Bönen: Stegen till himlen


Definition av bön:

Det är att lyfta upp våra hjärtan och tankar till Gud. Bön är samtal med Gud.

"Bön är nyckel till himlen" - S:t Augustinus.

"Bön är en konungslig port, genom vilken vi går in till Guds hjärta" - den vördade Louis av Granada.

"Bön är förening med Gud"- den helige Jean Vianney

De fyra huvudsakliga syftena med bönen.

1. Tillbedjan: Att rätt tillbe Gud, eftersom han är skapare, förlossare och heliggörare.

2. Tacksägelse: Tacksamhet till Gud för hans andliga och materiella gåvor till oss. Sålunda tackar vi i bönen för vårt liv, vår tro, vår familj etc.

3. Gottgörelse: Att uppnå förlåtelse för våra synder och efterskänkande av deras bestraffning. I bönen kommer vi ihåg, att vi är syndare, vi är ledsna för våra synder och ber om förlåtelse, och vi söker att göra bot för våra synder genom bönen. S:t Ambrosius säger: "När bönen strömmar fram, övertäcks synderna.".

4. Begäran: I bönen kan vi be Gud om det vi behöver, både för vår kropp och för vår själ, för andligt och materiellt gott, för oss själva och för andra.

 

De sju huvudsakliga egenskaperna i bönen är.

1. Hängivenhet: Vi ber med hjärtat i våra böner. "Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig" (Matt 15:8).

2. Innerlighet: En intensiv önskan att tjäna och älska Gud genom vår bön. "I sin ångest bad han allt ivrigare, och svetten droppade som blod ner på marken" (Luk 22:43,44).

3. Uthållighet. Vi behöver vara uthålliga i vår bön och inte ge upp bönen så snabbt. Vi behöver fortsätta att be varje dag. Kristus säger: "Tänk er att någon av er går till en vän mitt i natten och säger: ‘Käre vän, låna mig tre bröd’...jag säger er, även om han inte stiger upp och ger honom något för vänskaps skull, så gör han det därför att den andre är så påträngande, och han ger honom allt vad han behöver". (Luk 11:5-10/ Se också Luk 18:1-8, Matt 24:13).

"Bedragaren vet, att om en själ är uthållig i att praktisera bön, går den förlorad för honom". - St Teresa av Avila. "Genom ödmjuk och trogen bön förvärvar själen med tiden och genom uthållighet, varje god dygd". -St Catharina av Siena.

Vi bör be åtminstone 15 minuter varje dag, annars kan inte vår relation med Gud utvecklas. Eftersom Gud är den viktigaste personen i vårt liv, skall vi tala med honom varje dag. Vi tillbringar långt mera tid varje dag med att äta eller i rekreation eller underhållning. Vår själ är viktigare än vår kropp. Och Gud är säkert mycket viktigare än någon eller något annat i vårt liv, så han förtjänar att bli prioriterad. Beträffande hur ofta vi skall be, säger Skriften: - bed alltid (Luk 18:1) - bed utan uppehåll (1 Thess 5:17) - bed varje stund (Ef 6:18 och Apg 6:4).

4. ödmjukhet: "Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd." (Jak 4:6, se även Matt 6:1-6, Luk 18:9-14).

5. Uppmärksamhet: Hur kan vi förvänta oss, att Gud skall lyssna på vår bön, om vi inte ger den någon uppmärksamhet? (Se Matt 6:7,8). Någon grad ofrivillig förströddhet under bönen är oundviklig, men vi skall försöka att förminska den. S:t Edmund säger: "Det är bättre att ofta läsa ett Fader Vår innerligt och andäktigt, än att göra det tusen gånger utan andakt eller full med förströddhet."

6. Tro: "Utan tro kan ingen finna nåd hos Gud" (Heb 11:6). "De som litar på dig skall inte komma på skam" (Dan 3:40). "För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt" (Matt 19:26).

