Kristus Konungens dag,


Predikan av

Diakon Björn Håkonsson

Vår Frälsares katolska kyrka Malmö 2002-11-23

Matt 25: 31 - 46 Barnmässa

Vad har jag här? (En kungakrona och en törnekrona)

Vem har en kungakrona på? Vad heter vår kung (Carl Gustav)? Vad betyder det att han är vår kung?

Jesus är kung över hela universum. Gud har satt kronan på hans huvud. Inte en sådan här krona, utan en mycket vackrare, som ingen kan se. 
Dagen idag kallar vi för Kristus Konungens dag. Vi ska komma ihåg att Kristus är vår kung. En dag ska ha komma åter så att hela världen får se att han verkligen är kung över hela universum. Ingen kommer att kunna säga emot. Jesus ska härska över allt.

Om man går till en kung eller en president och säger: "Kan jag också få lov att bli kung?" Vad svarar de då? Nej, förstås.

Men med Jesus är det annorlunda. Jesus är Guds Son, som ville lämna himlen för att bli människa och så hjälpa människorna att bli Guds söner och döttrar liksom han. Jesus är en mycket större kung än någon annan, men han ville att varje människa också skulle bli kung i himlen. För Gud är varje människa så viktig att alla ska få lov att vara kungar tillsammans med Jesus. Mycket annorlunda än det vanligen är här i världen, eller hur? En kung som är mycket annorlunda!

Alla som vill vara bröder och systrar till Jesus, alla som vill tro på honom och göra som han säger, ska krönas med honom i himlen. Vilken gåva! Det kostar inget.

Jesus ville inte bara härska och bestämma över allting som kungar och presidenter gör. Han ville vara en kung som var en tjänare, en som hjälpte andra. En mycket ovanlig kung. Den störste av alla ville bli som den minste av alla, en tjänare som hjälper alla, deras problem bestämmer vad han ska göra.

Jesus gav mat till dem som inte hade mat. Ja, han gav t.o.m. sig själv som mat, och det gör han också idag i denna mässa i det heliga brödet.
Jesus tog hand om människor som bara vandrade omkring. Han gav dem ett hem i sin gemenskap, i kyrkan. De som inte hade någonting fick vad de behövde hos Jesus. Jesus besökte sjuka och gav dem t.o.m. hälsan tllbaka. Och mycket annat gott gjorde han.

Men som tack för allt detta fick han en törnekrona och ett kors. Så onda kan människor vara. De vill inte bli som Jesus och göra som han. De vill inte ens ha att han ska finnas till.

De onda människorna på den tiden ville inte ha en sådan kung. För om han - kungen - vore tjänare, då skulle de ju också bli tjänare, man står ju inte över sin kung. De ville hellre kriga och få makt och bestämma över andra människor. Men Jesus gick inte med på det. Han sade att om de bara ville göra så, och alltid tänka bara på sig själva, då kunde de inte komma in i himlen och leva med honom. Då gav de honom den här törnekronan. Så gjorde de. Och de dödade honom, fast han bara hade varit god.

Vi ska inte vara så. Vi ska leva som han och göra gott mot alla. Hur kan vi låta bli att sätta törnekronan på honom och i stället en riktig krona?

Varje gång vi 
- ger mat och dryck åt de svältande och törstande 
- eller tar emot sådana som inte har hem eller vänner
- eller skyddar sådana som inte kan försvara sig, "nakenhet"
- eller besöker sjuka och fångna.
då kröner vi honom med vår kärlek, alltså på rätt sätt. Och når vi gör det så ska han en gång, när världen är slut, när allt är förbi, dela kronan med oss, sätta massor med kronor på massor med huvuden.

Men vilka människor ska vi hjälpa idag? Finns det t.ex. någon som svälter just nu?

Ja, i södra Afrika håller det just nu på att bli värre och värre. De nästa månader kommer att innebära den värsta svältkatastrofen på 50 år för miljontals människor. Särskilt dem som är kvinnor och barn. Och särskilt de som samtidigt är sjuka, t.ex. har HIV eller AIDS. Det kan man läsa om här i CARITAS-nytt. Nästa vecka - 1-Advent - samlar CARITAS in i de katolska kyrkorna i Sverige till akut katastrofhjälp till Södra Afrika.

De flesta av dessa människor i Afrika tror på Gud och Jesus, de är kristna som vi. Gud älskar alla dessa fattiga, Gud är hos dem och tröstar dem. Men Gud vill att vi som är rika ska hjälpa dem med våra pengar.

Jesus säger till oss: Jag dör inte på korset idag, men jag dör av svält i Afrika! Varje gång ett barn dör av svält, då känns det som att jag själv dör en gång till. Dessa är mina minsta bröder, jag glömmer dem inte. Jag tröstar dem och ska ge dem det eviga livet. En dag ska de bli kungar med mig i himlen. Men ni andra, ska ni också bli det? Tror ni att vem som helst ska komma in i himlen?

När Jesus kommer tillbaka vid tidernas slut, då blir det skräck och rädsla över hela jorden. För han ska säga: Jag kom en gång och erbjöd er det eviga livet, att bli kungar med mig för alltid i himlen. Jag visade hur ni skulle hjälpa, ha medkänsla, dela med er. Men ni gav mig - Kungen - en törnekrona och det gjorde ni sedan om och om igen varje dag i flera tusen år.

Och då kommer många att bli arga på Jesus och skälla på honom och säga: Vad ska det betyda? Vi har aldrig gjort något ont mot dig, du som är universums konung. Om du hade visat dig klart och tydligt, då skulle vi ha hyllat dig och gjort allt för dig, en sådan fin kung som du är!

Och Jesus kommer att svara: Varje gång ni såg t.ex. människorna i Afrika, alla dessa massor av människor som sjunger och ber och älskar mig, alla dessa mina svarta bröder som inte har mat och kläder - och ni gjorde ingenting för dem, då gjorde det ont på mig, liksom en törnekrona.

Och människorna kommer att bli rasande, och gråta och skära tänder mot Jesus, men det är för sent. Deras glödande raseri är deras eget helvete, ett helvete som de själva skapat. De stannar utanför himlen.

Men de sanna kristna följer honom in i himlen. De som gav mat och dryck åt de hungrande, kläder åt de behövande, ett hem åt de hemlösa och som besökte sjuka och fångar.

Låt oss följa vår konung. Låt os höra hans rop om hjälp från Södra Afrika. Låt oss nästa söndag dela med oss av våra veckopengar, av vår sparkapital, låt oss dela inte bara av vårt överflöd utan av det vi behöver för oss själva också, låt oss dela så att det känns. Låt os bära hans smärta tillsammans med honom.

Kan du höra trummorna från Afrika i ditt hjärta? Kan du höra barnens sång och dans? Hör du deras lovsånger till Gud? Kan du se framför dit inre öga Kristus Konungen stå mitt ibland dem?
Gud älskar Afrika och alla de fantastiska barn som finns där.

Låt oss kröna vår kung i Afrika!
Låt oss göra ett mirakel.
Låt oss tillsammans med CARITAS och andra goda krafter göra så att det regnar över Södra Afrika. Regnar med pengar.

Nu. Innan den dagen kommer då allt är för sent.



Till KATOLIKnu