Familjen Maria, den obefläckade Drottningen

Grundarinnan Clémence Ledoux (1888-1966)


Denna sida uppdaterades 2019-04-06

Clémence Ledoux föddes den 13 december 1888 i Halluin, en by i norra Frankrike (nära Lille på gränsen till Belgien) i en vävarfamilj - en familj som var både ödmjuk och kristen. Hennes liv, gestaltat i korsets skugga, utvecklades i djup förtrolighet med Jesus och med Maria, den obefläckade Drottningen. Deras två hjärtan, förenade till ett, är själva källan till deras lycka. Från Jesus och Maria lärde sig Clémence att leva som Faderns älskade barn, alltid villig att lära av den Helige Ande. Hon dog i Bois-le-Roi ( i Frankrike 50 km sydost om Paris) den 16 april 1966 efter att ha tillbringat sin tid på jorden med att göra gott. Hon "älskade och önskade endast Guds vilja, Maria, den obefläckade Drottningens ära och sin nästas lycka".

Hennes skrifter talar mycket om livet med vår Fru. Under hela sitt liv förstod Clémence Ledoux, att för att påskynda Kristi rike i mäns och kvinnors, familjernas och hela universums hjärtan var det nödvändigt att inbjuda de kristna att välkomna Maria som drottning på de platser där de bodde, så att de över hela världen skulle bli tecken på Marias moderliga ömhet, hennes aktiva närvaro och hennes totala seger över det onda. På så sätt tillkom Familjen Maria, den obefläckade Drottningen.

Det fanns ett speciellt nära förhållande mellan Clémence Ledoux och Vår Fru. Clémence Ledoux mottog en kallelse att allt djupare i sitt hjärta meditera över mysteriet om Maria, som nu är i Guds härlighet. Clémence leds till en inre förståelse av Marias upptagning i himlen, när hon blir krönt som drottning av den heliga Treenigheten.

Detta "inre ljus" bekräftas av Kyrkans undervisning, särskilt från påven Pius XII och framåt; han definierade dogmen om Jungfru Marias upptagning, och år 1954 införde han den liturgiska festen med Maria som drottning (nu 22 augusti).

Vår Fru kommer till oss som universums obefläckade drottning. I henne begrundar vi Guds verk, hans fulla seger över synd och död. Hon är i sanning "vårt hopp" (som vi ber i Salve Regina/Himlarnas drottning), uppenbarad som den skapade varelse som är "full av nåd" (Luk 1:28). Maria proklamerar i sitt Magnificat: "stora ting låter den Mäktige ske med mig", och så kan hon undervisa sina barn: inte att vända sig bort från denna jords realiteter men att tvärtom bo här som Faderns älskade barn. Maria är obefläckad. Det innebär, att i henne finns det inte minsta motstånd mot Guds handlande. Hon välkomnar hans vilja med hela sin varelse. Maria är Drottningen. Det innebär, att hon drar oss från denna jord mot en ny värld, det rike som är berett åt oss från världens begynnelse (jfr Matt 25:34).

Att framhäva Maria som drottning innebär inte att man glömmer hennes moderliga kärlek. Maria utövar med all sin moderliga ömhet tillsammans med Jesus en välvillig auktoritet, i den Helige Ande. Så skulle vi kunna säga att Budbärarna i Familjen, då de följer Clémennce Ledoux, har karismen är att göra detta mysterium närvarande i sina vanliga, dagliga liv.

Budbärarna i Familjen Maria, den obefläckade Drottningen

I olika delar av Frankrike, såväl som i många andra länder, har man nu välkomnat den gåva Maria, den obefläckade Drottningen, givit i Kyrkans mitt under flera årtionden. Och så föddes Familjens Budbärare. De är budbärare om Guds plan beträffande Maria och om hennes nåd som Moder och Drottning. Hon gick in för att visa kärlek till Jesus, sin gudomlige Son. Budbärarna är budbärare om riket hos Gud, som kommer och som söker att komma till världen genom våra liv som Faderns älskade barn: Helgat varde ditt namn, tillkomme ditt rike, ske din vilja såsom i himmelen så ock på jorden".

