Dokument som illustrerar Skriftens auktoritet


Denna sida uppdaterades 2019-04-01

Helig skrift

Kyrkofäderna

Anastasius av Antiokia

"Det är uppenbart, att man inte skall undersöka de ting, som Skriften gått förbi i tysthet. Ty den Heliga Skrift har omtalat och erbjudit oss allting som står till vår fördel". Anagog. Contem. In Hexem. Lib 8 init.

Athanasius

" ..sanningens bevis är mer exakta, när de härleds från Skriften än från andra källor…" De Decretis, 31

"De heliga och inspirerade Skrifterna är i sig tillräckliga för predikan om sanningen". Mot hedningar, 1:1

"Dessa kanoniska böcker är källor till frälsning, så att den som törstar kan bli tillfredsställd med de svar som ryms i dem. I dessa allena predikar fromhetens skola evangeliet. Låt inte någon människa lägga något till eller ta något ifrån dem". Festliga brev 39

"Ty de talades och skreva av Gud." De Incarnatione 56

" …från Skrifterna… lär mer fullständigt och klart den exakta detaljen om vad vi sade". De Incarnatione 56

"Av alla ting är Skriften det som mest tillfredsställer oss." Ad Epis Aeg 4

"Den gudomliga Skriften är något som tillfredsställer oss framför alla andra ting." De Synodis 6

Antonius från Egypten

"Skrifterna är tillräckliga för att ge vägledning". Vita S. Antoni 16

Augustinus

"Vad mer skall jag undervisa dig om än det som vi läser hos aposteln? Ty den Heliga Skrift fastställer vår läras norm, på det att vi inte vågar vara visare än vi borde." De Bobo Viduitatis 2

"Låt oss därför böja oss för…auktoriteten i de heliga Skrifterna". De Peccatorum 33

"Låt oss söka efter kyrkan i de heliga Skrifterna". Epis 105

"Han kommer där i mycket större överflöd att finna sådana ting, som man inte hittar någon annanstans, men som man endast kan lära i Skrifternas underbara upphöjdhet och underbara enkelhet". De Doct. Christ. 2, 42, 63

"Det tror också de heliga Skriftena, gamla och nya, som vi kallar kanoniska och som är källa till den tro, varav den rättfärdige lever…"De Civ. Dei 19, 18

Basilius

"Åhörarna, som är undervisade i Skrifterna, borde pröva vad som sägs av lärarna och endast acceptera sådant som stämmer överens med Skrifterna och förkasta det som är främmande". Moralia 72:1

Cyrillus av Alexandria

"Hur kan vi bevisa och betyga, att något är sant av det som den heliga Skrift inte bekräftar? Glaphyra om Genesis

Cyrillus av Jerusalem

"Beträffande de gudomliga och heliga trosmysterierna, kan inte minsta del förmedlas vidare utan de heliga Skrifterna. Låt dig inte ledas vilse genom vinnande ord och skickliga argument. även för mig, som omtalar dess ting för dig, gäller, att inte ge någon färdig tro, såvida du inte från de heliga Skrifterna får bevis för de ting jag förkunnar. Frälsningen i det vi tror bevisas inte genom skickligt resonemang utan utifrån de heliga Skrifterna. Katekesföreläsningar 4,17

"Ingenting får undervisas utöver de heliga Skrifterna".

Chrysostomos

"Därför ber jag er alla, att ge upp det som vädjar till endast detta eller endast det andra och att du riktar alla dessa frågor rörande dessa ting till Skrifterna." Predikan 13 om 2 Kor.

"Om något sägs utan stöd av Skriften, så haltar åhörarnas tankar. Men när beviset kommer från den gudomligt givna Skriften, bekräftar det både predikantens tal och åhörarens själ". Kommentar till Psalm 95

"Men när Skriften vill undervisa oss något som liknar detta, interpreterar den sig själv och tillåter inte åhöraren att missta sig. Jag ber och bönfaller därför att vi sluter våra öron för alla dessa ting och exakt följer den heliga Skrifts Kanon. Predikan 13 om Genesis

"Som en tillförlitlig dörr utestänger Skriften kättare och räddar oss från misstag…" Joann. 58

"Allting i de gudomliga Skrifterna är klart och rättframt. De informerar oss om allt som är nödvändigt". Epis 2 ad Thess 3;4

Gregorius av Nyssa

"Låt därför den av Gud inspirerade Skriften vara domare mellan oss. Och på vilken sida man än hittar läror som är i harmoni med Guds ord, så skall sanningens röst kastas till förmån för den sidan." Ep. Ad Eustathius

Irenaeus (Traditionens fader)

"Jag har blivit ordentligt förvissad om, att Skrifterna verkligen är perfekta, eftersom de talades av Guds ord". Mot kätterier 2, 28, 2

Apostlarna vid den tiden predikade först evangeliet, men senare överlämnade de med Guds vilja detta till oss i Skrifterna för att det skulle bli grund och stödjepelare för vår tro". Mot kätterier 3,1

"Eftersom därför traditionen från apostlarna verkligen existerar i kyrkan och är permanent bland oss, så låt oss gå tillbaka till skriftbeviset, som gavs av de apostlar, som också skrev evangeliet, där de bar vittnesbörd om läran om Gud, i det de påpekade att vår Herre Jesus Kristus är sanningen, och att ingen lögn finns hos honom". Mot kätterier 3, 5, 1

Hieronumus

"Okunnighet om Skrifterna är okunnighet om Kristus" In Is. Prologue

Origenes

"Det är nödvändigt att ta de heliga Skrifterna som vittnen. Ty våra kommentarer och påståenden utan dessa vittnen är inte trovärdiga" Om Jerem 1,7

"Ty han vet, att Skriften som helhet är Guds enda perfekta och kompletta instrument, som går framför dem, som vill lära känna dess enda räddande musik…" Om Matt. 2

Tertullianus

"Om det inte har skrivits någonstans, låt dem då frukta det elände, som beror på alla dem, som lägger till eller tar bort något från det skrivna ordet." Ad Hermogenes 22

"Det är rätt, att hans ledning utreds i enlighet med Skriftens norm". Ad Marcion 3,17

Theophilus av Antiochia

"Det skulle anses vara i enlighet med demonisk inspiration att följa mänskliga förnuftets tänkande och att tro, att det kunde finnas något gudomligt vid sidan av Skrifternas auktoritet". Påskbrev 401

översättning till svenska av Gunilla Gren
med uttryckligt tillstånd från   Joseph A. Gallegos 1997, Cor unum apologetic web site; http://www.cin.org/users/jgallegos/

Till KATOLIKnu