörjer, de skall bli tröstade.
Saliga de ödmjuka, de skall ärva landet.
Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten, de skall bli mättade.
Saliga de barmhärtiga, de skall möta barmhärtighet.
Saliga de renhjärtade, de skall se Gud.
Saliga de som håller fred, de skall kallas Guds söner.
Saliga de som förföljs för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket.
Saliga är ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för min skull. 
Gläd er och jubla, er lön blir stor i himlen. På samma sätt förföljdes ju profeterna före er tid. (Matt 5:1-12)

ETT BREV FRÅN HIMLEN

De första kristna betraktade Bibeln som ett brev från Gud.
Kyrkofäderna skriver ofta om det.

Vi kan också säga att helgonens liv är brev till oss som lever här på jorden.

Om detta säger Petrus:
Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, Genom att tjäna som goda förvaltare av Guds nåd i dess många former (Guds brokiga, mångskiftande, mångfärgade nåd, ordagrant). Om någon talar, skall han tala liksom ord från Gud. (1 Pet 4:10-11)

Och Paulus skriver:
"Ni är mitt brev, och det är skrivet i era hjärtan och känt och läst av alla människor. Det är ju uppenbart att ni är ett brev från Kristus, utskrivet av mig, inte med bläck utan med den levande Gudens ande, inte på tavlor av sten utan i era hjärtan, på tavlor av kött och blod." (2 Kor 3:2-3)

Brevet vi får i dagens evangelium berättar för oss om helgonens och vår salighet.

Jag har tagit fram några ställen i NT som är parallella med vissa av saligprisningarna. Det kan hjälpa oss att förstå vad denna salighet innebär.

HUNGRAR OCH TÖRSTAR EFTER RÄTTFÄRDIGHET

Jak 1:25
Men den som har blickat in i den fullkomliga lagen, frihetens lag, och håller sig till den och inte glömmer vad han hört utan verkligen gör något, han blir salig genom det han gör.

RENHJÄRTADE

Rom 4:7-8
Saliga de vilkas överträdelser är förlåtna och vilkas synder är utplånade. Salig den som Herren inte tillräknar synd. 

Upp 22: 7, 14
Se, jag kommer snart. Salig den som tar vara på profetians ord i denna bok."
Saliga de som tvättar sina kläder rena. De skall få tillgång till livets träd och få gå in i staden genom dess portar.

Upp 7
vilka är de och varifrån kommer de?" 14. Jag svarade: "Du vet det, herre." Han sade till mig: "Det är de som kommer ur det stora lidandet. De har tvättat sina kläder rena och gjort dem vita i Lammets blod.

SKYMFAR OCH FÖRFÖLJER ER

Jak 1:12
Salig är den som håller ut då han prövas; när han har bestått provet skall han få det eviga livets segerkrans, som Gud har lovat dem som älskar honom. 

1 Pet 3:14
14. Om ni också får lida för rättfärdighetens skull är ni saliga. Var inte rädda, låt dem inte skrämma er. 

1 Pet 4:14
14. Saliga är ni om ni skymfas för Kristi namns skull, ty härlighetens ande, Guds ande, vilar över er.

PARADISET

Tit 2:13
13. medan vi väntar på att vårt saliga hopp skall infrias och vår store gud och frälsare Kristus Jesus träda fram i sin härlighet. 

Upp 14:13
13. Och jag hörde en röst från himlen som sade: "Skriv: saliga de döda som härefter dör i Herren. Ja, säger Anden, de skall få vila efter sina mödor, ty deras gärningar följer med dem."

Upp 19: 9
9. Och ängeln sade till mig: "Skriv: Saliga de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid." Och han sade till mig: "Detta är Guds sanna ord." 

1 Joh 3:1 - 3
Vilken kärlek har inte Fadern skänkt oss när vi får heta Guds barn. Det är vi. Världen känner oss inte, därför att den aldrig har lärt känna honom. Mina kära, nu är vi Guds barn, men det har ännu inte blivit uppenbart vad vi kommer att bli. Vi vet dock att när han uppenbarar sig, kommer vi att bli lika honom, ty då får vi se honom sådan han är. Var och en som har detta hopp till honom renar sig själv liksom han är ren.

GUD

Upp 7: 9.
Sedan såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och Lammet klädda i vita kläder med palmkvistar i sina händer. 10. Och de ropade med hög röst: "Frälsningen finns hos vår Gud, som sitter på tronen, och hos Lammet."

1 Tim,1:11
11. Så är det enligt det evangelium om härligheten hos den salige Guden som jag har fått mig anförtrott.

1 Tim 6:15
15. som den salige och ende härskaren skall låta oss uppleva när tiden är inne, han som är alla konungars konung och alla herrars herre,


VILKA DE VAR

Martyrerna. 
Man firade årsdagen av deras ärorika död genom att hålla mässa på den plats där de gjutit sitt blod. Det var martyrerna som tydligast hade visat vad eukaristin är tecknet för: att ens eget liv bryts och utgjuts för Guds skull, så som Jesus själv hade framburit sitt liv och fortfarande gör det under bröds och vins gestalter. 

Apostlarna var de främsta martyrerna, 
Johannes döparen fick också vara med. 
Guds moder Maria. 

Heliga män och kvinnor som med sitt liv och sin död hade fått åskådliggöra någon aspekt av evangeliet:

Martyrer: dessa var de första som Kyrkan förstod var helgon pga det uppenbara bandet till Kristi offerdöd av kärlek till oss
Eremiter: gick ut i öknen för att leva detta offer varje dag i bönen, fastan askesen. Man började se även dessa som helgon att följa och lära av.
Munkar-nunnor: eremiterna fick lärjungar och det uppstod kloster. Deras liv var exempel som bar frukt i generationer av lärjungar efter dem.
Heliga herdar: Kyrkans stora herdar sågs erkände deras som helgon genom enheten mellan deras liv och det de förkunnade. Det var kyrkofäderna.
Missionärer: Kyrkans utvidgades genom deras livsverk.

Varje tid i Kyrkans historia har haft sin typ av helgon. Kanske berodde det på Kyrkans och tidens behov och på vad de troende var mest uppmärksamma på.
Idag uppmärksammar Kyrkan alltfler gifta kvinnor och män och lekmännen i allmänhet.
En ny kategori av helgon håller på att växa fram.
Det betyder inte att det inte fanns heliga lekmän förr. Det betyder förmodligen att tiden nu är mogen för att denna karism skall synas mer och tas fram.

Kollektbön

Låt oss känna stödet från dessa förebedjare som ingen kan räkna, och visa oss för deras skull din gränslösa barmhärtighet. Prefation
I dag får vi lyfta blicken till din himmelska stad vår moder Jerusalem där våra bröder som gått före oss, församlats till en skara som ingen kan räkna


Till KATOLIKnu