Denna familj för samman alla som har besvarat kallelsen från sin Moder och Drottning "att ta henne in i sitt hem." Detta inkluderar dem som upphöjer henne på tronen i sina hus, sina arbetsplatser och alla andra viktiga platser i sina liv och alla dem som sluter fördrag med henne.

Upphöjandet på tronen består för det första av en gest, att ge en hedersplats åt en bild eller staty av Maria den obefläckade drottningen; vi gör detta i en liten ceremoni i närvaro av familjen och vänner, medvetna om att vi genom denna handling inbjuder Maria själv att komma och regera på denna plats. Genom att upphöja Maria, den obefläckade Drottningen på tronen, välkomnar vi verkligen den gåva Gud har givit oss i sin Moder: 'Se din Moder'. Vi svarar också på den djupa intentionen i hjärtat hos Kristus, som 'förde hennes kropp och själ till himlens härlighet och upphöjde henne som universums Drottning' (Lumen Gentium 59). Genom att vi ber Maria, den obefläckade Drottningen, att komma och regera bland oss, önskar vi av henne lära oss att leva himlen på jorden och att älska varandra här ner såsom i himlen.

Upphöjandet på tronen är att lära sig, hur man skall leva det dagliga livet med Jesus och Maria, den obefläckade Drottningen. När vi lever vårt dagliga liv tillsammans med Maria, den obefläckade Drottningen, leds vi att upptäcka hemligheterna i hennes Hjärta. Framför allt är "Marias hemlighet" (för att citera S:t Louis de Montfort) Jesus och hennes djupa förening med honom. Så när vi kommer närmare Jesus , som vill dela hela sitt liv med oss, leds vi att se på Maria och att älska henne - just så som Jesus såg på henne och älskade henne; Måttstocken på vår kärlek till Maria är Jesu egen kärlek till sin Moder.

I hjärtat av Kyrkans mysterium finns det en "gemenskaps-källa", och genom nåden är vi inbjudna att gå in där. Och så börjar vi upptäcka styrkan i den "kallelse" som vår gemenskap verkar på dem. Vi inser vår kallelse som missionärer genom att framför allt visa kärlek (jfr Kol. 3:14), genom att från Maria lära oss att leva i tron och genom att lära oss att älska till det yttersta (jfr Joh 13:1).

Man kan även höra en kallelse att sluta ett Alliansfördrag med Maria, den obefläckade Drottningen. Det är ett speciell, personlig förbindelse med Maria, den obefläckade Drottningen, som gör oss mer i stånd att helt leva i förbundet mellan hennes hjärta och Jesu hjärta. Alliansfördraget med Maria, den obefläckade Drottningen, ingås efter en tid av reflektion i förening med Fraterniteten, och det ingås alltid under mässan.

"Alliansfördraget är att totalt ge sig själv till Maria den obefläckade Drottningen. I gengäld ger Maria den obefläckade Drottningen sig själv åt oss. Detta fördrag är ett kärlekens fördrag" (Clémence Ledoux). När vi gör ett alliansfördrag med Maria den obefläckade Drottningen besvarar vi hennes önskan att tillåta oss att dela hennes hjärtas skatter, att tillåta oss att träda in i detta mysterium.

Introduktionsdialog inför alliansfördraget.

"Du har redan tagit Maria in i ditt liv som Moder och Drottning. Önskar du nu träda in i ett djupare kärleksberoende till Maria den obefläckade Drottningen genom att sluta ett alliansfördrag med henne?" "Önskar du tillåta henne att ta ditt liv i fullständig besittning, så att hon kan leda dig till sann tillbedjan och kontemplation? Önskar du, för att manifestera hennes närvaro, bli ett instrument för fred och enhet och därför inte tillåta något att oroa dig, medan du vet att din allsmäktige Moder vakar över dig? (...) Må den Helige Ande fullborda de önskningar, som han har väckt i ditt hjärta och sålunda må din kärlek till Maria bli själva Jesu kärlek till sin Moder."

