Benedikt XVI föreslår ökad dialog med judarna.

Han besöker synagogan i Köln.

KÖLN, Tyskland den 19 augusti 2005 (ZENIT.org). - Vid sitt besök i synagogan i Köln uttryckte Benedikt XVI sitt intresse rörande ett återuppvaknande av nya tecken på antisemitism och rasism.

Dagens högst symboliska besök, det andra sådant besök av en modern påve - Johannes Paulus II besökte synagogan i Rom år 1986 - hjälper även till att befrämja nya mål i dialogen mellan judar och katoliker.

Besöker började utanför synagogan, där rabbinen Natanel Teitelbaum reciterade "Kaddish", en judisk bön för de döda, före samlingen till minne av de 6 miljoner judar som dödades av nazisterna.

Efter bönen gick Benedikt XVI in i synagogan, medan en kör sjöng "Shalom Alechem," de hebreiska orden för "frid vare med er".

En shofar eller ett vädurshornet ljöd, när Benedikt XVI intog sin plats i första raden i templet i Tysklands äldsta församling, vilket förstördes av nazisterna år 1938 och återuppbyggdes år 1959.

Benedikt kallade de år då förintelsen av judar pågick den "mörkaste perioden i tysk och europeisk historia" och förklarade, att "en vanvettig, rasistisk ideologi , som fötts ur neo-hedendomen, gav upphov till försöket, planerat och systematiskt utfört av regimen, att utrota den europeiska judendomen."

"Guds helighet erkändes inte längre, och följaktligen visade man förakt för det mänskliga livets helighet, sade påven.

Rabbinen Teitelbaum sade, att påvens besök utgör ett positivt steg mot fred för alla folk i världen och ett talande tecken mot antisemitismen.

Kardinal Lustiger närvarande

Benedikt XVI helt klädd i vitt, tog emot applåder många gånger från de närvarande, inklusive Otty Schily, tysk inrikesminister, ledare för flera tyska politiska partier och kardinal Jean-Marie Lustiger, pensionerad ärkebiskop av Paris, som är jude och vars mor dödades i Auschwitz.

Påven påminde om 40:e årsdagen av Andra Vatikankonciliets deklaration "Nostra Aetate", som han påstod gav en avgörande knuff till den judisk-katolska dialogen, och han bekräftade Kyrkans befallning att visa "tolerans, respekt, vänskap och fred mellan alla folk, kulturer och religioner".

För att "uppmuntra uppriktig dialog mellan judar och kristna" sade Benedikt XVI, att endast genom att man kommunicerar med varandra blir det möjligt att "komma till en gemensam tolkning av omdiskuterade historiska frågor och framför allt att göra framsteg mot en teologisk utvärdering av relationen mellan judendomen och kristendomen."

"Denna dialog, får, om den skall vara uppriktig, inte bortförklara eller underskatta de befintliga skillnaderna; på de områden, där vi beroende av våra djupa övertygelser i tron skiljer oss åt, och förvisso behöver vi på just dessa områden visa respekt för varandra", sade han.

Påven föreslog även en gemensam ansträngning att ge "ett alltmer harmoniskt vittnesbörd och att arbeta tillsammans på den praktiska nivån för försvar och främjande av mänskliga rättigheter och det mänskliga livets helighet, för familjens värden, för social rättvisa och för fred i världen."

De tio buden är, sade han, "för oss ett gemensamt arv och bud".

Översättning till svenska från engelsk text i zenit.org.


Till KATOLIKnu