7. Att prioritera rätt.: När vi ber, måste vi prioritera, nämligen Guds vilja framför vår egen vilja. Jesus bad: "Fader, om du vill det, så ta bort denna bägare från mig. Men låt din vilja ske, inte min". (Luk 22:42).

Svarar Gud alltid på våra böner?

Ja. Det finns tre svar på bönen - ja, nej och vänta. Ingen bön blir obesvarad, ingen bön blir ohörd. S:t Thomas lär, att Gud inte ger oss det vi ber om i bönen, om det inte gynnar vår frälsning. Vi måste be om det som står i överensstämmelse med Guds vilja för oss.

Kristus lär:

"...Gör er därför inga bekymmer, fråga inte: Vad skall vi äta? Vad skall vi dricka? Vad skall vi ta på oss?. Allt sådant jagar hedningarna efter, men er himmelske fader vet, att ni behöver allt detta. Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också." (Matt 6:31-33). "Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ?" (Matt 16:26).

Vi måste lita på Guds vishet och inte på vår egen dumhet. S:t Augustinus säger: "Vi borde bli övertygade om, att det Gud avvisar i vår bön, det ger han till vår frälsning. Så vi borde förstå, att fastän Gud inte ger oss det vi önskar, ger han det som är bra för oss. När du är sjuk, kan du be om något som är skadligt för dig, något som läkarna vet, att det är så. Antag att du ber om kallt vatten: om det är bra för dig, ger läkaren dig genast detta. Om så inte det inte är bra, vägrar han det, men det innebär inte, att han inte lyssnar. Medan han inte ger dig det du vill, har han lyssnat på det som är bra för din hälsa. Så låt kärleken, bröder, vara i er, låt kärleken vara i er, och ni behöver inte bekymra er. även när din begäran inte beviljas, är du hörd, även om du inte vet det. Den som i tro ber till Gud om det som är nödvändigt i livet, blir både nådigt hörd och nådigt inte hörd. Ty läkaren vet bättre än den sjuke, vad som är till det bästa för sjukdomen.".

Bön inför det heliga sakramentet:

En av de bästa platserna att be på är i kyrkan, där det välsignade sakramentet finns förvarat (reserverat) i tabernaklet. Att be i Kristi egen närvaro hjälper oss att göra våra hjärtan brinnande genom Guds kärlek, (se Matt 26:40,41).

Bönens välsignelse:

ökad gemenskap med Gud, nåd, tro, kärlek, hopp och hjälp att motstå frestelsen och att hålla buden. "Vaka och bed att ni inte utsätts för prövning". (Matt 26:41). Bön är motsats till synd. Det är verkligen omöjligt att framhärda i vanemässig dödssynd och att framhärda i bönen. Man måste stryka en av dem. Antingen får man framhärda i bönen ,eller får man framhärda i synden. Man kan inte framhärda i båda.

Skriften lär beträffande bönens makt:

"Den rättfärdiges bön har kraft och gör därför stor verkan". (Jak 5:16-18, se också 2 Kon 20:11-6, Jos 10:12-14, Dan 6). "Elia var en människa som vi, men när han bönföll Gud om att det inte skulle regna, kom inget regn över landet på tre och ett halvt år. Sedan bad han igen, och då gav himlen regn, och jorden lät sin gröda växa."

Helgonen lär beträffande bönens makt:

"Gud styr världen, men bönen styr Gud själv!" - S:t Johannes Chrysostomos.

"Jag vet någonting som är starkare än Gud: människan som ber. Hon får Gud att säga: ‘Ja’, när han sade ‘Nej’ " - S:t Jean Vianney.

"Den som ber, blir räddad. Den som inte ber blir förkastad " - S:t Afonsus.

"Liksom vår kropp inte kan leva utan näring, så kan vår själ inte hållas vid liv utan bön." S:t Augustinus.

"Rosenkransen är den mest gudomliga bönen efter det heliga mässoffret." - S:t Karl Borromeo

översatt av Gunilla Gren med tillstånd från Fr.Francis J.Peffley's Apologetics Page; http://www.transporter.com/fatherpeffley/


Till KATOLIKnu