Maria, den obefläckade Drottningen Budbärare står i förbindelse med Fraterniteten: levande gemenskap i kölvattnet från Clémence Ledoux, Père Claude. Père Jean och många andra präster, lekfolk och vigda bröder och systrar och på ett särskilt sätt med S:t Josefs systrar i Cluny. Fraterniteten har uppsikt över hela Familjen av Budbärare på ett särskilt sätt genom "Visitationerna".

Fraterniteterna, hjärtat i Familjen Maria, den obefläckade Drottningen

I familjens hjärta befinner sig Maria den obefläckade Drottningens fraterniteter
Fraterniteterna utgörs av män och kvinnor, söner och döttrar till Maria, den obefläckade Drottningen, kallade att leva ett helgat liv i gemenskap enligt de evangeliska råden. Det är en ung kommunitet i den Katolska Kyrkan. Den växte upp kring Clémence Ledoux efter Andra världskriget i Frankrike och på många andra platser. Clémence tillbringade de elva sista åren av sitt liv i Bois-le-Roi. Denna plats kom naturligt att i fraterniteten ses som familjens vagga. Genom att följa sin grundare Clémence Ledoux, finner de sig själva kallade att leva ett kontemplativt liv mitt i världen, i skolan hos Maria, den obefläckade Drottningen. De önskar lära av henne, hur de skall leva som troende: Det innebär, att man för att föra ut Guds ord måste tro på den han har sänt (Joh 6:29). De behöver älska varandra på samma sätt som Gud älskar dem: "Alla skall förstå att ni är mina lärjungar, om ni visar varandra kärlek" (Joh 13:35).

Många unga människor har besvarat Guds kallelse och anslutit sig till de konsekrerade bröderna och systrarna, särskilt under de senaste 20 åren. De är kallade att leva ett vigt liv i kärlek, enligt de evangeliska råden i fattigdom, kyskhet och lydnad. Bröderna och Systrarna utgör tillsammans med Budbärarna Familjen Maria, den obefläckade Drottningen, och de är kallade att leva det mysterium, som handlar om Marias roll i Guds plan och sålunda uppenbara hennes nåd som Moder och hennes kärlek som Drottning, i den Helige Ande.

För närvarande finns det omkring 90 konsekrerade bröder och systrar, inklusive 14 präster; flera bröder förbereder sig att bli präster; några av dem studerar i Toulouse och i Rom.
De flesta nuvarande fraterniteterna finns i Frankrike: Bois-le-Roi, Cuet och Montrevel, Néronde, Paray-le-Monial, Sainte-Anne d'Auray, La Garde Freinet, Sainte-Suzanne, Savigneux - såväl som i Barna på Irland (Galways stift) och två hus i Libanon (Zahlé och Chabtine).

Fraterniteteternas liv har sin medelpunkt i bön, liturgi och arbete och är öppet för alla som kommer till dem och för dem till vilka de blir sända: "Ni väl att det framför allt är genom att i sanning leva ert kristna liv, mer än genom ord, som vi leder våra bröder och systrar tillbaka till Jesus Kristus. Gör allting med kärlek, ty det är kärleken som upphöjer den minsta av våra handlingar, som förvandlar den, som återskapar den och gör den till en bild och en återspegling av den gudomliga handlingen, av denna gudomliga handling, som helt enkelt är Försynen för alla män och kvinnor. Var levande tecken på kärlek och på Jesu brinnande barmhärtighet." Ord uttalade av Clémence Ledoux i januari 1966.

Sönerna och döttrarna till Maria den obefläckade Drottningen är kallade att leva ut Marias konungsliga liv genom att allt djupare gå in i gemenskap med hennes hjärta och hennes Sons hjärta, han som är Överstepräst och universums Kung.

Livet i fraterniteten är enkelt och familjelikt, samlade runt en fader, en präst som får hjälp av en ansvarig syster. Stadfäst och kanoniskt erkänd som en offentlig sammanslutning av de troende den 25 januari 1986 står Fraterniteten Maria den obefläckade Drottningen under episkopal auktoritet inför biskopen av Belley-Ars (Frankrike).

