Jehovas vittnen 2


Jehovas vittnen: deras tro

En översättning från Dialogcentret århus Universitet, Danmark

Jehovas vittnen tror på den allsmäktige Gud, Jehova, och på att han skapade himmel och jord och att Bibeln är Guds ord och sanning. I 2 Pet 1:20-21 står det: " Och framför allt skall ni tänka på att man aldrig kan tyda en profetia i skriften på egen hand. Ingen profetia har förmedlats genom mänsklig vilja, utan drivna av helig ande har människor talat ord från Gud."

Att Guds namn är Jehova, har de från Jesaja 42:8: "Jag Herren, det är mitt namn, och jag ger inte min ära åt någon annan eller mitt lov åt gudabilderna." Namnet Jehovas vittnen som de antog 1931 är taget ur Jesaja 43:10: "Men ni är mina vittnen, säger Herren, ni är min tjänare, den som jag har utvalt för att ni må veta och tro mig och förstå att det är jag."

Bibeln är grunden för Jehovas Vittnens tro och lära, eftersom den är Guds ord till människan. Men så enkelt och lätt är det inte. Ty Vakttornssällskapet baserar sina lärosatser på Bibeln och förnuftet, eller som Charles Russel sa en gång: Bibeln som en gudomlig uppenbarelse, sett i förnuftets ljus. (Studier i Skriften I, s 39) Sett i detta ljus blir slutsatsen den att det enskilda vittnets tro är baserat på Bibeln som den tolkas i Vakttornssällskapets litteratur och inte på själva Bibeln.

Eftersom Jehovas Vittnen lägger så mycken vikt vid Bibeln, skulle man tycka att de gick in för principen Bibeln allena. Sådan är inte verkligheten. För dem finns det bara två auktoriteter: Guds ord och Guds organisation. Jehovas vittnen påstår nämligen att man inte kan förstå Bibeln om man inte läser den tillsammans med Vakttornets litteratur. Det är inte nog att man som kristen har Guds ande, utan man behöver Jehovas teokratiska organisation för att förstå Bibeln. Varför? Därför att Gud använder Organisationen och inte enskilda individer som går sina egna vägar.

Jehovas Vittnen tror fullt och fast på att Bibeln är Guds nedskrivna ord. även om det är människor som har skrivit de 66 böcker Bibeln består av så är de inspirerade av Gud och därmed historiskt exakta. Därför ser Jehovas Vittnen Bibeln som en harmonisk helhet där alla delarna har samma status och värde. Det är därför som Jehovas Vittnen använder ämnesmetoden, som de kallar det, när de uttolkar Bibeln och det förklarar samtidigt varför Jehovas Vittnen hoppar från skriftställe till skriftställe utan hänsyn till om det rör sig om samma ämne och till att samma ord kan betyda något annat allt efter det sammanhang det används i.

Jehovas Vittnen har ofta blivit kritiserade för att de använder Bibeln på detta sätt. Deras svar på kritiken är: "Att Vakttornet behandlar ett ämne i taget på detta sätt betyder dock inte att det hoppar runt i Bibeln för att kunna finna ett skriftställe som kan bevisa en eller annan hemmagjord teori eller förutfattad mening, utan det är ett uttryck för att tidskriften låter Bibeln som en helhet belysa ämnet, så att Guds tankar verkligen kan komma fram. Det är för övrigt inte någon ny metod som har kommit till i samband med Vakttornet, för i verkligheten är det den framgångsrika metod som Jesus använde i Bergspredikan, den Petrus använde på Pingstdagen och Paulus använder den gång på gång i sina brev". (Vakttornet 1. juni 1954, sida 164)

Jehovas Vittnen tror inte på den treenige Guden, då den är obiblisk. Det finns inget ställe i Bibeln där man kan finna ordet treenighet eller läran om treenigheten. Det kan man bara ge dem rätt i. 1989 utgav Vakttornssällskapet en broschyr med titeln Skall man tro på treenigheten? Med denna broschyr försöker de att med "förnuftiga" argument övertyga läsaren om varför läran om treenigheten är falsk. Detta kan också lyckas om läsaren inte är tillräckligt bevandrad i de bibliska ämnena och i grundtexterna i de hebreiska och grekiska texterna. Och Jehovas Vittnen strör omkring sig hänvisningar till katolska och protestantiska uppslagsverk där alla enligt Jehovas Vittnen sätter frågetecken vid läran om treenigheten.