Kommuniteten är en "ny kommunitet". Den har vuxit ut ifrån och i hjärtat av en andlig familj och de strävar efter ett enkelt familjeliknande liv. Kommuniteteten är

Vad lever de av? Fraterniteten understöds ekonomiskt genom det arbete den utför (inklusive hantverk), gästverksamhet, genom understöd från Budbärarna och vänner. Särskilda missioner eller aktiviteter kan även vara avlönade: någon syster arbetar som läkare på ett hospits, andra arbetar i församlingsmissioner. Verksamheter som apotekare eller översättare är även möjligt …framför allt strävar de efter att leva i Guds försyn i tron på att Gud välsignar dem och ger dem allt de behöver.

Det förefaller som om Maria den obefläckade Drottningen vill föra samman bröder och systrar, så att prästernas hjärtan kan växa till mognad inom fraterniteten. Vilken nåd!
Vi har så stort behov av präster efter Guds eget hjärta, heliga präster med brinnande hjärtan, verkligt kontemplativa människor, formade i Faderns nåd.
Detta är beroende av vår bön och heligheten i våra liv.
Fader Marie-Pierre

Jag vill be för dig att den stora dagen, då du tar emot ditt prästämbete, må komma snart. Jag önskar så högt se dig gå till altaret. Jag törstar efter att se Honom komma ner i dina händer och att sedan få ta emot Honom från dina händer . Jag längtar efter att se dig förena dem som är skingrade, att se dig döpa och välsigna gravarna.
Jag längtar efter att se dig som en stor barmhärtighetens apostel.
En präst är så stor!
Clémence Ledoux

Den marianska dimensionen i livet som Kristi lärjunge uttrycks på ett särskilt sätt just genom detta sonliga erbjudande till Kristi Moder, som började med Försonarens testamente på Golgota. Genom att erbjuda sig själv till Maria på ett sonligt sätt välkomnar den kristne Kristi Moder, likt aposteln Johannes, till sitt eget hem och för in henne i allt som utgör hans eller hennes inre liv, det vill säga in i hans eller hennes mänskliga och kristna "jag"; han tog henne till sitt eget hem".
För varje kristen, för varje mänsklig varelse är Maria den som först "trodde" och just med sin tro som Brud och Moder önskar hon inverka på alla dem som anförtror sig själva åt henne som hennes barn.
Redemptoris Mater

Bön att upphöja Maria på tronen

Maria, du obefläckade Drottning, vår Moder, vi välkomnar dig till vårt hem i dag. Vårt hem är nu ditt, och vi önskar leva här i din närvaro och i din vakande vård. Befria oss från mörkrets makter, så att Guds rike kan upprättas i vårt hem.
Vi behöver dig, och vi behöver din ömhet och barmhärtighet, för att ge oss önskan att leva ett sant kristet liv och för att få hjälp att leva i helighet, tills vi når himlens härlighet.
Må ditt Hjärta förenat med Jesu Hjärta alltmer bli vårt livs glädje och skatt. Lär oss verklig kärlek, som vill göra oss till instrument för fred och enhet, till levande vittnen om ömheten i ditt Hjärta, som är ett med Jesu Hjärta. Må sedan vårt hem bli en nådens plats för alla dem, som besöker oss. Må de komma i beröring med din närvaro och lära sig av dig att tro på den allsmäktiga kärleken. Maria, den obefläckade Drottningen, vi kommer även till dig med alla dem som vi älskar, dem som är oss kära.
(I hem där det finns barn: Maria, du obefläckade Drottning, vi anförtror särskilt våra barn N. och N. till dig.)
Ge dem nåden att liksom du vara öppna för den Helige Ande, så att de vägledda av honom och fyllda av denna kärlek i sina liv når alla de dimensioner som önskats av honom och sålunda förs till det sanna förverkligandet.

För ytterligare information kontakta :
Fraternity of Mary Immaculate Queen
'Siol Dochais' Ballard, Barna, Co. Galway, Irland Tel/Fax +353 91 592196
https://www.fratmiq.com/contact-us.html

5 rue Michelet, 77590 Bois le Roi, Frankrike
Tel + 33 1 60696300 Fax + 33 1 60691816
Eller se:
http://www.mariereineimmaculee.com/en/


Till KATOLIKnu