När Jehovas Vittnen skiljer på Fadern och Sonen och därmed inte tror på att Jesus är Gud avvisar de den kristna tron på den treenige Guden. Hela den bibliska förkunnelsen om den helige Ande som Guds personliga närvaro och kärlek är borta hos dem. Deras tankar om Gud har fått ett icke kristet innehåll. Jesus Kristus som den barmhärlige frälsaren har försvunnit ur Vittnenas lära och därmed har också den kristna tron försvunnit. Lagen, gärningarna och principerna blir till grundlag för människans frälsning.

De 144.000 som skall regera med Kristus i himmelen blir för lång att få med på denna sida. Se: "De 144.000 & Høvdingeskaren".

Jehovas Vittnens syn på omvärlden är mycket negativ. Världen är i den Ondes makt och kommer inte att bli bättre förrän Gud upprättar den nya världen. Därför ser Jehovas Vittnen inte någon mening med att arbeta för att förändra förhållandena, vare sig politiskt eller socialt, utan man ska efterleva det Jesus sa i en bön till sin Fader om lärjungarna: "De tillhör inte världen, liksom inte heller jag tillhör världen". (Joh 17:16). Eller som det står i Jakobs brev 4:4: "Ni trolösa, vet ni inte att vänskap med världen betyder fiendskap med Gud? Den som vill vara vän med världen blir fiende till Gud". Av samma orsak röstar inte Jehovas Vittnen vid politiska val, de gör inte heller värnplikt eller hälsar nationella flaggor. Att hälsa flaggan är för dem detsamma som avgudadyrkan. Se 2Mos 20:3-6.

Om Jehovas Vittnens syn på militärtjänst har jag skrivit mer utförligt i en självständig artikel. Se: Militärtjänst.

Jehovas Vittnens organisation är världsomfattande. Oavsett var man träffar dem, tror de, tänker och handlar på samma sätt. De anser det som sin kristna plikt att offentligt vittna om Bibelns sanningar för alla människor: "Hjärtats tro leder till rättfärdighet och munnens bekännelse till räddning". (Rm 10:10). Därför går Jehovas Vittnen från dörr till dörr eller står på gatan för att sprida det glada budskapet om ett paradis på jorden. För att få del i detta paradis måste människorna redan nu taga ställning för Jehovas Rike och dess organisation, eller också är de förtappade.

De som vill undersöka Jehova Vittnens lära, och själv bli ett vittne, ska studera Bibeln och Jehovas Vittnens litteratur en tid. Men här måste man understryka att det inte är den auktoriserade Bibeln som används utan deras egen utgåva, Nya världens översättning av de heliga Skrifterna. Om man därefter fortfarande önskar bli ett vittne går man genom några frågor som står i boken: "Organiserad till att förkunna Riket och värva vittnen", sid 20-48. Därefter bekräftar man sin invigning till Gud genom dopet, varvid man blir fullständigt nedsänkt i vattnet.

På dopdagen ställes följande 2 frågor till alla dopkandidater: 1: "Har du på grund av Jesu Kristi offer ångrat dina synder och invigt dig till Jehova för att göra hans vilja"? 2: "är du införstådd med att du, genom din invigning och ditt dop, bekänner att du är ett av Jehovas Vittnen som tjänar tillsammans med den församlingsorganisation som Gud leder genom sin Ande?"
(Vakttornet 1 juni 1985, sid 29)

Dessa frågor hade en annan mening och text före 1985 då man ändrade dem till ovanstående frågor. Genom att på detta sätt ändra i texten övertar Organisationen den plats som Sonen och den helige Anden hade. än så länge har inte Vakttornssällskapet övertagit Faderns roll men de gör anspråk på att vara Hans språkrör på jorden.

Frågorna före 1985 var följande:
1: "Har du bekänt inför Jehova Gud att du är en syndare som behöver frälsas och har du erkänt inför honom att denna frälsning utgår från honom, Fadern, genom hans son, Jesus Kristus?"
2: "Har du på grundval av denna tro på Gud och hans frälsningsgärning, invigt dig oförbehållsamt till Gud för att göra hans vilja från nu och i fortsättningen, såsom han uppenbarar den för dig genom Jesus Kristus och genom Bibeln med den helige Andes upplysande kraft?" (Vakttornet 15 aug 1960, sid 380-81)

Förväntningarna på den sista tiden eller domedagen har alltid präglat Jehovas Vittnen. Denna lära är oupplösligt sammanknuten med årtalet 1914, om man tar bort årtalet 1914, blir en stor del av läran oförståelig. Den bygger på händelser som, enligt vad Jehovas Vittnen påstår, har ägt rum detta år. Jesus kom osynligt 1914 och blev insatt som kung i den himmelska regeringen och att världens slut kommer att ske inom en generation från 1914 räknat.

Harmageddon eller domedagen och att det skall ske inom en generation har Jehovas Vittnen ändrat på 1995.


Till KATOLIKnu